HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Legionella
allankj1
Hej

Nu kører jeg med ret koldt "varmt vand" for at spare på energien. Tillader at mit varme vand svinger mellem 37 grader og 48 grader. Det er fint nok til at gå i bad i og skylle af i.

Men nu er jeg lige blevet i tvivl omkring legionella bakterier. Vores vand står vel ikke mere stille end andres. Brusebad hver morgen og forbrug til aften. Bruger cirka 135 liter varmt vand pr. dag (tanken er på 165 liter). Bør jeg køre varmt vandsspids en gang i mellem ? og i så fald hvor ofte? Der er tale om en kappebeholder hvor der varmes på hele ydersiden af tanken.

Hvor højt bør jeg varme vandet op for at slå legionellaen ned?

Vil gerne spare men vil jo heller ikke udsætte famillien for smittefare.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
Se f.eks
http://www.aarhusvand.dk/Dit-forbrug-og-din-regning/Dit-drikkevand/Vandets-kvalitet/Legionella/

Det er jo almindeligvis ikke det helt store problem her i dk så længe man har et vist flow/forbrug og ikke har stillestående vand alt for længe. (hvor længe er så det store spørgsmål).

Jeg har aldrig haft/brugt varmtvandsspids hverken på gamle olie eller gas installationer, eller nu på min nye vp. Og jeg har aldrig haft lungebetændelse Smile
Men igen keddel og dermed vv temperaturen har jeg almindeligvis også altid holdt på 55-60 grader. Pt svinger den mellem 45-51 grader.

Men er man enlig uden det store forbrug eller ofte hjemmefra flere dage af gangen vil det da helt sikkert være en god ide med ugentlig vv spids på 65 grader. (og gerne på et tidspunkt hvor man efterfølgende bruger af vandet, så man får noget ud af det øgede energiforbrug).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Legionella har optimale betingelser for vækst i 20 - 45 grader vand, og det er derfor ikke uden risiko at operere med brugsvand ned til 37 grader. Legionella vil holde meget af stillestående vand, og derfor er store tanke med ringe udskiftning, bruserslanger og den slags der hvor vækst kan forekomme. Man anser sig for rimelig sikret når der anvendes temperaturer over 50 - 55 grader kontinuerligt i beholdere. Dette er så ikke specielt forligneligt med driftøkonomiske tilstande i varmepumpe installationer. Fra Tranås anbefaler man derfor ugentligt hævning til 65 grader med en holdetid på en time. Så eliminerer man det der er i tanken. Bruser slanger kan man ikke fikse heller ikke på alle andre slags fyr). Men lad bruseren rende 20 - 40 sekunder, så er der intet. Til almindelig drift bør man ikke sigte efter at man har stilstand lavere end noget der er 45 - 47 grader. For at holde gode start stop tider, kan man øge en ekstra grad opad. Altså køre efter 49 grader og en hysterese på 6. Det vil give start 46 og ende på mindst 52 (min en så en 300/160 beholder og vil derfor ende lidt højere, ved større varmepumpe endda endnu højere). På REGO 800 og REGO 1000 styringerne bestemmer du selv GT3 startpunktet og GT8/GT9 slutpunktet, hvilket giver lidt mere frihed til at trimme. REGO 637 arbejder lidt anderledes og bruger GT3 minus halv hysterese som start og GT8 + halv hysterese + noget hemmeligt til at stoppe. Det er lidt det samme, men kan så gennemskueligt. Brug derfor de 49 som setpunkt og hysterese 6. Brug spidsen en gang ugentligt, så skulle du efter Tranås udtalelser være ret sikker.

Legionella er ikke smitsomt, og inficeriring sker kun gennem respirable aerosoler. Dvs drikker man inficeret vand sker der intet ved det. Ejheller ved vask eller karbad. Problemet er ved bruser. Og sydpå fra køling med køletårne og andet hvor evaporativ køling udnyttes.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 36

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,348,053 Unikke besøg
XHTML CSS