HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gulvvarme + radiatorer
Leo_Jensen
Hej

Jeg har besluttet at varme min førstesal op med radiatorer, mens stueetagen får gulvvarme. Årsagen er at tidshorisonten for at få lagt gulvvarme i alle gulve op på førstesalen er temmelig lang (gider snart ikke bygge om mere...), og der brændes pænt meget strøm af i elradiatorerne i løbet af en vinter, så nu skal det være.

Der er derfor bestilt radiatorer, som i forhold til nominel effekt er overdimensioneret med godt en faktor 2, så jeg kan køre med en behersket fremløbstemperatur.

Nu vil jeg så gerne have jeres råd til VVS-installationen.

Varmepumpen er en LG Therma V 12 kW. Pt er den tilsluttet VVB og et par uregulerede gulvvarmekredse med en bufferbeholder og seperat cirkulationspumpe. Der køres med forskellig temperatur på de 2 systemer via en 3-vejs ventil. Gulvvarmegulvene er tunge og med klinker, men der skulle gerne komme et par kredse med let gulvvarme og planker til i løbet af næste år.

Jeg styrer pt gulvvarmen via temperaturen i bufferbeholderen og slukker for cirkulationen hen over sommeren. Pt. er bufferen 29°C, og der har ikke været behov for at gå over (så vidt jeg husker) 33°C

Det skulle ikke overaske mig, at 33°C fremløb vil være for lidt til radiatorerne når det bliver vinter... Wink
Jeg skal derfor være forberedt på at skulle op i temperatur i bufferen og skal derfor også have regulering på gulvvarmen.

Hvor laver man det ? Er det bare en gulvvarmereguleringsmanifold + trådløse termostater, der skal til, eller skal der også laves noget blandesløjfe/shunt ??
Jeg ville elske at få et link til nogle eksempler på opbygning Smile

Og til rørføringen på første sal: Jeg har erfaring med at lave den slags i gammeldags jernrør og fittings samt i loddede kobberrør, men begge dele er vel håbløst forældet ? Øvrig rørføring i huset (dvs brugsvand) er i loddede kobberrør.
Hvad bruger en GDS nu til dags til rørføring ?? Det bliver synligt i bryggers, men ligger ellers i en skunk (både kold og varm)

På forhånd tak for jeres input... Smile
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
lars-jacobsen
Der er et par eksempler på opbygning med blandet kreds og uden i Bosch manualerne. Altså både gulvarme og radiatorer på samme pumpe.
Det gængse er vel at lave det med en blandesløfe/shunt til gulvarmekredsen da den jo formentlig skal køre med lavere temp. end den direkte kreds (radiatorene). Og jeg ville da nok også foretrække trådløse temostater til at regulere telestaterne på hver kreds individuelt. Men det er der nok delte meninger om.
Og ja du kommer nok lidt højere op i pumpens fremløb/varmekurve i fremtiden.

http://www.bosch-climate.dk/files/201206281526380.Installationsvejledning%20LW_M1.3.pdf

http://www.bosch-climate.dk/files/201206281512240.Installationsvejledning%20Compress%20EHP%206-17%20201005%20da.pdf
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Leo_Jensen
Tak for det, det ser jo rimeligt overskueligt ud...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
sasser
Det nemmeste ville nok være at anskaffe gulvvarmefordelerrør svarende til det antal kredse du får.
Med hensyn til rørføring til 1 sal, ville jeg lave et fordelerarrangement i nærheden af vp og så der fra trække isolerede 15mm pex rør til hver radiator, så undgår du skjulte samlinger .
Du kunne prøve om første salen kan nøjes med samme temp. som gulvvarmen, så sparer du bl.shunten.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
Leo_Jensen
Tak for input.

Ingen samlinger er selvfølgelig en dejlig ting, men 2 af radiatorerne står både ret langt fra fyrrummet og tæt på hinanden, så der er det nu temmelig tillokkende at lave fælles rør frem til 1. radiator.
Det overvejes lige lidt... Cool

15 mm præisoleret rør er vel noget i denne stil: http://www.sanistaal.dk/deeplink.html?WSYD_EVENT=SERVICE&SAkhA=KATALOG&SAuwA=7888&VARNR=0&load=N&redir=Y
Disse Roth PEX-rør fås både isoleret rør-i-rør og bare isoleret som i linket. Rør i rør er vel overkill, hvis røret ligger et sted, hvor det er tilgængeligt, dvs ikke indmuret/nedstøbt ??
Nogle leverandører opgiver isolering til 20mm, andre steder er den uspecificeret, men billederne ligner hinanden ret meget. Hvad er det normale for præisoleret rør ??
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Leo_Jensen
Status:

De 2 vigtigste radiatorer på 1. sal er i drift. Der er lavet 2 seperate kredse med 15mm PEX-rør, og der er absolut ingen problemer med effekten v 32°C fremløbtemratur, men det er jo heller ikke koldt endnu...

Jeg har nu 2 parallelle gulvvarmekredse a ca. 40 m 20mm PEX rør siddende parallelt med de 2 radiatorkredse med hver sin RIO 655 2PK x 2100 radiatorer. Det hele fødes af en UPS-pumpe fra bufferbeholderen. Jeg har en kugleventil foran gulvvarmekredsene, og jeg har lukket den delvist, da jeg ellers ikke forventer at der bliver differenstryk nok til at sikre flow i radiatorerne, og det virker såmænd også fint.

Spørgsmål: Jeg har monteret Danfoss RA Living termostater. Så vidt jeg kunne gennemskue skal man selv indstille termostaternes karakteristik ud fra forventet differenstryk og flow. Jeg stillede dem på 7, noget skulle de jo stå på... Wink Er det mon helt tosset ... ?
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
lars-jacobsen
Dejligt med info/feedback/update på gamle tråde.

Der er et eksempel på demensionering/beregning af indstillingen i dette dokument:
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd53h901_keym.pdf
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Leo_Jensen
Jeg havde faktisk kigget på nøjagtig samme side. Det er da meget rart at vide, at man ikke er helt tosset til at finde rundt i den slags...

Jeg aner jo ikke hvad mit differenstryk er, men det er i hvert fald radiatorerne, som vil gøre mest modstand i systemet:
Jeg har derfor bare valgt en indstilling, hvor ventilen fungerer som termostat (dvs i intervallet 1-7 og ikke N) og så valgt 7 for at få maximal kV-værdi og derved max flow ved samme differenstryk.

Det var hvad der gav mest mening for mig, men jeg er klar til at lytte til folk med erfaring... Smile
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
sasser
Indstilling N på ventilen er fuld åben ikke 7
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
Leo_Jensen

Citer

sasser skrev:

Indstilling N på ventilen er fuld åben ikke 7


Det var da også det jeg mente... Wink

Jeg har brug for at termostaten regulerer varmen, da jeg ikke styrer flowet fra centralt hold og jeg har derfor ikke valgt N.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Leo_Jensen
Status:

Der er kommet endnu en radiator på systemet.

Jeg kan registrere en stigning i optaget effekt på bimåleren på ca. 100W pr radiator, dvs hver radiator afgiver 100W x COP ved den seneste uges temperaturer på 0 - 7 °C

I dag har jeg så skiftet den eksterne cirkulationspumpe til en Alpha 2 25-60. Den viser omkring 20W, hvilket i min verden må betyde at termostaterne står pænt meget åbent og at der derfor skal cirkuleres meget vand pga den meget lille afkøling ved 32°C fremløb.. Foreløbig går det dog fint med at holde huset varmt, og jeg har jo højere fremløbstemperatur i baghånden hvis det kommer til at knibe Smile
Samtidig fik jeg monteret den kontraventil i buffer-returen, som installatøren glemte. Fejlen har betydet, at returløbet fra strengen til VVB er gået delvist i buffertanken i stedet for retur til VP, hvorved bufferen kommer næsten op på brugsvandstemperatur, når der bliver lavet brugsvand.
Resultatet af at sætte kontraventilen i bør være lavere forbrug pga højere COP, da VP nu kun skal varme brugsvand til +50°C og ikke også trækker bufferen med op i temperatur. Vi får se...
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,330 Unikke besøg
XHTML CSS