HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvorfor kun 200m slange pr. streng... ?
costum
halløj i skuret Wink


skal ha gravet 400m slange ned i haven da der er plas til det

skulle dov kun bruge 250m i en streng betyder det så at jeg skal dele den op i to
eller kan jeg bare grave den ned i en streng

Mvh Dennis J Grin
 
hamselv
Det kommer svært an på hvilken varmepumpe og hvilken brinepumpe der er i den. 250 meter lyder af meget lidt. Hvis der er bare en anelse tvivl om jordsmonet ville jeg sige bekymrende lidt. At du vælger 400 meter ringer meget bedre i mine ører, men jeg holder også meget af rigelig dimensionering.
 
hamselv
Ligeledes er det voldsomt betydende hvad forventet fremløb er ved dimensionerende udetemperatur. F. eks ren gulvvarme (altså meget lav fremløbstemp) stiller ved moderne højeffektive varmepumper krav til længere slange end hvis det er et hus med radiatorer. Og ikke mindst er det voldsomt betydende hvor stor en energimængde der skal hentes. Altså hvor meget energi man har brugt før.
 
costum
pumpen er den nye bosch compress enp 6000 lw/m med 120l buffer ved siden af huset er et række hus på 90m2 i to plan
nyt gulvvarme med 440mm isolering under ere ikke kommet til første salen men tror også at det bliver gulvvarme der er ved at lave hele huset i stand sigter efter at lave det til et lavenergihus med alt der der til høre .....

haven er 10*45meter jorden er ren muld og ca 75cm nede kommer der blank vand

ville gerne ha de 400m slange da pladsen er der kan man jo lige så godt smide alt det den kan trække der ned

hvad er forskælden på 400m i en vs to strenge

tænker nu da anlæget kun skulle meget mindre slange gør det så noget at det hele kun er i en streng

Mvh

Dennis J
 
kla
Lidt større trykfald i slangerne (lidt højere energiforbrug) til gængæld slipper du for brønd ventiler samlinger i brønd og meget andet.
Nogle producenter bruger Magma pumper, andre styrer på Delta T på jordslange, ja der er mange muligheder, hvis varmepumpen kan klare 400 meter i 1 kreds ville jeg gøre det.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Sådan en fætter giver du uden vrøvl en temmelig lang slange. Er faktisk lige ved at tro den æder over 600 meter i en slænge. Og 200 meter er for dumt hvis du har plads nok. Giv den 3-400. Det vil din driftøkonomi holde meget af. Hvilken jord har du?
 
hamselv
Nu kommer det jo an på hvilken størrelse hvor lange slanger i et løb. De to små tager meget lange. Nr tre snupper 600 meter uden at brokke sig. Og først ved den største med indbygget beholder begynder du normalt at skulle spekulere i to løb. Selvfølgelig forudsat du ikke ligefrem graver ned i tørt pulversand - så skal der nemlig rigtig mange meter ned.
 
costum
dyret er en 6kw med inbygget 185l beholder

jorden er lidt sandet muld godt fugtigt, 1 meter nede kommer der et svagt ler lag
hele områet er gammelt mose der er op fyldt
for og efter år er der vand i jorden ca 60cm nede

Mvh Dennis J Wink
 
hamselv
v. 5 kW dimensionerende varmetab 35° fremløb og alm jord, beder programmet om min 240 meter. Her ville man så nok smide 3 - 350 meter i, i et løb. Havde det være sand, havde kravet været 490 meter, stadig i et løb. Snakkede vi tørt sand 690 meter, stadig i eet løb. 6'eren er jo lidt små klejn og skal derfor ikke hente alverden af energi i jorden. Men brinepumpen er den samme som storebrødrene. Derfor kan køres meget længere slange end brødrene. Har du 400 meter, så smid dem i. Har du ikke købt slangen, så overvej evt en lidt kortere og brug besparelsen på at købe Turbocollector istedet. Og læg den med så meget afstand som du kan. Et par meter gerne. Så kan det vist ikke gøres bedre, og du burde kunne komme med i konkurrencen om varmeste brine henover vinteren.
 
costum
Det lyder bare godt

har ikke købt slangen endnu skulle jo lige finde ud af hvor lang den skulle være
har ledt med lys og lyget efter en turbocollecter slange
så man kunne sammenline prisen

du skulle vel ikke ha et link eller en web ard. hvor de kan findes

Mvh Dennis J Wink
 
hamselv
Mouvitec Turbocollector kan fåes ved din IVT leverandør. Men graver man den ned, vil det være særdeles klogt at leje en slangeudruller og huske at tryksætte slangen under nedgravning. Jeg vil meget klart foretrække at pløje sådan en fætter ned, dvs Peter eller Plovtec.
 
hamselv
Undskyld, det var en Bosch. Mouvitech slangen kan du få ved ham der leverer din varmepumpe. Slangepløjerne kan også levere Torbocollector mod en lille merpris.
 
costum
2 tussen tak for den gode hjælp

Dejligt at der er nogle venlige gutter her inde

har købt 350m turbo colleter

og skal til at endevende hele haven med min 1.7t minigraver

skal dov lige ha ryddede haven først Smile

smider nok et par indlæg eller 2 mere når jeg når længer

med det hele

Mvh Dennis Johansen
 
hamselv
Husk at tryksætte slangen under nedlægning så du ikke får knæk på.
 
costum
så er haven lavet om til en fin plan mark lige til at få sået 350m slange

6t fliser bort kørt højbede planet ud og drivhuset flyttebar

bliver dejligt når der skal høstes vinteren over Grin

skulle til at bestille isolering til slange men kan ikke rigtig finde
ud af hvor tykke de skal være har fundet nogle der er 42x13 og nogle der er 42x19

der er vel nogle krav til isoleringens u-værdi hvad er de syndes ikke at kunne finde dem

Mvh Dennis Johansen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,295,998 Unikke besøg
XHTML CSS