HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
gennemskylning af jordslangerne
nijop
Jeg har netop gravet 2x300 meter slange (40 mm) samt 2x20 meter hovedledning (50 mm). Hvad med gennemskylning? Hvad er nødvendigt/krav? - gode ideer til hvordan?

VH
Jørgen P
 
hamselv
Her i kommunen skal fremlægges trykprøvningsattest. Og man væver lidt om at dette skal udføres af sagkyndigt personale.

Normalt laver man trykprøvning og fyldning i een omgang. Jvf jordvarmebekendtegørelsen, udføres trykprøvningen korrekt med rent vand. Er man smart laver man en omhyggelig gennemskylning og filtrering (og vi snakker en pumpe der kan og vil noget - ikke noget med 1/2" tilslutning og små slanger). Vi anvender blandt andet CPI pumper der virkelig kan flytte vand og 1 1/2" eller større slanger. Til store opgaver er vi oppe i en afskyelig stor og tung mejeripumpe. Så skal spritten (eller glykolen) skubbes på. Og der har vi udviklet vores egne lille trick, hvor vi med sporfarve kan se hvor vi er henne. Slutteligt gennemskyller og filtrerer du med brinen - så er dit anlæg uden luftbobler og partikler i vandet.

Og har man slanger uden samlinger, hvorpå der er lavet tæthedsprøvning - protokolleret selvfølgelig - under nedpløjningen, kan man bøje den lidt og gå direkte til brinen og trykprøve med denne. Men den er lidt ulden i kanten. Og formuleringen hedder trykprøvning med rent vand. På anlæg med brønde vil alt andet også være åndsvagt.
 
hamselv
Men læs lige din tilladelse og se kravene til trykprøvning (altså hvem). Det svinger lidt fra kommune til kommune. Under alle omstændigheder vil jeg da bravt anbefale dig at anvende en der har sager til at gøre det ordentligt, og undlade at eksperimente med bare at påfylde og så knalde en trykspand på. Det er næsten født til at skulle give masser af bøvl. Og de år vi har været med har vi lært. Meget stort flow påkrævet ved skylning. Filtrering med noget ordentlig - ikke bare en si -på returvandet, gør at vi ALDRIG har set et pumpehaveri. Vi har skiftet masser af pumper, men der er så andet navneskilt på. Og når vi skyller dem, får vi masser af sand, ler og sågar sten ud!
 
nijop
Spørgsmålet går ikke på trykprøvning, men på om, jeg kan skylle rørene, samling og trykprøvning foretages af autoriseret firma.
 
hamselv
Hvis jeg var hyret ind til at skulle skylle og trykprøve, så JEG gerne at du ikke havde foretaget dig noget. Det er langt nemmere at håndtere når man selv gør tingene. Og det giver ligeledes en bedre fornemmelse af vandindholdet (temmelig væsentlig, når du er nødt til at trykprøve med vand). Og hvis i korrekt har anvendt tryksætning af slangen under nedgravning er der ikke kommet sand i den. Har ihaft åbne ender kunne det være formålstjenligt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,295,899 Unikke besøg
XHTML CSS