HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kombibeholder for IVT X15
lolliken
Hej Heatpump,

Min gamle varmvandsbeholder synger på sidste vers, så nu er jeg gået i gang med at kikke efter en mulig afløser. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig noget med en solspiral, og i min søgen faldt jeg over Vølund’s VPAS tank (300 L brugsvand, 450 L centralvarmevand + solspiral).

Jeg fandt også et diagram som viser tilkoblingen af deres 1145 varmepumpe. Kort fortalt kører varmepumpen brugsvand i beholderens øverste halvdel og centralvarmevand i den nederste, og når solen skinner kan den indbyggede solspiral bidrage med varme i det omfang den nu engang kan magte det.

Umiddelbart har jeg meget mod på at opbygge en sådan løsning, men inden jeg kaster mig ud i det, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle her på forumet som har erfaringer med en sådan opkobling? Ud over prisen på tanken kan jeg ikke umiddelbart komme i tanke om nogle ulemper ved denne løsning, så jeg håber i kan give mig råd og vejledning inden jeg kommer for godt igang.Smile

Mvh Lolliken
 
hamselv
Den ser fin ud den der tank. Prøv lige at uploade diagrammet.
 
lolliken
Diagrammet fandt jeg i Vølund's solvarme Kvik guide:

http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Kvik%20guide%20solvarme.pdf

Guiden indeholder flere forskellige opkoblingsforslag, bl.a. den med VPAS og 1145.
Jeg gav Vølund et ring for at høre om det var ok at skifte 1145 ud med deres 1150, som jo langt hen af vejen svarer til min X15, og det forsikrede de mig om ville være helt ok.

Bemærk også den viste brine-opvarmning, så man kan komme af med overskydende solvarme. Jeg vil dog koble denne på tilgang X15 i stedet for det viste hvor man kobler på afgang. Der mangler dog en cirkulationspumpe for at pumpe brinen gennem varmeveksleren, så den skal man lige huske at have med i farten.Smile

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
our
KN beholderfabrik laver en tilsvarende beholder.
http://www.knsb.dk/default.asp?id=255&toppage=127
Jeg har selv købt en alm. akkumuleringstank der, og da var prisen blandt de billigste.

De har også en større mængde diagrammer liggende.
Måske der er lidt inspiration at hente ?
 
lolliken
Hej Our,
Tak for dit indput. Jeg har allerede set på KN's forskellige beholdere og diagrammer. En af de ting som foruroliger mig er, at de alle kun viser varmepumper i kombination med et olie/gas/brændefyr. Umiddelbart er det kun Vølund diagrammet som viser den sammensætning jeg er begejstret for.

Jeg håber derfor på at høre fra nogen som kender til en sådan instalation og hvor godt den virker i praksis.

Rent fysiskt har jeg problemer med at få plads til den store Vølund tank, og jeg har derfor ledt efter et fornuftigt alternativ. KN's Duoe tank er en af dem, men den som p.t. står højest på min hitliste er denne Østrigske beholder, som her i DK sælges under navnet NeoTherm:

http://www.phj.dk/SISS-1671.aspx

Den er godt og vel 20 cm lavere og passer langt bedre ind i min kælder. Jeg håber der er nogen som ved, om det er noget som dur.Wink

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
our
KN producerer selv beholderne, så jeg vil tro at du kan bestille en beholder efter egen tegning, på mål og til lige det formål du har brug for.
(Mon ikke snart interflora kommer trillende op ad vejen med en flaske rødvin fra KN Wink )
Jeg fik fx. min beholder forsynet med et ekstra følerrør, for vistnok 200kr ekstra.

Her er en lidt anden måde at skrue det sammen på.:
http://vvfs.dk/index.php?cPath=39
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
lolliken
Hej Our,

Min kammerat har en VVFS sol instalation, en mellemting mellem en Midi- og Maxi med 800 liter acu. tank, i kombination med en Fighter 1145. Virker i det store hele fint, men han klager lidt over varmtvandstationen. Virkningsgraden på denne tvinger ham til at køre toppen at beholderen 4-5 grader højere end ønsket for at opnå en fornuftig temp på brugsvandet. Ikke godt for COP.

Det er bl.a. derfor at jeg er på udkik efter en tank med neddykket brugsvandstank.

KN's Duoe beholder bliver produceret i Tjekiet af firmaet Regulus:

http://www.regulus.eu/en/combo-storage-tanks-for-dhw-duo-e-750-200

Den ser også fin ud og er bestemt med i mine overvejelser, omend den er lidt dyr. Jeg var i kontakt med en at KN's ingeniører for et par uger siden. Han lovede mig at undersøge om Duoe tanken kunne bruges i mit projekt, men jeg har endnu ikke hørt noget fra ham.Frown

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
kla
Har lavet masser af disse installationer og med den samme beholder min hedder bare METROAQUA 300/400 Sol. virker perfekt og solen giver tilskud så snart temp i bund af behoder er 4 grader lavere end solfangeren, virker som sagt perfekt.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
lolliken
Hej Karsten,

Tak for dit indlæg. Papir er jo som bekendt taknemmeligt, så det er godt at høre at systemet også fungerer fint i praksis. Det er netop den type info som jeg håbede på, så jeg ikke får mixet noget sammen som ikke dur.

Pga. den lavere højde og en noget billigere pris er det NeoTherm tanken som jeg arbejder videre med. Den har ca. samme volumen og opbygning som Vølund / Metro tanken, så mon ikke funktionen bliver identisk? Største forskel er nok, at den nedsænkede brugsvandstank kun er på 150 liter, men det burde vel ikke være noget problem i en normal husholdning?

Jeg går ud fra, at en vigtig parameter til en god funktion vil være at sikre en fornuftig lagdeling i tanken, så det er vel med at ”røre så lidt rundt” i den som muligt? Vil det ikke derfor være en god ide at forbinde gulvvarmeshuntens sugeside ind på røret mellem fremløb fra X15 til beholderen? Derved skal gulvvarmens vandmængde ikke først en tur gennem tanken før den kommer frem til husets gulve, så det må vel være at foretrække. Er der evt. noget styringsmæssigt ved denne opkobling som vil give problemer?

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
lolliken
Hej Hamselv,

Jeg går ud fra, at jeg med fordel kan montere en justerbar kontraventil mellem min X15 og kombibeholder, som du så mange gange har anbefalet.

Min smed mener at der må være tale om en AVDO ventil fra Danfoss, og jeg har ikke umiddelbart haft succes med at finde den TA-ventil du har nævnt.

Kan du evt. hjælpe med at få identificeret den rigtige kontraventil?

Mvh og på forhånd tak,
Lolliken.
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
hamselv
Kontraventilen er kun relevant for at standse flow hvis systemerne ikke er hydraulisk adskilte. Dvs ved anvendelse af buffer tank med kun to tilslutninger. Umiddelbart kan jeg ikke se systematikken anvendt på en x15 der pr definition ikke skal have en buffer, og så vidt huskes ikke levner mulighed for pumpestop med kompressor.
AVDO skal det under ingen omstændigheder være.

Men upload et diagram af det du vil lave!
 
lolliken
Hej Hamselv og tak for svar. jeg tog det sådan set for givet at min X15 kunne starte og stoppe cirkulationspumpen sammen med kompressoren, så det er da lidt irriterende hvis der skal skrues rundt i styringen for at få dette på plads.

Jeg har endnu ikke lykkedes for mig at vedhæfte det Vølund diagram jeg er inspireret af; Tror det er en fejl-40.

Jeg skerv tidligere sådan:

"Diagrammet fandt jeg i Vølund's solvarme Kvik guide:

http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Kvik%20guide%20solvarme.pdf

Guiden indeholder flere forskellige opkoblingsforslag, bl.a. den med VPAS og 1145.
Jeg gav Vølund et ring for at høre om det var ok at skifte 1145 ud med deres 1150, som jo langt hen af vejen svarer til min X15, og det forsikrede de mig om ville være helt ok."

Måske du kan se diagrammet her medens jeg fumler videre med en uploading?Wink

Mvh Lolliken
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
lars-jacobsen
Nej der kommer ikke nogen vedhæftede filer med. Det skyldes nok ikke fejl 40 hos brugeren, men nærmere en fejl ?? hos admin af sitet.
Jeg har tidligere gjort opmærksom på det ikke er muligt at vedhæfte filer i diverse fora, selv om der er en dialogboks til det, der beskriver kun pdf og jpg er tilladt. Men uanset havd så virker det ikke Angry
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lolliken
Nå, uploaden er opgivet, så jeg prøver at formulere mig i stedet for.

Det varme vand til opvarmning af mit værksted har jeg tænkt mig at hente via t-stykker på rørene mellem VP og Beholderen. Når værkstedet kalder på varme starter en pumpe op og sender varmt vand derover. Hvis VP’en kører, vil en del af dens flow blive sendt til værkstedet. Hvis VP er stoppet skal der suges fra tanken, og for at sikre det vil jeg montere den omtalte kontraventil.

Jeg har været ude og kigge på kontraventiler, og umiddelbart virker de forskellige ventilers returfjedre forholdsvis hårde; Der er jo ingen grund til at brænde unødvendigt mange Watt af i VP’ens cirkulationspumpe, hvis man kan få en ventil med en justerbar fjeder. Er der nogen som kan komme med en anbefaling i den retning?

Mvh Lolliken.
IVT-X15, 2x350m slange, 225m2 renoveret hus fra 1913 + 135 m2 anneks/værksted. 70% gulvvarme og 30% radiatorer. 10 Kwp solcelleanlæg.
 
sasser
Hvis du søger en kontraventil med så lidt modstand som muligt, kan en klapkontraventil anbefales.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,299,246 Unikke besøg
XHTML CSS