Hvilket anlæg til nybygget hus på 275m2 energibehov ca. 14kw ?
|
Razz |
Lagt på d. 28-02-2007 10:28
|
Begynder
Antal indlæg: 31
|
Hej allesammen,
Jeg er i færd med at opføre en ny landejendom på 275m2 og har i den forbindelse overveje et jordvarmeanlæg som primær varmekilde. Jeg er dog meget i tvivl om hvilken type og evt. kombination jeg skal vælge.
Huset er som sagt på 275m2 med fuld 1. sal. Det er isoleret efter gældende forskrifter og har gulvvarme overalt. I stueetagen er der vandbåret gulvvarme i beton og på 1. salen er det vandbåret gulvvarme i varmefordelingsplader. Der er ikke regnet med supplerende radiatorer.
I hver sin ende af huset kommer der yderligere en supplerende varmekilde i form af en pejs med øst og en masseovn mod vest - disse er dog mest for hyggens skyld og tænkt som mulig backup, så de kommer ikke til at være i brug særligt tit.
Da vi med de nye regler skal sørge for mekanisk ventilation har jeg kraftigt overvejet noget Genvex-agtigt til ventilationen.
Jeg har været meget hooket på IVT 495 twin da det virker som en smart og billig kombination, men jeg er i tvivl om den er kraftig nok. Desuden har IVT efterhånden en del nyere og smartere alternativer, dog uden kombineret Genvex - hvilket jo er lidt ærgeligt.
Så jeg er fuldt ud modtagelig for alle jeres gode forslag
Jeg har vedhæftet en tegning af stueplan så i kan få en ide.
Razz tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 28-02-2007 17:40
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej Razz
Ivt har et genvindings modul kaldet VBX, der udnytter den varme luft der står i dine rum.
Den varme luft smider den så ned foran fordamperen på jordvarmeanlægget igen og giver bedere økonomi.
VBX er tiltænkt IVT greenline
Men om VBX modulet derefter kan smide den afkølede luft ud af dit jo ret tætte hus ved jeg faktisk ikke
Redigeret af Admin d. 28-02-2007 21:48
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
cgjedde |
Lagt på d. 28-02-2007 21:38
|
Begynder
Antal indlæg: 8
|
Hej Razz
Det er faktisk lidt pusigt. Det er nøjagtigt de samme overvejelser jeg sad med da jeg besluttede det skulle være jordvarme der skulle opvarme mit nye 208 m2 hus.
Nej IVT twin 495 har en varmeeffekt på 4 KW hvilket ikke er tilstrækkeligt til dit hus. Ellers var det nok også det jeg havde valgt til mit.
Men fortvivl ikke. Vølund har et ligende anlæg. Fighter 1220 med genvex-modul FLM-30. se evt. [url]www.volundvt.dk[/url] eller producentens side [url]www.nibe.se[/url] der er lidt flere oplysninger at hente.
Jeg har faktisk spurgt en svensk installatør som endda vile komme til danmark og montere. Det er ca. 40% og spare og køberloven er den samme hvad garanti angår.
Måske var der nogen som var frisk på noget fælleskøb?
Med hensyn til gulvvarmen så lader gulvarme i beton og varmefordelingsplader ved jordvarme sig dårligt forene.
Hvis fremløbstempraturen i beton er 31 grader skal den være 36 for at give samme effekt i varmefordelingsplader. Dette kan dog klares ved at lave en blandesløjfe på betongulvvarmen, men så falder virkningsgraden på varmepumpen og det var jo ikke meningen.
se evt. [url]www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1876[/url] det er dem der har frarådet mig det.
Der er også en anden tråd der behandler dette enme her på forummet.
Håber det gav lidt at tænke over.
Ellers kan jeg også kontaktes på cgjedde@tele2adsl.dk
Vølund Fighter 1240-6, 300 meter Collektor, 60 buffer, Genvex med Vølund FLM-40.
|
|
|
|
Razz |
Lagt på d. 01-03-2007 08:04
|
Begynder
|
hmm - det med forskellen på fremløbstemp. på varmefordelingsplader og gulvvarme i beton havde jeg ikke lige overvejet.
Konstruktionen står desværre ikke sådan lige til at ændre, da det meste af betondækket er lavet og beton på hele 1. salen er nok ikke lige løsningen.
Jeg påtænker at bruge massive planker med skibsfuger på hele førstesalen, kan det tænkes at de vil kunne fungere som buffer på samme møde som betonen ?
Hvad angår selve pumpen så har jeg kigget lidt på IVT Premiumline X15 - den ser sgu smart ud - måske kan man kombinere den med et genvex modul. Hvis jeg er heldig IVTs ejen VBX.
vh R |
|
|
|
ojacobsen |
Lagt på d. 01-03-2007 08:19
|
Øvede
Antal indlæg: 228
|
Citer Jeg påtænker at bruge massive planker med skibsfuger på hele førstesalen, kan det tænkes at de vil kunne fungere som buffer på samme møde som betonen ?
Der tror jeg at jeg må skuffe dig. Lidt buffer er der tale om, men ikke nær den samme som beton. Fordelen ved varmefordelingsplader er at det reagerer hurtigere, ulempen er..... den samme.
Vedr. fralufts-enhederne, så har jeg selv en FLM-30, og jeg vil sige at jeg ikke er imponeret, men det måske skyldes det, at det er et gammelt hus, eller hvad ved jeg. Den hæver brine ca. 1/2 grad her og nu, og over året, måske 1 grad. Jeg har læst andensteds at man i stedet anbefaler standard genvex systemer... men der er ikke noget "rigtigt" svar.
Redigeret af ojacobsen d. 01-03-2007 08:20
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
|
|
|
|
KBC |
Lagt på d. 01-03-2007 09:02
|
Begynder
Antal indlæg: 13
|
Ang. gulvarme i betong og i trægulv med varme fordelings plader.
Så behøves der ikke at afsætte så meget varme på 1 sal da varmen vil trække op,
ellers kunne man vel lægge rørene lidt tætere for at forøge effekten
jeg har lige den kombination og køre med ens fremløb
dog har jeg problem med at gulvet knager når varme pumpen køre
Hilsen en glad jordvarme indehaver
1 stk. combi queen 7 med 3X150 m jordslange
|
|
|
|
cgjedde |
Lagt på d. 03-03-2007 14:57
|
Begynder
Antal indlæg: 8
|
Hej
Ja det er som sagt en jungle at vælge rigtigt.
KBC har formegentlig ret i at der ikke skal bruges så meget varme på en 1.-sal som i stueetagen. Men det ville være trist at stå i den situation at 1.-salen ikke kan varmes ordenligt op fordi fremløbstemp. er for lav.
Det er egentlig ikke noget problem at der er lille buffervirkning i varmefordelingsplader, hvis man da bare har bufferen andets sted, ei. buffertank og/eller betongulvvarme.
ojacobsen indlæg om FLM-30's dårlige virkningsgrad bekymre mig lidt, så er det måske alligevel ikke den bedste løsning. Har du et tal for lufttemp. ind og lufttemp. ud. Det må give et fingrepej om det er hentet energi ud af luften, ellers kan det jo være ligemeget.
Carsten
Vølund Fighter 1240-6, 300 meter Collektor, 60 buffer, Genvex med Vølund FLM-40.
|
|
|
|
ojacobsen |
Lagt på d. 03-03-2007 19:50
|
Øvede
Antal indlæg: 228
|
Citer Har du et tal for lufttemp. ind og lufttemp. ud. Det må give et fingrepej om det er hentet energi ud af luften, ellers kan det jo være ligemeget.
Da jeg havde sensorer på udluftningen mener jat at jeg blæste ca. 8 grader ud (21 grader inde), altså små 60%. Jeg har inden vurdering om hvorvidt det modsvarer alternative teknologier.
Jeg har været en del på det Svenske forum vedr. FLM, og stort set alle ser denne som en enhed der forbedrer indemiljø, og i badste fald er neutral hvad energiforbrug angår.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
|
|
|
|
jens Ravn |
Lagt på d. 04-03-2007 13:30
|
Begynder
Antal indlæg: 5
|
Hej.
Jeg er selv i samme situation mht. gulvvarme i stue og på 1.sal.Vi er pt. i gang med at renovere vores gamle nedlagte landsted fra 1897. Vi fik jordvarme IVT 11Kw med 550m jordslange for et halvt år siden. Erfaringen fra det første halve år er at vores hus ikke er godt nok isoleret til et jordvarmeanlæg, derfor laver vi nye gulve i hele stueplan, støbte med varmeslange.På 1.sal skal vi have indlagt ekstra bjælker og derpå varmefordelingsplader, og her er det at jeg har fået en ide: Oven på varmefordelingspladerne ligger jeg et lag aluminiumsplader 1,5-2mm tykkelse fordelt overalt på gulvet. De kan fåes i størrelsen 1250x2500 og kan ligges svømmende. Dermed vil jeg få en stor ratiator under mit færdige gulv som vil kunne holde en lavere fremløbstemp. Jeg har i et tidligere indlæg foreslået at ligge gipsplader, men der kom flere svar som påpegede at gipsen jo kunne smuldre idet den er porøs. Netop det geniale ved dette forum at man får konstruktive svar på sine tanker og ideer. Jeg tror på løsningen med at ligge et helt lag alu-plder over på varmefordelingspladerne men vil gerne høre andres mening. |
|
|
|
OWL |
Lagt på d. 05-03-2007 23:29
|
Begynder
Antal indlæg: 116
|
Citer Jeg er selv i samme situation mht. gulvvarme i stue og på 1.sal.Vi er pt. i gang med at renovere vores gamle nedlagte landsted fra 1897. Vi fik jordvarme IVT 11Kw med 550m jordslange for et halvt år siden. Erfaringen fra det første halve år er at vores hus ikke er godt nok isoleret til et jordvarmeanlæg, derfor laver vi nye gulve i hele stueplan, støbte med varmeslange.På 1.sal skal vi have indlagt ekstra bjælker og derpå varmefordelingsplader, og her er det at jeg har fået en ide: Oven på varmefordelingspladerne ligger jeg et lag aluminiumsplader 1,5-2mm tykkelse fordelt overalt på gulvet. De kan fåes i størrelsen 1250x2500 og kan ligges svømmende. Dermed vil jeg få en stor ratiator under mit færdige gulv som vil kunne holde en lavere fremløbstemp. Jeg har i et tidligere indlæg foreslået at ligge gipsplader, men der kom flere svar som påpegede at gipsen jo kunne smuldre idet den er porøs. Netop det geniale ved dette forum at man får konstruktive svar på sine tanker og ideer. Jeg tror på løsningen med at ligge et helt lag alu-plder over på varmefordelingspladerne men vil gerne høre andres mening.
Et firma der sælger gulvvarme skriver følgende:
Varmeslangernes placering tæt under gulvet i varmefordelingsplader giver 10 gange hurtigere reaktionstid end ved en løsning hvor rørene er nedstøbt i beton.
Dette er selvfølgelig en fordel, hvis man skal regulere varmen i en fart, men når det pludselig bliver rigtig koldt i længere tid, så kan varmepumpen måske ikke følge med, da der næsten ingen varme kan akkumuleres i varmefordelingspladerne sammenlignet med et 10 cm tyk lag beton.
Din ide med at lægge en alu-plade vil give en mere jævn fordeling af varmen over hele gulvet, og samtidig vil alu-pladen kunne akkumulere lidt mere varme.
Hvis du kigger på billedet nedenunder, så er der sprækker mellem de enkelte varmefordelingsplader, og der er også risiko for at varmefordeligspladerne ikke ligger helt plant op imod gulvet.
Dette vil betyde, at der kan overføres mindre varme fra varmeslangerne, men en hel plan alu-plade kunne sikkert afhjælpe disse problemer.
Som du skriver, så er det vigtigt at lægge disse plader "svømmende" - de må ikke fastgøres nogen steder, og pladerne skal lægges med minimum 10 mm mellemrum - både pladerne imellem og ude ved kanten af gulvet, så der er plads til at de kan udvide sig under opvarmning.
Hvorvidt aluplader kan få gulvet til at knirke mere end normalt er et godt spørgsmål ?
Spørg leverandøren af gulvet til råds - så du er sikker på et godt resultat.
OWL tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
Redigeret af OWL d. 05-03-2007 23:52
OWL
|
|
|
|
Razz |
Lagt på d. 06-03-2007 08:30
|
Begynder
|
Men hvor meget buffer er der egentlig brug for hvis man har en varmepumpe der tilpasser sig behovet, som f.eks. IVT PremiumLine X15 ? |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 06-03-2007 19:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej Razz
En X15 indeholder ingen varmtvands beholder, jeg mener at kunne huske ivt har to forskellige størelser på disse, Hvilken du skal benytte skal vuderes af din forhandler.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
kla |
Lagt på d. 06-03-2007 21:47
|
Ved meget
Antal indlæg: 466
|
en X15 kan afgive 17 kW så den vandbeholder som man har brug for til X15 hedder 300/160 indeholder 300 liter varmt brugsvand og buffer på 160 liter, gulvvarme i beton beregnet 20 liter buffervand pr afgivet kompressoreffekt ialt X15 340 liter. en X15 er behovstyret i frekvensområdet 20 - 90 hz, og har derfor ikke yderligt brug for buffer til varmesystemet, pausetider på behovsstyret varmepumper er ikke lige så vigtige som på alm. varmepumper.
kla
Redigeret af kla d. 06-03-2007 21:48
|
|
|
|
Rass |
Lagt på d. 29-11-2008 23:03
|
Begynder
Antal indlæg: 30
|
Hvis du kigger på billedet nedenunder, så er der sprækker mellem de enkelte varmefordelingsplader, og der er også risiko for at varmefordeligspladerne ikke ligger helt plant op imod gulvet.
Det ser ikke for godt ud på det billede.
Der er alt for lidt kontakt mellem varmefordelingspladerne og gulvplanker. |
|
|