HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Temperatur indstilling på gulvvarme og luft til luft
Ortoft
Jeg har et Vaillant VWS 62/2 jordvarme anlæg, som har kørt perfekt i fire år. Nu har jeg købt Panasonics sidst nye luft til luft pumpe HE9NKE, som skulle være "Rolls Royce" modellen inden for disse. Jordvarmen kører som sagt perfekt, men jeg købte Panasonic'en til brug specielt i forårs- og efterårsmånederne, hvor vejret og temperaturen ofte er meget omskiftelig. Gulvvarmen er jo forholdsvis lang tid om at reagere på temperaturændringer, så her kommer Panasonic'en jo til sin ret. Huset på 180 m2 er nyt og topisoleret med genvex, så temperaturen holdes snildt oppe her i oktober uden gulvvarmen (jordvarmeanlægget) tændt.
Spørgsmålet er så, hvad jeg gør til vinter, nær frosten sætter ind! Mine tanker er umiddelbart at stille gulvvarmen på 20 grader. Vi plejer gerne at ville have 22 grader om vinteren, så med andre ord vil jeg lade Panasonic'en klare de sidste to grader fra 20 til 22.

Er det måden at gøre det på, eller hvad mener I? Skal gulvvarmen stilles højere? Den kan jeg regulere med halve grader. Det er jo også vigtigt at tænke på, at specielt klinkegulvene ikke må blive kolde at gå på! Jeg er ikke i tvivl om, at jordvarmeanlægget skal trække det største læs i vinter, men spørgsmålet er blot, HVOR stort?
Uanset hvad, er jeg i hvert fald overbevist om, at de to pumper/anlæg bliver et godt "makkerpar" til vinter! Med Panasonic'en går det nu hurtigere at reagere på temperatur-ændringer - eks.v. på en solrig dag i december, hvor mine store ruder mod syd slipper en masse gratis varme fra solen ind.

Jeg kan for øvrigt sige til jer, der endnu ikke har set Panasonics nye model HE9NKE, at den er intet mindre end lækker! Ja, den var lidt dyr (17.000 med alt), men den oser altså bare også af kvalitet!
Ortoft
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,190,577 Unikke besøg
XHTML CSS