HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
2 x 300 meter eller 3 x 200 meter slanger
nijop
Hvad er bedst ?? 2x 300 meter eller 3 x 200 m slanger? Plads er der nok af - de kan lægges med 4 meter mellem hver streng


Nijop - kommende jordvarmebruger
 
hamselv
Kommer an på varmepumpen og hvilken pumpe der er på brinesiden. Ligeledes er det jo et spørgsmål om hvad man foretrækker. Jeg vil foretrække 2 x 300 meter. Det kan du ukritisk køre ind i huset rent pladsmæssigt. Du kan lave en sand balancering og behøver således ikke nogen form for regulerende ventiler. Du får ingen samlinger udendørs og har ingen fejlmulighed på dette.

Men det er et temperamentsspørgsmål.

Jeg har selv 2 x 300 meter og 0 samlinger udenfor.
 
hamselv
Skulle jeg lave et nyt anlæg her hos mig selv, ville jeg idag bruge 2 x 400 meter og anvende turbocollector (simpelthen fordi jeg idag ved mere om hvordan jordsmonet'et er og vandindhold og vandtransporten er i det. Ligeledes kan jeg se at turbocollectorer er en slat bedre.

Man kan også gå i drømmerier og analysere på hvad der var top-optimalt. Hvis jeg byggede lidt til og havde behov for lidt større varmekilde uden at skulle kigge på anskaffelsen, ville jeg nok smide Greenline'n ud, også købe to Premiumline EQ 8. Lade den ene køre på en brønd (den skal så køre brugsvand primært), nr to kører så varme primært (kaskadekobles sammen med etteren) og kører på jordslangerne. Brønden ville jeg så bruge til køling oveni. Nu kender jeg så ikke hvordan vandet opfører sig længere ned og muligvis bør brugsvandet køres på slangedelen og brønden skal være varme/køling. Men det skal jeg så snakke med Geodrilling om, eller lave dobbeltkobling på brugsvandet, hvilket gøre det nemmere at skifte, hvis man kan se det ene er bedre end det andet.

Men nu snakker vi rene luftkasteller.
 
hamselv
Hvad er det for et jordsmonet du har? Hvilken størrelse pumpe skal du bruge? På GEUS databasen kan du indtaste din adresse og se nærmeste boringer og af den vej få lidt ide om jordsammensætningen. Og det er så stadigvæk med noget forbehold. Vi lavede en for ikke så længe siden hvor vi var frygtelig sikker på det var meget sandet. Men så snart vi var fri af huset, hed det ler så det fløjtede. Med ler kræver også længere slange, så ler eller grus = rigelig slange. Sand = endnu mere rigelig slange.

Har du masser af plads øger du klogelig slangeafstand til 2 - 2,5meter (højere vinder du ikke ved).
 
Green bay

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1886&pid=12551#post_12551]hamselv skrev:[/url]

Skulle jeg lave et nyt anlæg her hos mig selv, ville jeg idag bruge 2 x 400 meter og anvende turbocollector (simpelthen fordi jeg idag ved mere om hvordan jordsmonet'et er og vandindhold og vandtransporten er i det. Ligeledes kan jeg se at turbocollectorer er en slat bedre.

Man kan også gå i drømmerier og analysere på hvad der var top-optimalt. Hvis jeg byggede lidt til og havde behov for lidt større varmekilde uden at skulle kigge på anskaffelsen, ville jeg nok smide Greenline'n ud, også købe to Premiumline EQ 8. Lade den ene køre på en brønd (den skal så køre brugsvand primært), nr to kører så varme primært (kaskadekobles sammen med etteren) og kører på jordslangerne. Brønden ville jeg så bruge til køling oveni. Nu kender jeg så ikke hvordan vandet opfører sig længere ned og muligvis bør brugsvandet køres på slangedelen og brønden skal være varme/køling. Men det skal jeg så snakke med Geodrilling om, eller lave dobbeltkobling på brugsvandet, hvilket gøre det nemmere at skifte, hvis man kan se det ene er bedre end det andet.

Men nu snakker vi rene luftkasteller.


Hej Hamselv.

Som jeg har forstået det, er turbocollectorer en bestemt slangetype. Har du et link eller andet til mere info?
Eller har jeg misforstået noget?

God sommer
Green Bay
Vølund Fighter 1245 8KW 161 hus + 65 garage. Gulv varme over alt, også i garagen. UVK 40 Liter buffertank. Energiklasse 1 hus. Byggeår 2010..Huscompagniet : 1 barn og 2 voksne.
Hvis jordslangerne er korrekt dimensionerede, vil temperaturen i væsken (brinen) i jordslangen næppe komme lavere ned end lige under frysepunktet, og jordtemperaturen vil være lige over frysepunktet: Citat Per Pedersen og Emil Jacobsen, Center for Køle- og Varmepumpeteknik, Teknologisk Institut. Nu med Solceller. 7,2kw
 
hamselv
Yes

Producent Mouvitec

Se http://www.youtube.com/watch?v=f52ASVoL4pI
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,295,839 Unikke besøg
XHTML CSS