HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brugt Vandvarmer
DennisP
Hej Heatpump.

Da jeg har fået ny varmepumpe ind, er min fremløbs temperatur sænket noget isforhold til tidligere. Derfor har min Metro 6440 central vandvarmer, som er placeret i forbindelse med min gildesal og kun til brug med denne + tilhørende bad og køkken, svært bedst blive varmet op med den nye lavere fremløbs temperatur.

Jeg skal derfor have sat en combi med el-patron op istedet, og her er så spørgsmålet.

Har købt en brugt Metro combi vandvarmer som kan passe på de eksisterende tilslutninger, men kom så til at tænke på om det er egentligt er tilrådeligt at montere en brugt vandvarmer?
Altså ikke så meget om den an være defekt osv. men nærmere om den kan afgive noget til vandet som kan være skadeligt?

Kom frisk, alle svar modtages gladeligt Smile
 
hamselv
Nu kommer det så an på hvilken varmepumpe du har anvendt og om det er en der til fulde udnytter "flydende kondensering".

Jeg bryder mig normalt ikke om at genbruge tanke og slet ikke til varmepumper der kører med prioritering. Men regulerer man gammeldags med konstant fremløb kan det være lidt ligegyldigt. Kører du variende fremløb (og flydende kondensering), ville det nok være smart at bruge enten en art soltank (altså bundspiral og elvarmelegeme i toppen) eller to seriekoblede beholdere. Den ene med spiral, den anden med elvarmelegeme. De almindelige combier er regulært uegnede til det du gerne skal.
 
DennisP
Hej Hamselv.

Tak for dit svar. Det er en Bosch EHP 14 kW jeg har fået monteret, og om den køre med flydende kondensering, er desværre uden for min viden Smile
Jeg regulere kun fremløbet ift. Varmekurven, reguleret ift. udetemperaturen.
Ved ikke hvad det siger dig, og om combi beholderen kan bruges?

VP'en har varmtvands priotering, men det benyttes ikke, idet VP er placeret i staldlænge, og varmtvand laves så i stuehuset ved hjælp af en Vølund QM150 centralvarme beholder, seriekoblede med en Vølund QME150 el-beholder.

Ved ikke om det bedst kan gå at lave samme nummer med to seriekoblede beholdere ved at tilføje en el-beholder til den nuværende Metro 6440 beholder i fyrrummet, og i såfald vil man kunne bruge den combi beholder jeg har til at stå, ved kun at benytte el-delen?
Eller om det bedere kan gå at koble denne beholder på VP'ens varmtvandspriotering, og kan denne i så fald kobles til og fra ift. hvornår der er brug for varmtvand?

Denne varmtvands forsyning er som sagt kun til brug når gildesals afdelingen benyttes, og der behøves således ikke konstant at være 55 grader varmt vand i beholderen.

Samtidig vil jeg igen gerne høre om der kan ske noget med kvaliteten af vandet, ved brug af den brugte vandvarmer jeg har købt (såfremt den passer ind) eller generelt ved brug af en brugt vandvarmer?
 
hamselv
Du bør lave samme trick som i huset. Du får ikke i nærheden af nok hedflade ved at bruge spiralen på VV siden af varmepumpen. Det rigtige var at bruge en 300 liter tank og bruge varmepumpens indbyggede motorventil/logik og køre det der på, men en 300 liter kappevandvarmer er ej billig. Så seriekobling af to beholdere, altså en med spiral til forvarmning + elvandvarmer til at booste op med er det prisbillige alternativ. Brugte beholdere synes jeg er lidt no go. Men umiddelbart skal det nu nok gå.

Elvandvarmeren kan du i og for sig slukke for når der ikke er behov, men det er absolut ikke tilrådeligt. Faren for legionella vil være intet mindre end stort med den driftform.
 
DennisP
Hej igen Hamselv.

Vil jeg kunne bruge den combi beholder jeg har i kombinationen med min nuværende Metro 6440 centralvarme beholder, sådan at det kun er el-delen der bruges i combi beholderen, til at booste varmen op?

Ja, det er nok en dårlig ide at slukke den når den ikke bruges, men el-delen køre vel også kun når der bliver brugt af det varme vand, eller hvis vandet har stået meget længe i beholderen, så det er vel ikke så uøkonomisk endda.

Og det kan godt betale sig med en kombination, ift. feks. Kun en elbeholder, altså mener om spiral opvarmningen med en fremløbs temp. på 25 grader vil give ret meget?
 
hamselv
Det kommer an på brugsmønstret. Er der kun sjældent forbrug, vil jeg slet ikke tilkoble den til varmepumpen. Er der lejlighedsvil noget forbrug kan du næstbedst bruge to beholdere, eller allerbedst en 300liter kappevandvarmer. At køre combi i en beholder, altså bundspiral til forvarmning og elpatron i toppen til at booste op, så skal beholderen være egnet til dette. Og det betyder en hæslig dyr solfangerbeholder.

Så den du har, er ikke egnet til combi løsningen, men kan indgå sammen med en anden (seriekoblet).
 
DennisP
Okay, så lige for at forstå det helt rigtigt, så kan jeg godt benytte conni vandvarmeren, kun som el-beholder, i serie med den allerede monterede central beholder?

Og der skulle ikke være noget ved en brugt beholder som kan forringe vandets kvalitet, eller gøre det skadeligt at bruge til madlavning?
 
hamselv
Umiddelbart nej. Men hvis der er anode i, så skift den, hvis beholderen er brugt.
 
hamselv
Kør den på ca 55°C. Så er du bombesikker på der aldrig kommer legionella i den.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,847 Unikke besøg
XHTML CSS