HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme/solvarme
Mogens
Hej !
Der må nogen her som har jordvarme og så solvarme som tilskud? Mit spørgsmål går på hvor meget energi kan man spare på sit jordvarmeanlæg, hvis man montere solvarme som et tilskud til sin varmepumpe.?
Hvor tidligt/sent om foråret/efteråret kan man have gavn af solvarme?
Ser frem til gode svar.
Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
hamselv
Vi har lavet nogle stykker. Og konklussionen er, det forrenter sig aldrig ved en eftermontering. Har man solfanger og vil have varmepumper, lader det sig sy sammen. Skal man ud at eftermontere og måske skifte noget tank og sådan, hænger det dårligt sammen. Vi har en masse data fra et Velux anlæg. og der overtager solen fra april/maj og hen omkring september +/-. Og det fungerer godt, men merprisen for at skulle lave sådan en installation som vi har gående der, er alt for vild.
 
Mogens
Tak for svar hamselv

Nu formoder jeg det kan være et par år siden i har lavet sådanne anlæg, da solvarme ikke er så meget oppe for tiden.
Hvis man nu tager de sidste nye solpaneler feks. Sonnenkraft som yder mere en som andre gjorde for blot få år siden, sammenlagt med håndværkerfradrag, så ser det vel ikke så sort ud.
Eller hvad?
Andre med et kombianlæg jordvarme/solvarme?

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
hamselv
Vi har aldrig leveret dem samlet. Det drejer som om sammenbygning, når solfangereb'n allerede har været der.

Problemet med rentabiliteten hænger stærkt sammen med at f. eks Luft/vand og til dels også vand/vand er uhyre billige til at producere varme om sommeren og forår/efterår. Og det er der hvor solen kan lidt.

Kigge du nøgent på brugsvand, bruger en familie måske 4500 kWh på den konto. Laver vi dette med varmepumpen, bliver det måske lavet for et elforbrug på 1500 kWh. Lad os så sort hvidt sige solfangeren laver det halve gratis (det koster godt nok lidt pumpe, men lad os sige gratis). Så har vi en besparelse netto på 750 kWh eller ca 1500 kr. Det forrenter vi intet med, hvis man skal have en håndværker til at lave det.

Så siger den kloge læser at så kan vi varme på radiatorer gulve osv. Ja, og du har masser af gratis varme, når du ikke skal anvende den. I forår/efterår synes jeg faktisk ydelsen på solfangere er rystende ringe, og troede egentlig det var bedre. Jeg bygger denne på stand på udskrifter og logning på et anlæg vi nu har haft kørende i 3 - 4 år. Og det virker - godt endda. Men solfangerpanelerne er ikke så ydedygtige som jeg troede. I dette tilfælde Velux. Det anlæg vi snakker om her, opererer med fuld overførsel til radiatorvand, når brugsvandstanken er varm. Og man bruger da lystigt at frådse med gulvvarme på badeværelset. Men netto besparelsen målt i kr er måske kun 2 - 3000 kr højt sat.

Men har du en grøn profil, og er GDS'er synes jeg tanken er god. Men vi må med vores apparater desværre erkende, at når vi afviger væsentligt fra standard og f. eks. går over i eksterne VV beholdere med overstørrelse spiraler, så fløjter prisen i forhold til gemen standard indbygget.

Har man et meget stort hus, f. eks. med pool, er snakken ganske anderledes. Så bruger vi pænt med varme hen over sommeren.
 
lars-jacobsen
Det var måske en bedre ide at koble solvarmepanelet på som "energifanger" der hjælper/forhøjer jordvarme anlægets brinetemperatur ?
Ved godt det ikke er meningen at varme brine op til 50-60 gr eller enda 80 gr som sollvarmepaneler normalt gør.
Specielt hvis solvarmepanelet er indbygget i et solcellepanel der jo udvikler varme og som fungere bedst ved lave temperaturer. Så er det ren win-win.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kla
Det er korrekt at mange altid ser på tilbagebetalingstid ved solfangere og det er rigtigt at nogle få gange skal man blive ca 250 år før pengene er tjent.
Det at udtale sig om den generelter ret tåbeligt for ingen her kender årsagen til ønsket om solvarme,
hvis man vælger den rigtige beholder som ikke kun hjælper i april-september, men som støtter varmepumpen allerede i feb. er besparelsen meget bedre. jeg har set fangere med temp på ca 45 grader i feb. og huset var opvarmet med gulvvarme,
det er meget vigtigt at vælge den rette beholder/system til opgaven og hvis man har lavet en god opstilling kan man spare op til 30 % af forbruget på varme og varmt vand. også selv om det er en varmepumpe som producere varme & varmt vand
og så giver en solfanger pludselig sund fornuft.

hvis alle danskere valgte at opsætte solfanger ville besparelsen i forsile brændsler være enorm.

sidst men ikke mindst, lad nu være med at tro at varmepumper er fantastiske til varmt vand, det er de ikke. virkningsgraden er lav pga, høj temperaturbehov. lang tid inden temp kan lade på vand, tab af varme(afkølingsperiode i varmepumpen) cirkulationspumper m.m
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Tak for meldingen om at jeg er tåbelig Karsten. Omtalte Velux solfanger kører med en Velux 400 liter tank, hvor netop det er lavet som du angiver. Orienteringen er næsten optimal. Der er intet der skygger. Den er monteret på Samsø, der pr definition har mere solskin. Alligevel kan jeg ikke tilnærmelsesvis genkende det du skriver. Uanset hvad du skriver kan jeg nu finde en rimelig række anlæg, hvor vi kan fremvise rette flotte virkningsgrader - også om sommeren. Men det skyldes så måske vi har relativt gode temperaturer, idet vi er lidt hysteriske med at have rigelig med slange.
 
Mogens
Kla
Jeg er godt klar over at det skal være det ypperste kram der skal til, noget i stil med det som energywise.dk forhandler, men dette er jo en samlet pakke og havde jo ikke tænkt at skifte min varmepumpe ud.
Er mere ude efter noget som kan sammenbygges med nuværende Vp og her har jeg så den fordel at jeg har separat varmtvandsbeholder.
Kvali skal det være, om så prisen er højere er helt fint med mig. Vil hellere se det grønne foran mig i stedet for at få det dårligt over, om jeg når at få det betalt tilbage inden jeg smutter herfra jorden.;-)
Så er der nogen der kender et helt igennem gennemtænkt og afprøvet produkt, som kan sammenkobles med eksisterende varmepumpe, så er jeg klar.
Takker iøvrigt for jeres svar hver især.

Mogens.
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
kla
Hamselv, jeg har ikke sagt at du er tåbelig, det mener jeg rent faktisk ikke at du er, men jeg ser måske flere muligheder i sol idet jeg selv sælger løsninger hvor kombination af sol og varmepumper både luft vand og jordvarme.

jeg har mange kunder som er glade for solvarmen selv om det har været en merudgift i investeringen, når solfanger er sat op er energien fra den næsten gratis i de næste mange år.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,188,626 Unikke besøg
XHTML CSS