HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udsving på tryg i jordvarmeslanger
hknudsen
Vi har et jordvarmeanlæg med 150 meter slange + energifanger med 150 meter slange, Brine er IPA-sprit. Indstalleret i 2009.

Vi har et par gange i kuldeperioder været ude for at anlægget er slået fra pga. lavt tryk i brinen (< 0,5 Bar). 30 november 2010 og 31. december 2011.
Ekspansionsbeholderen blev kontrolleret i starten af februar 2011 -> ok.

Ved det sidste årseftersyn i starten af januar blev Ekspansionsbeholderen kontrolleret igen og den var ok.
Der blev efterfyldt til 3,2 Bar.
Jeg har efterfølgende holdt skarpt øje med trykket.
I starten af februar var trykket 0,8 Bar, udetemperatur -11 grader C.
I slutningen af april var trykket 3,5 Bar, udetemperatur +14 grader C.
I går 21. juni var trykket 3,9 Bar, udetemperatur +24 grader C.

Er ovenstående normalt?

hknudsen
 
hamselv
Suk

Folk må tro vi er synske! De finder det ikke nødvendig at oplyse noget, men vi forventes at kunne gætte løsninger uden at kende noget som helst.

Vi aner ikke hvilket anlæg der er tale om. Vi aner ikke hvilke brinetemperaturer der optræder.

Som udgangspunkt kan jeg dog fortælle at store udsving i tryk normalt skyldes defekt ekspansion. At operere med 3,9 Bar på brinen forekommer fuldkommen sindsyg og bims. Hvis samme kreds kan falde til under 1 bar, duer ekspansionen ikke. Det lyder totalt gakkelak.
 
hknudsen
Hej Hamselv og andre,

Der er tale om et DVI anlæg, Queen 6 Combi.

Jeg har ikke brinetemperaturerne fra 31-12-2011.

Den 2-06-2012 var brinetemperaturerne hhv 16 og 15 grader og 22 grader på energifangeren.

Min egen formodning er at der må være fejl på ekspansionsbeholderen, men servicemanden fastholder, at den er ok.


Mvh

hknudsen
 
hamselv
Hvis servicemanden pumper op til over tre bar, tyder noget på et ganske ekstremt lavt videnniveau hos vedkommende. Spritvand og energifanger giver mig iøvrigt lidt kuldegysninger, idet varm spritbrine kan antændes. At trykprøve ved 3 - 4 bar er normalt, men hviletrykket er normalt kun 1,5 bar.
 
no100
Hej hknudsen
Efter dit første indlæg vil jeg sige, det ser ok ud, men Ekspansionsbeholderen er nok lidt lille.
300m. slange = ca. 290 l. væske, der variere 35 grader =ca. 4 % volumen ændring = ca. 12 L. Variation.
Jeg har et anlæg med energifanger/jordlager med et væske indhold på 300 L. men min Ekspansionsbeholder er 200 L. så udsvinget i Bar. Er kun 0,1
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
hamselv
Udsving i trykket på mellem 0,5 til næsten 4 bar vil jeg kalde enten fejl, eller grov fejldimensionering. At acceptere trykforskelle på mellem 5 og 40 meter vandsøjle, ville jeg være ret ked af.
 
no100
Hej igen
Har lige kikket på data blad over Queen 6 Combi

Kold side
Ekspansionsbehold. 5L/0,5 bar
Sikkerhedsventil 6 bar


Hvis montøren ikke har taget hensyn til energifanger er standart Eks.beh. 5L. Og alt for lille. Efter min mening. Eks.beholderen bør være så stor at den kan optage vandmængdens udvise uden at være fyldt.Cool
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
no100
Hej igen igen.
For at være helt sikker på at ingen har misforstået noget, jeg er enig med hamselv om at hviletrykket er normalt kun 1,5 bar.Grin
Et højre tryk giver ingen fordele men vil ved en utæthed give uacceptabelt stort udslip af brine.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg kørte i flere år helt uden expantionsbeholder på brinesiden på mit gamle 4 kwh anlæg (expantionsbeholderen var næsten umulig at udskifte) . jeg havde ca 250 m slange og jeg justerede trykket ca 4 gange om året.
jeg oplevede aldrig de helt store trykforskelle fordi temperaturen i jorden året rundt ikke svinger "ret" meget.

Derfor tror jeg at problemet hos hknudsen er en underdementioneret expantionsbeholder som ikke kan optage de noget større trykudsving der jo kommer med en energifanger.

Hvis expantionsbeholderen ikke er defekt tror jeg problemet ville forsvinde hvis man prøvede at frakople energifangeren ved at lukke for en kuglehane på fremløb og retur på energifangeren hvis det er muligt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hknudsen
Hej alle,
Er der nogen der kender IPA-sprits (Isopropanol) udviddelseskoefficient?
Det er 35% IPA-sprit i mit anlæg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,549 Unikke besøg
XHTML CSS