HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
DONGs eFlex projekt - er der andre projekter igang?
heisterberg
Hej VP ejere,

Jeg har været deltager i et projekt initieret af DONG Energy kaldet eFlex, hvor man blandt andet ser på mulighederne for at styre belastningen af elnettet ved at fjernstyre deltagernes VP og derigennem styre belastningen af elnettet.
En af motivationsfaktorene er blandt andet varieret tarif for transport af el (fra 0 øre i lav tid til 80 øre i spids tid) kombineret med Nordpools variende timepriser fra spot markedet. Herved kan elprisen per kWh variere fra fx Kr. 1.50 om natten til Kr. 2.80 klokken 17 til 19 - så det kan godt motivere til ændring i forbrug Shock)
Projektet inkluderer en række h/w og s/w komponenter som ikke har været uden udfordringer, hvilket ikke er uventet i et "bleeding edge" projekt.
Men for at få en ide om hvad der ellers rør sig på markedet... er der andre elselskaber og forsyningsområder der har lignende projekter igang og hvis ja, er der deltagere der er villige tl at dele deres erfaringer?
Når man selv deltager i et projekt med ikke uventede udfordringer kan man godt i længden blive lidt frustreret over de udfordringer man har, men det ville være rart at sammenligne med andres erfaringer hvis der pågår ligenede aktiviteter i anden forbindelse.
Glæder mig til at høre fra lidelsesfæller - evt via e-mail til cha1@dk.ibm.com
Ser frem til at dele erfaringer med Jer!
 
lars-jacobsen
Har du kikket på www.styrdinvarmepumpe.dk ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
heisterberg
Hej Lars - tak for referencen. Jo, jeg har læst på den side du omtaler, men ser ikke nogen tilbagemeldinger fra deltagerne?!
Derudover har jeg indtryk af, at der i Jylland er andre elselskaber der har projekter igang, hvor det ville være interessant at høre fra deltagerne mht anvendt udstyr, erfaringer, etc.
Er du selv deltager i et optimeringsprojekt?
 
lars-jacobsen
Jeg deltager som sagt i "Styr din varmepumpe", men det var mest fordi deT gav mulighed for logning af data mm. Jeg har været med fra først i 2011 og skal sige processen med installation var meget langsommelig:

Følgebrev afsendt 08-12-2010
Oplysningsskema udfyldt 20-06-2011
Ejers underskrift modtaget 16-12-2010
VVS komponenter afsendt
VVS underskrift modtaget 03-01-2011
VVS installation afsluttet 03-01-2011
Planlagt el-montage 04-03-2011 12.00
Styringsboks monteret 07-03-2011
System testet 27-06-2011
Færdigmeldt

Der er ikke umiddelbart lagt op til at deltagerne skal udveksle erfaringer. Der er godt nok et landkort med (ca) placering af alle deltagere og om de er online med data, men det er ikke muligt at se andres data eller kontakte dem.

Men bortset fra det så samler de formentlig en masse data sammen om hvornår VP´n kører ifht vind, vejr og elpriser. Systemet giver mulighed for at der kan slukkes for VP´n inden for betingeser man selv sætter op, men det vil jeg nu ikke umiddelbart lade dem om. Så længe der ikke er nogen (økonomisk) gevinst for mig styrer jeg det selv.

Med denne slags udstyr monteret er det nemlig meget nemt at se konsekvensen af små "tweaks" på VP indstillingerne.

Ud over SDV udstyret, har jeg selv monteret en Stokerbot der foretager måling af flere ting, ligesom jeg har har et par ekstra elmålere koblet på. Men det er nu mest fordi jeg er "miljøskadet" Wink

Min motivation i dette er selvfølgelig at få mit optimeret mit forbrug så meget som muligt. Det er også super med dette fora hvor der deles info så man har noget at måle sig imod/stile efter. Men igen det er jo ikke altid sammenlignlige forhold så tal skal tages med et gran salt.
Jeg er ganske godt tilfreds med hvorledes mit forbrug er ifht.vores hus størelse, udformning, osv, samt vores behov, omend man altid kunne ønske sig det samlede forbrug var mindre.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
En anden lille ting jeg kom i tanke om der ville være fedt at få implementeret - ud over udetemperatur kompensering - var vejr prognogse styring. Og derved på forhånd kunne skrue op/ned for varmen. Mit hus er jo et "tungt/trægt" hus med betongulvvarme overalt og reagere derfor ikke altid lige hensigtsmæssigt når solen finder på at skinne en vinterdag. Så bliver her for varmt. Ligeledes når temperaturen falder 5-10 grader på et døgn tager det lige lidt tid inden der korigeres herfor.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,393 Unikke besøg
XHTML CSS