HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline HE C7 vs Bosch Compress EHP 7 LW/M
HenningX
Hej Heatpump brugere,

nu skal vi endelig snart have installeret jordvarmepumpen i vores hus. Vores aftale går på en IVT Greenline HE C7, men VVS'eren vil nu istedet gerne installere en Bosch Compress EHP 7 LW/M.

Så vidt jeg kan forstå skulle de være ens i opbygning. Diverse specifikationer understøtter i hvertfald dette.

Men er der nogle argumenter for at installere den ene eller anden slags? Har de samme styring? Støj? Kvalitet? Muligheder for styring/overvågning eksternt? Udseende? Andet?

Jeg kan se, at IVT har 5 års garanti - måske nogen herinde ved om det også gælder Bosch?

Er der evt. nogen der har haft problemer med nyere Bosch Compress EHP LW/M installationer?

Er de prissat ca. ens eller er Bosch'en billigere end IVT'en? Jeg kan ikke finde priser på IVT online...

På forhånd mange tak for evt. input!
 
hamselv
Forskellen er at IVT kun handles via IVT Centre. Der forlanger man brug af uddannet personale. Dette kan hjælpe ikke så lidt på hvordan anlægget bliver udført, og med hvilken omhu/videnniveau på f. eks isolering osv. Anlæggene er ens og dele reservedele. Men hvorfor HE C7 (selvom det er en af de allerfedeste pumper). Man har i mandags frigivet den ny Premiumline EQ (og der skal du så have 8'eren). Den har endnu flottere data.
 
hamselv
Eksempel: På en uge skiftede vi 3 brinepumper på Bosch anlæg. Vi har aldrig skiftet en brinepumpe i IVT (endnu). Det er der eeeeet svar på hvorfor. Og det er manglende omhu ved installationen.

Ellers har jeg en rædselsudstilling med sprængte omløbere og i dusinvis af billeder af forkert eller mangelfuld isolering. Udfølere på østsiden af huset. Filtre monteret på fremløb osv osv.

Disse ting foregår uanset hvor du handler. Men ved nogen mærker, væsentlig mere udpræget end hos andre.

Set gennem mine briller (og det skal siges jeg er ansat i et kølefirma), er kølefirmaerne normalt dem der er bedst til isolering og den slags. Vi er f. eks. og så vant til at have med pumper at gøre, qva vi laver en del vandkøl. Vi har også forstået værdien i at følge et diagram, og kan også lave et. Så med risiko for at blive overfaldet, vil jeg vove den påstand at kølefirma-baserede varmepumpe leverandører, giver ret god chanche for at tingene er i orden første gang.
 
allankj1
Mon det så er en Bosch pumpe jeg har fået? Det er jo samme dele osv. men det virker til at det er Bosch'erne der går i stykker. Driller dig lige lidt Hamselv.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Den tanke kunne man have Allan. Din har da godt nok også været en grufuld "mandags-pumpe". Du af alle skal være begejstret for den lange garanti. Turde slet ikke tænke tanken, hvis alle de reparationer var havnet på dit bord.
 
HenningX
Tak for svarene!

Det er min forståelse, at det vil være samme installatør uanset om det bliver Bosch eller IVT - men det vil jeg naturligvis få afklaret.

Så ulemperne ved Bosch'en er udelukkende garanti? Garantien er naturligvis meget vigtig!

Premiumline EQ ser rigtig nok meget spændende ud, tak for tippet! Den er dog ikke på den danske IVT hjemmeside endnu. Er priserne top hemmelige eller kan du angive en ca. difference på HE C7 og EQ 8??
 
hamselv
Det afhænger af hvem du køber hos, men EQ'eren koster lidt mere.

Er det fordi du bygger nyt, at installatøren er fast?
 
hamselv
Insister på der bliver anvendt buffer fra IVT eller Bosch og ikke en eller anden tilfældig tank (vi har oplevet noget opblanding i almindelige tanke). Insister på at diagrammer følges og si'er og haner placeres så de er til at komme til. Insister på ordentlig kuldeisolering med armaflex, med limede samlinger og isolerede rørholdere. Overvåg at man har tryk på slangen under nedgravning/pløjning og at de efterfølgende proppes af. Overvåg at brinen filtreres ved skylning (med et ordentlig filter, ikke bare en si).

Så skulle du være nogenlunde sikret. Når du så skal have den trimmet, spørger du bare her!
 
HenningX
Hej hamselv,

ja, vi bygger nyt gennem en total entreprise.

Har kigget lidt mere på Premiumline EQ. Så vidt jeg kan regne ud vil den kunne give en besparelse på ca. 10%. Der kigger jeg kun på COP B0/35 difference - men er der evt. andre faktorer der også har indflydelse på besparelsen?

Kan se, at varmt vands max temperatur kun er 62 grader mod Greenlines 65 grader. Men det er vel uden betydning i praksis?
 
allankj1
Ja du skal aldrig bruge så varmt vand så det er uden betydning.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Så er det derfor man hellere vil sælge Bosch. Nu har jeg i sagens natur farvede briller på, men ville klart forhandle mig til søsteren, og betinge mig nogle punkter. Ligeledes ville jeg få indført at der skal foretages opstart og slutkontrol (+ evt fejlretning af VVS'eren på det der ikke er iorden).

Temperaturen er ligegyldigt. Så højt vil du aldrig køre i den virkelige verden (med mindre du er væsentlig uvenner med din pung.).
 
HenningX
Kan du evt. uddybe det med at de hellere vil installere Bosch fordi det er nybyggeri?
 
hamselv
Handelskanalerne. Bosch kan man forhandle med grossisterne om, IVT findes kun som B2B handel eller via Centre. Jeg ville så foretrække Centre, idet man ved B2B handel er lige så dårligt sikret mod dårlig montage som hvis det hed Bosch (læs Bosch er ikke dårlig - langt fra, men omhyggeligheden og videnniveauet kan være skidt).

Hvorfor tror du at en sælger hos et byggehusfirma ender med at købe hos os? Nu er vi så ikke unikke, og skulle jeg købe sådan noget ville jeg se hvad de kunne og se nogle referancelister, simpelthen fordi jeg er vidende om hvad nogen kan finde på at lave.
 
kla
med risiko for at lyde børnesur eller andet.
hamselv hvordan kan du med god samvittighed konstantere at Bosch varmepumpeinstallatøre ikke har det fornødne vidensniveau, jeg tror at du er lidt på et skråplan med den holdning.

at du er IVT forhandler er ganske tydelig og det er fint at du er glad for dit produkt og er ærekær om dit arbejde, kunden har valgt en IVT og spørger ikke i dette forum om installatøren men om forskellen på en IVT og en Bosch, faktum er at der er ingen forskel.

at brinepumpen er gået i stykker på en Bosch gør den ikke til en dårligere pumpe, den er identisk med IVT'eren. det er muligt at brineblandingen indeholder mere sprit end til frostsikring til - 12 og ja så holder brinepumpen ikke lige så lang tid.

IVT er ikke bedre maskiner end Bosch, Vølund, METROSAVER, Valliant, DVI, Danfoss, Thermia, CTC, alpha Innotech, Viessman eller andre, men du har ikke set hvad de andre konkurrenter har i hatten fordi du er låst af en forhandleraftale fra IVT.

Håber ikke at forumet sprænger i luften med denne besked
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Chr
Mit kendskab til IVT kontra Bosch rækker ikke til at deltage i den diskussion, men til gengæld sidder jeg selv i et byggeprojekt, som er under opstart.

I min verden har vi et princip, der hedder at den der betaler orkesteret også er den der bestemmer musikken.
Jeg har, både overfor det typehusfirma, som vi endte med at smide på porten under kontraktskrivningen, de typehusfirmaer vi har haft ind over, og overfor de håndværkerfirmaer, der skal byde ind på entreprsien, specificeret nogle ting, som jeg vil have. Bl.a. er varmepumpen specificeret som en IVT HE C7+, jordslangen som en turbocollector slange osv. Jeg har også ladet forstå, at der skal indskrives i kontrakten, de råd jeg fik af Hamselv i en tidligere tråd.
Så kan entreprisetagererne bare finde ud af at levere det jeg vil have, eller de kan takke nej til at byde på entreprisen. Alternativt kan jeg se om jeg kan købe min ønskede VP som bygherreleverance, hvis de ellers mener at have lyst til at arbejde for mine penge på rimelige vilkår (for begge parter selvfølgelig)

Specielt typehusfirmaer har synes det er træls med sådan en som mig, men de har jo sikkert også rigeligt at lave for tiden. NOT. Meget muligt de har en eksklusivaftale med en leverandør eller en VVS'er, og det kan de have alt det de vil. Så længe de gør sig klart, at det er dem, ikke mig, der har den eksklusivaftale.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Karsten, er du sød lige at nærlæse igen, inden du udtaler dig. Jeg skriver netop der ingen forskel er. Jeg skriver netop at de fejl vi oplever er montørbestemte og ikke relateret til navnet. Vores aftale indeholder ikke de samme klausuler som du kender. Vi servicerer andet end anlæg fra Tranås. Og hvis du nu gad at læse grundigt anfører jeg netop: "At set gennem mine briller" osv osv. Disse påstande står jeg ved, og forbeholder mig stadig ret til at blive vred over installationsfirmaer der ikke agerer dygtigt og omhyggeligt. Jeg har ved flere lejligheder åbent vedkendt mig, at vælges ordentlige anlæg, dvs mærkevarer fra de større aktører er chanchen for succes størst. Men chanche for at få tæsk, har jeg ligeledes ved flere lejligheder anført min bekymring for videnniveau og omhyggelighed hos flere installationsfirmaer. Problemmontørerne findes over det hele i større eller mindre grad. Det er så i min verden spørgsmålet om at finde det sted hvor chanchen for at møde problemmontører er mindst. Men der er sateme også forskel på hvordan IVT installationer ser ud og er udført. Stor endda. Skal vi være ekstreme kan nævnes en herre fra Ringkøbing som er stærkt kendt inden for systemet (nu konkurs og væk fra branchen). Er ret overbevist om at hans gøren og laden har rygtedes helt det det sydlige øhav. For vores vedkommende har vi et VVS firma bosat nord for os, der giver os pænt at lave med flere fabrikater varmepumper. Fejldimensionering, isolering, ikke fulgte diagrammer, galoperende svampevækst i glykolkredse, sprængte omløbere og blandt andet en del haverede pumper i Bosch anlæg. Trist men sandt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,349,791 Unikke besøg
XHTML CSS