HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
El-pris styret varmepumpe
F1240
Nu ser jeg at man i det mindste hos et energiselskab (Modstrøm) kan få pris-differencieret strøm hen over døgnet. Mere konkret: Gratis strøm om natten.

Det - plus diverse former for hustandsenergi med varierende produktion - gør det jo interessant med varmepumper, der fortrinsvis arbejder, når strømmen er billig.

Findes de?
Kan man opgradere en gammel traditionel varmepumpe til at varme på en buffer-tank f.eks. om natten?
 
hamselv
Ved vores kan, men det kræver de er noget overdimensioneret og du anvender en ret stor buffer. Hvis strømmen ligefrem er gratis i nærmere fastlagte tidsrum, programmerer man bare en hævning af temperaturen. Laver en udekompenseret shunt på afgangen så man bibeholder reguleringen med udekompensering. Vores kan så programmeres til forskellige ting på et par indgange, hvor du så kan have et ur eller andet der lukker af ved højlast. Men det kræver jo en væsentlig overdimensionering, hvis du skal undertrykke drift f. eks 12 timer i døgnet. Og bufferen skal også være halvstor.
 
allankj1
Det er rigtigt at strømmen er gratis om natten og i dagstimerne er det til et gennemsnit af dem på gældende dag. Du skal dog købe et kamera til din måler først som koster DKK 995. Tror ikke du kan tjene det hjem. Det er jo kun 50 øre du sparer om natten. Afgifterne skal du jo stadig betale.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
Der har været en anden tråd omkring elpriser og Modstrøms tilbud.
Bemærk det er kun selve elprisen der er gratis. Ikke afgifter som netafgift og transport. Så der skal ikke investeres ret meget før en evt. Besparelse går af fløjten.

Men på mange pumper kan man snildt programmerne dem så de eksempelvis ikke starter i tidsrummet 21-24 og dermed lige venter et par timer indtil strømmen er "gratis" (læs billigere). Og så kunne man jo køre med en lidt højere temp. Og derved buffer lidt varme i et tungt betongulv.
Men hordan indstillingens skal være før det kan betale sig er nok stadig lidt tvivlsomt. Det er bla. det "Styr din Varmepumpe" projektet skal afklare.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Og man skal huske at VP'ens COP spoleres skrækkelig meget hvis man lader den køre særlig højt op. Men med indstøbt gulvvarme kan man programmere sig til et eller andet. Men som sagt skal VP'en helst være dimensioneret til den gode side for det vejer noget.
 
ClausV
Jeg har tidligere nævnt Modstrøm; men der er 2 problemer med dem: Det ene er, at de ikke aflæser ordentligt og blot fakturerer efter en fordelingsnøgle, de nu synes er passende. Ved visse lejligheder kan man se, at de bevist har manipuleret med data:
5/01/2012 skriver de på hjemmesiden, at det har blæst så meget om natten, at alle får gratis strøm - ja men de har kunstigt øget dagsafregningen. I mit tilfælde var mit døgnforbrug 12kWh og de fakturerede 18kWh.
Et andet forhold er, at temp. om natten typisk er 4 grader lavere i DK end om dagen, hvorved COP falder, så man rent faktisk får en større afregning i energi og distribution og slid på pumpen.
SHOFU luft/vand inverter 6.5kW. Alpha2 15-60 (9W)til gulvvarme; Alpha2 25-40 (5W)radiatorer 1 sal.
Integral V-Lite Q0.6 energimåler. Brugsvand: el.
Backup: a) Andes KS135 luft/luft 5.6kW (fra sidste år) Cool: el-patronen i brugsvandvarmeren (dyr erfaring da oliefyret var stoppet 1 helt år uden vi bemærkede det)
 
allankj1
Bare projekt styrdinvarmepumpe ikke ender med at vi kommer til at sidde i 17 graders varme :-(

http://ing.dk/artikel/127400-elkunder-ok-at-elselskabet-slukker-for-varmepumpen
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
F1240
Ja - ok... Modstrøms tilbud er nok ikke det mest interessante.
Men i generelle termer, så vil vi jo nok forhåbentlig bevæge os mere og mere i retning af noget "smart-grid", hvor el-installationer, for hvilke det præcise tidspunkt at bruge strømmen på ikke er så vigtig venter til den er billig.
Og har man et sol-celle anlæg (uden nettomålerordning) kunne det jo nok også betale sig i sommer-halvåret at lade pumpen køre, når solen skinner.
 
allankj1
Og hvorfor fanden skulle man lade pumpen køre når solen skinner? Der har vi jo ikke brug for varme.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
F1240
Jeg tror ikke fanden er her til at besvare dit spørgsmål, men det kunne jo være man stadig havde brug for varmen om natten og strømmen var gratis om dagen.
 
allankj1
Ja men så ville pengene til isolering nok være givet bedre ud fremfor at sætte pengene i et solcelleanlæg. Ideen med gratis strøm om natten er fin nok. Jeg kunne godt udnytte det i vintermånederne til varmepumpen. Men jeg gad ikke stå op og sætte vask over om natten for at spare 40-50 øre på en vask. Den ide kommer aldrig til at virke for afgifterne skal vi jo stadig betale. Men el-bilen kan lade og natten og varmepumpen kan lave varme til betongulvet. Dog gider jeg ikke først at skulle betale 995 kr for det kamera hos Modstrøm. Jeg har en af de nye målere og fra den kan de aflæse data. Problemet er bare at SEAS NVE ikke vil give disse data fri til andre elselskaber.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,958 Unikke besøg
XHTML CSS