HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hjælp kan ikke komme af med min strøm
heine
hej alle

jeg er kommet til at købe et 10960 watt solceller anlæg som er på øst/vest tag den kommer til at lave 8000-8400 kwh men jeg bruge kun 4500-5500 kwh selv.
jeg har et pillerfyr (scotte 16 kw) bruge 8 tons piller om året.
mit hus er fra 1940 100 m2 kælder 100 m2 stue og 65 m2 føste sal.
hulmur iso, nye træ/alu vindure og genvex anlæg.
men jeg går og tænke på at køre men en varmepumpe om sommen så jeg ikke skal passe mit pillefyr har jo ca 3-4000 kwh el jeg ikke bruge.
skal jeg gå jord/vand eller luft/vand jeg kan nok køre med anlæget 5-8 mdr for de 3-4000 kwt eller er jeg fejl på den ???
hvad anlæg vil i sige er bedst og hvor stor i anlæg skal jeg bruge eller har i andre forslag jeg skulle over veje

mvh heine
 
heine
ahhh ps: er ved at lave gulvvarme på første sal og næste år bliver der og i de 100 m2 i stue
 
allankj1
Hvorfor har du købt så stort et anlæg når ikke du bruger mere strøm? Virker da ikke så velovervejet. Hvad med noget luft/luft pumpe til at lave noget af varmen og så en el-vandvarmer. så kommer du vel til at bruge en del af strømmen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
heine
lol nejjjj måske ikke nu havde jeg jo plads det den på min nye skur og har lige købt et 64 tomme tv Shock) har en dreng på 1,5 år har skal nok har en computer engang som tændt 24/7 Shock) kan finde mange flere undskyldinger
ps: jeg fik sol anlæget meget billig af nogen veje så det kunne godt gå for mig.
 
lars-jacobsen
Så så rolig nu kære Heine..... Wink

Hvis det er et nettilsluttet anlæg og altså ikke et "offgrind" anlæg skal du være tilmeldt "Nettoordningen" hos Energinet.dk På den måde får du mulighed for at "gemme" overskudet af den strøm du producerer. Altså produceret el minus egetforbrug. Så der er ingen ko på isen her. Og når året er omme og der gøres op at du ikke har brugt det opsparede el køber de det og du får pt. 60 øre pr overskydende kwh.
Det eneste lille men som man/du skal være opmærksom på er at i så stort et anlæg skal inverteren være begrænset/deminsioneret til kun at kunne levere/yde 6 kwp. Der kan med så stort et anlæg dog forekomme perioder hvor produktion minus egetforbrug overstiger de 6 kwp og inverteren så skuer ned for produktionen. Men det skulle forhåbentlig være så lidt man går glip af om sommeren, ifht den ekstra produduktions gevinst du har resten af året.

Det er helt OK at instalere et anlæg der kan producere mere el en man forbruger, men det kan ofte være svært at få det til at hænge sammen økonomisk idet man skal finansiere det med de overskydende 60 øre/kwh istedet for den fulde pris ca. 2,00 kr/kwh inkl. afgifter mm.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Prøv denne beregmer der ilustrerer hvad der sker når du producere for meget:

http://solia.dk/solcelleberegner.php

indtast et tal over 6.ooo f.eks. 10.000
 
heine
det er bare pjat jeg ved alt om solceller og afskriving og hvor meget anlæget kan lave.
jeg lavet det så jeg havde overskudt til en varmepumpe.
men hvad skal jeg købe luft eller jord vil max med det fra 1/3 til den 1/10 eller ca der omkring.
jeg får jo ikke meget ud af en el-partron det er jo en cop på 1 og ville gerne op på ca 4 cop
 
heine
det er 2 sma sunny boy 3000tl-21 og 56 stk 195 watt celler håber der en gang bliv mulig at sætte en 3 kw inveter mere op mod syd så kan jeg lave 13000 kwh så er det ud med pillefyret selv om den køre godt
 
Mogens
Heine! Kan du ikke komme af med din strøm? så må det være fordi du ikke er på nettoordningen.
Om sommeren har elværkerne ikke brug for så meget strøm, så den med at du kunne sætte en inverter mere op, ville nok kun gavne værkerne, da de ikke vil have for meget strøm om sommeren. men noget skidt for dig selv bliver det.
Med en varmepumpe kunne du aftage noget af strømmen, men om vinteren hvor du bruger strømmen, laver dit solcelleanlæg ikke nok til det, så det er heller ikke nogen løsning. Alt i alt har du et solcelleanlæg som er alt for stort om sommeren, selv med nettoordningen.
Om vinteren er anlægget alt for lille til at trække den alm. husholding + en evt. varmepumpe.

Altså nettoordningen gør at den overproducerede strøm du laver om sommeren kan du bruge senere, det kan du ikke hvis du forlader nettoordningen feks. med en ekstra inverter.

Uden nettoordningen vil du lave strøm ud i den blå luft. Om man har mølle eller solenergi er man dårligt stillet uden nettoordningen.
Jeg ved ikke helt hvordan solceller ligger i procentforbrug, men med mølle som vi har bruger vi ca. 55% direkte og 45% går til nettet. Bare dette siger vist alt om hvad gavn vi har af nettoordningen.
Men kan læse du ved alt indenfor solceller og dertil hørende, men hvad er så gået galt i dit projekt?
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
heine
overskrifter var en joke selvføllig kan jeg komme af min strøm køre nettoordning. den er ikke for stor men den komme tit op på 6000 watt timer og st gør den lang tid om dage så det er dejlig.
hvis du kun sætter 6000 watt op er det ikke så tit inveter komme op og gi max.
det er me fuld overlæg jeg har lavet så stor et anlæg.
det jeg spørge om er hvad for en varmepumpe der har den størst cop / pris om sommeren
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,052 Unikke besøg
XHTML CSS