HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan indblæsningen slås fra om sommeren på Nilan VP 18?
Frublomme
Jeg fik for 2½ år siden installeret en Vp 18. Formålet var dels at opnå et bedre indeklima, men i høj grad for at få cirkuleret vores varme. (primær varmekilde er luft til luft pumpe i stuen + brændeovn). Vi var godt klar over at vi ikke kunne opnå 20 grader ved hjælp af VP18 på de bagerste værelser, men det var også OK. Men Jeg har kun fortrudt denne invistering siden, da den gør mig så frustreret!
Vi har kæmpet med larm fra ind- og udsugning og larm fra selv enheden i bryggerset. (vi er sågar flere gange blevet vækket med at "taget var ved at lette" da anlægget skruede helt op for blæsehastigheden om natten.....det er dog blevet rettet). Vi har nu fået lyddæmper på, og kan nu have blæsehastigheden på 2 - dog stadig med susen i indblæsningsarmaturene :0(
Vi fik på samme tid installeret en solfanger der varmer vandet, og det fungerer bare SUPER, og vi har ikke problemer med det varme vand selvom vi er 5.
Vi blev lovet, at vi om sommeren kunne slå anlægget fra (OFF), da vi ikke har brug for varme og altid har døre/vinduer stående åbne. Derved kunne vi også minimere elregningen. Hurtigt læret vi at dette ikke var tilfælde, da vi ikke har varmt vand på gråvejrs dage.....Men så fik vi af vide at vi bare kunne køre med anlægget på et minimum. Vi skulle bare slå det over på energi om sommeren og så Komfort V om vinteren. Men da jeg nu ville ændre igen, kører indbæsningen bare derudad igen (=susen).
Jeg anser hverken mig selv eller min mand som totalt tekniske idioter, (Jeg arbejder indenfor byggebranchen og har ikke anbefalet een eneste kunde et lignende anlæg siden jeg selv fik det, og det er da super ærgeligt......), men hvorfor skal det være så svært, eller har vi bare et mandagsanlæg?
Er der en der kan hjælpe, for når jeg hører Nilan, sker der ikke meget. Kan det lade sig at gøre at slåindblæsningen fra så den kun kører med udsugning?
 
lars-jacobsen
Hej Frublomme.

Det var dog noget af en dårlig oplevelse/historie.

jeg har ikke en VP18, men et "almindeligt" jordvarme anlæg og så et Nilan ventilationsanlæg. Bruger panelet er vist det samme så det burde være muligt at lave dine egne tilpasninger/indstillinger. Jeg vil anbefale at læse manualerne her:

http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesninger/Boligloesninger/Ventilation---brugsvand/VP-18.aspx

Se om ikke du/I kan finde ud af at justere så det kører som i ønsker, eller må vi jo prøve at guide.

Dit problem med støj fra ventilerne når anlæget kører tyder på dårlig projektering/installation, du nævner eksempelvis også at i har fået eftermonteret lyddæmpere. De skal/bør altid monteres.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Mogens
Tjek lige om der skulle sidde noget i indsugningshullet. Anlægget er vel blevet indreguleret efter montage?
Bedste løsning er med dæmper på hovedrøret, både frem og retur samt at alle loft ventiler har fleksibel dæmprør lidt inden selve loft ventilen kommer.
Går ud fra at anlægget er koblet korrekt sammensat, men tjek lige en ekstra gang.
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
hamselv
Ventilatoren kan man bede om kun kører når der er varmekrav. Men vær obs på at det er rumtermostaten der i så fald starter ventilatoren. Løsningen kan så være at skrue ned for termostaten om natten.

VP18 er desværre noget for støjende efter min mening, og for ordentlig og støjsvag drift skal man være rimelig omhyggelig ved dimensionering af kanalsystemet. De ældre modeller var noget bedre på det punkt. Ligeledes har de nogen lyd til omgivelserne. Det kan ikke sådan lige ændres.

Men et punkt hvor der meget ofte syndes hvilket så medfører støj, er på "hætte-siden". Hvis ikke hætter er dimensioneret tilstrækkeligt, skal ventilatoren køre noget stærkere for at overvinde dette, med støj til følge. Helt galt går det når man er ovre i riste - specielt de runde USAV/GRY rist. Faktuelt skal man særdeles højt op i størrelse hvis man vil forsøge at over holde BR, idet disse riste er noget tryktabsgivende. På hætte siden er standard DUKA riste fjenden og disse bør helst være 20x20cm. 15 x 15 kan gå, men man bør så bore låget af, og løfte dette lidt op, for at øge friarealet.

Gode hætter der giver meget lidt tryktab er THAV og THFV fra exhausto. Disse er beklageligvis meget dyre, men Øland har en klone af samme, til billigere penge.

På kanalsiden bør man for dæmpning af ventilatorstøj anvende hovedlyddæmper med en længde på helst 1200mm. Foran hver armatur bør anvendes deldæmpere med en længde på 600mm. Lydflex er fusk og er tryktabsgivende og bør undgås. Regner man på tilladelig tryktab, er ø160 faktisk i underkanten hvis BR skal overholdes til hovedkanaler. Dimensioneringen af de resterende ventiler skal næsten generelt være et nummer større end i "gamle dage"! Som tommelfingerregel kan ø100 bruges i toilet og bryggers, ø125 i bad og ø160 i køkken. Finske URH er nogen af de allerbedste med meget høj egendæmpning. KU og lignende er den billige ende.

Størrelsen på indblæsninger afhænger af antal og hvilke størrelser rum. Igen er KI det billigste/ringeste og ULA fra Halton i den rigtig gode ende (og også dyrere).
 
FlemmingS
Jeg søgte lidt på Ølands, THAV og THFV, men kan ikke finde en pris nogle steder.
Hvad koster de ca, ?
for jeg kunne godt tænke mig at smide nogle nye hætter på vores hus, efter vi har fået lavet nilan anlæg.

Mvh. Flemming
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
I Øland regi hedder de ITA g ITI. Normalt handler man ikke med herr og fru Danmark, men kun via ventilationsfirmaer. Men man er nu ejet af Brdr Dahl, så der kan være nye toner.

THAV/THFV er som nævnt EXHAUSTO's betegnelser.
 
FlemmingS
Jeg har næsten købt en Exhausto, THFV indsugnings hætte, det er ok. Nu mangler jeg bare en afkasthætte og overvejer en normal "billig" 15x15 hætte.

Man kan jeg bytte rundt og bruge den Exhausto indsugnings hætte, til afkast ?

Sagen er at der på mit afkast også er sat emfang udblæsning på, så der vil jeg gerne have så meget "hul" som muligt.
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
hamselv
Kig på funktionen.... Så kan du se at THFV ikke er en egenet afkasthætte.

Hvis du har fælles hætte fra emhætte og VE anlæg, ville jeg bruge en ITA 200 og så koble et bukse TEE i bagdelen af den, så VE og emhætte driller hinanden mindst muligt, og sørge for et ordentligt funktionelt kontraspjæld på emhætten (noget der kan skilles af og renses), eller alternativt et motorspjæld (selvom disse er langsomme).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,196,018 Unikke besøg
XHTML CSS