HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller luft/vand? Og hvilket mærke?
nybegynder
Min kone og jeg skal bygge hus og vil gerne nå så tæt vi kan på 0 i energiudgifter på driftsiden. Vi bygger lavenergi og vil så gerne installere det bedste anlæg på markedet. Vi er ret tiltalt af luft/vand varmepumpen, da vi også planlægger solceller på taget, som så kunne drive varmepumpen. Al varme i huset skal fordeles via gulvvarme og varmegenvindingsanlæg, så jeg forestiller mig ikke at fremløbstemp på vandet skal være ret høj.

Men men, vi er totalt nybegyndere på området og vil høre om der er nogle af jer kloge, der kan hjælpe. Hvilken type skal vi vælge og hvilket mærke er det bedste?

Når vi også taler varmegenvinding, bør vi så vælge en samlet løsning som f.eks. Nilan Compact P UVP? (http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesninger/Boligloesninger/Totalloesning/Compact-P-UVP.aspx)

Vi har også kig på Dantherm og Danfoss løsninger.

Alle råd og kommentarer er meget velkomne Smile

På forhånd tak!
 
hamselv
Du kan få lige så mange "de allerbedste løsninger" som der er forhandlere/leverandører.

Vi kan så alle komme med vores indspark, mit er:

På vent-siden bløder mit hjerte for Genvex Energy. Et lækkert anlæg, med rigtig aluveksler. Yder i den virkelige verden en forrygende god temperaturvirkningsgrad (der så samtidig er dens akilleshæl, da man skal passe på tilisning af veksleren). Filtrene er markedets bedste og det er svært at finde noget der ikke er godt ved Energy'en. Som gammel vent-mand er den er klart valg, lang bedre end plastikvekslere og de roterende der altid vil lide af fugt- og lugtoverføring. Det ønsker jeg absolut ikke. Slanger og flex ville jeg ikke se, overhovedet.

På selve varmepumpesiden er jeg ovenud begejstret for vores nye EQ serie og vandt jeg i lotto, har jeg allerede på nethinden et vildt anlæg med flere varmezoner, poolstyring, kaskade, kommunikation via mobilos osv osv. Vores A+10 selvfølgelig hvis man ingen grund har.

Men på det sidste afsnit vil alle leverandører (hvis der er ordentlige sælgere), være håbløst forelsket i deres nyeste model. Jeg er i hverttilfælde.

Skal i komme godt igennem, skal i udvælge et par firmaer eller tre i finder har den indstilling til tingene i forventer. Dvs man undersøger grundigt jordsmonet'et og kommer med et godt og seriøst forslag. F. eks. med de anlæg jeg sælger, vil det være en dødssynd at undlade buffertank, idet man nu bruger aktiv pumpestyring på varmesiden. Og minimale slangedimensioneringer giver mig altid pletter. Allersidst ville jeg betinge mig at udførelsen skal ske stramt efter fabrikantens foreskrifter, og i særdeleshed kuldeisoleringen skal laves foreskriftsmæssig.
 
nybegynder
Tak for hurtigt og detaljeret svar Smile

Du skriver at man skal være opmærksom på problemer med tilisning - hvordan er man det? Er det noget med at skulle ud og skrabe eller hvad?

Og slanger og flex - hvad betyder det? Er det rørføring du tænker på?

Mvh. varmepumpen, vil du så anbefale bjerg,- jord- eller luftvarmepumpe når vi bygger nyt?

Tak igen!
 
hamselv
Tilisning af veksler opstår i højeffektive vekslere ved lave temperaturer. Almindeligvis klarer automatikken dette, med det kan være fornuftigt at preheate ved meget hård frost.

Flexslanger og lignende plastikdele hører ikke hjemme i ventilationsanlæg hvis man læser normerne. Men derfor anvendes det alligevel lystigt. Personligligt er jeg da stor modstander af at anvende materialer med for ringe brandmæssig integritet (læs jeg foretrækker anlæg lavet af ting der ikke kan brænde).

Bjergvarme = temmelig dyrt, kan bruges til køling.
Jordvarme = Ikke egnet til køling, noget billigere.
Luft/vand = forventet kortere levetid, højere vedligholdelsesomkostning (og pas på støj). Kræver ikke så meget plads. Luft/vand der er helt støjsvag = dyrt.

Så har man bare nogenlunde med have, så vælg jordvarmen. Ved superisoleret hus er kravene til slangelængder ikke vildt store (med mindre man har sandjord).
 
kla
tjaa. jeg ville vælge METROSAVER MB jordvarmeanlæg med et genvex energy ventilationsmodul.

og alle de lækre ting som hamselv er så forelskede har været standard i METROSAVER i over 1 år, desuden kan METROSAVER lave passiv køling, med jordslange

Thi hi bare for at fortælle at alle som hamselv skriver brænder for deres mærker.

vælg varmepumpe med omhu og tænk rigtigt grundigt over dit valg.

gentager mig selv ingen varmepumper er dårlige, de kan bare noget forskelligt.

Og tillykke da lige med at bygge nyt hus.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Flot Kla (som tidligere var IVT-mand og brændte for dette). Jordkøling sælger man KUN med boringer. At lave dette med vandrette slanger er meget tæt på værdiløst.

Ellers er det en understregning af det skrevne...Alle sælgere b'r brænde for deres produkt, og kan formentlig fremvise fordelene ved disse. Derefter skal man så oveni søge en seriøs betjening, en seriøs rådgivning og en ordentlig udførelse.
 
kitora
Nu ser jeg lige at I mener at passiv køling på varmegenvindingen ikke er en god ide med vandrette jordvarmeslanger. Jeg er ved at bygge, og denne mulighed står ellers ret højt på min ønskeliste, så jeg er lidt træt af hvis det ikke vil fungere.

Kan I kaste noget lys over hvorfor det ikke er en god løsning?
 
hamselv
Det duer ikke af den simple årsag at jordtemperaturen i en meters dybde kan nå så højt som 17-19° afhængig af jordsmonet'et. Skal du opnå en funktionel og brugbar køling, skal du helst ned på 7 -8° eller max 10°, hvis du vil have en bare nogenlunde funktionel affugtning af luften. Forsøger du med køling på vandrette slange kan du præstere en smule tør køling først på "kølesæsonen", men så øges jordtemperaturen med en top henover juli, august og september. Og det er der du skal bruge kølingen.

Tager du så det du kan få, kan du som nævnte præstere en smule tør køling, altså ikke noget fugtsafslag. Du kan måske se en smule temperaturfald, men energimæssigt piller du ikke meget energi af. Skal det kunne opleves som dueligt, skal du have en kondensering af vand - altså et pænt stort energiudtræk. Så sænkes den relative fugt i huset, og det opleves noget rarere, også selv om temperaturen er relativ høj.
Tager du som eksempel Horsens Hus, hvor man i sin tid bad om at få et luftskifte på 2 x time, så er den luftmængde alt alt for lidt til at kunne fjerne varmen i bygningen. Der designede vi et par køleanlæg, hvor fladerne bevidst er lavet til størst mulige vandafslag. Det fjerner som sagt ikke varmen i bygningen - langt fra. Men oplevelsen af luftkvaliteten er langt bedre, idet luften holdes mere tør om sommeren, og dermed ikke trykkende. Derfor er affugtning det der subjektivt giver noget. Tør køling (altså uden vandafslag), føles bare klamt.

Bruger du en boring som collector er snakken ganske anderledes. Der kan du hente noget lavere temperaturer om sommeren. Og ved rigelig dimensionering af din køleflade, kan du få noget meget funktionelt ud af dette.

Umiddelbart burde man lave et lille anlæg med vandkølet kondensator der sad helt tilbage før ventilationsanlæggets veksler. Lod denne affugte maksimalt og så lade veksleren post-heate lidt. Energien du tager derfra lægger du så i jordslangerne og får efterfølgende glæde af højere COP på din varmepumpe.
 
kitora
Tak hamselv for det fyldestgørende svar.

Jeg er jo i en situation hvor min grund reelt er for lille til jordvarme, så jeg er nødt til at grave 2 strenge ned, hvor den ene ligger i 2 meters dybde. Tror du at temperaturen i jorden i 2 meters dybde også vil være for høj til at kunne anvendes i en veksler i ventilationsanlægget?

Den varme man eventuelt hiver ud af luften ville jo returne ned i jordvarmeslangerne, og derved tilføre varme til jorden som kan genavnvendes om vinteren hvor der hives energi ud af jorden igen.
 
hamselv
Jeg ville ikke spilde penge på sådan et projekt!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,873 Unikke besøg
XHTML CSS