HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støjsvag indedel - mærke/model?
lcjensen
Hej

Jeg skal have en luft/luft-varmepumpe, hvor indedelen skal placeres i husets største rum - stuen - hhv. 2og 4 meter fra sofa og spisebord. Derfor er det vigtigt, at især indedelen er så støjsvag som mulig.

Bedst mulig økonomi og holdbarhed er naturligvis også vigtigt, men lavt støjniveau er af stor betydning.

Jeg overvejer følgende tre pumper:
Panasonic HE-9LKE
Mitsubishi EF35VEH
IVT 12LR-N

... de er åbenbart alle pænt lydsvage ved minmal belastning (ifølge fabrikanternes specifikationer). Men mit behov for opvarmning er jo størst om vinteren, hvor mellem til maksimal belastning formentlig vil være normen.

Panasonic oplyser lydtryk (27-42 dCool og lydeffekt 58 dB. De andre kalder det lydniveau, og her er Mitsubishi bedst ved lav effekt (21-46 dCool, mens IVT angiveligt er bedst ved max effekt (33-43 dCool.

Er der nogen som har erfaringer, gerne med flere af ovenstående pumper - hvilken er den lydsvageste i praksis? Lydniveauet ved max effekt lyder skræmmende for alle tre, men man kan vel næppe undgå det?

Fakta: 130 m2 1-plans hus fra 1988 med datidens standardisolering, indedel placeres i stue på 37 kvm. Derudover køkken på 18 kvm mens de 3 vær. 2 bad, 1x bryggers, 1x gang. alle er mindre. El-radiatorer i alle rum, el-gulvvarme i begge bad, ingen anden opvarmningsform.

vh
Lars
 
lcjensen
Undskyld de mærkelig smileys - der skal stå dB parents slut

vh
Lars
 
hamselv
Hvis det er korrekt hvad du skriver, er der nogen der tåger lidt rundt i begreberne.

Lydeffektniveau er en "kunstig" størrelse, der kan bruges til at beregne et resulterende lydniveau i en given afstand i et givet rum. Idet rummet og i særdeleshed afstand er voldsomt betydende for lydniveauet er det skrækkeligt vigtigt at vide ved hvilke betingelser lydniveauet er opgivet. Skal man sammenligne direkte burde begreberne lydeffektniveau være dem man sammenlignede. Menæhhh åbenbart ikke alle målinger er lige lødige og korrekte. Netop af denne årsag har vi simpelthen valgt at montere sådan lidt af hvert her på kontorerne. Så kan kunder komme og lytte med deres egne ører til både IVT og Panasonic'er.

Om Mitsubishi kan komme så langt ned som 21 dB(A) lyder sådan lidt usansynligt og vil normalt fordre en ekstrem lav luftmængde. Skal så straks tilføje at de Mitsubishier jeg har hørt har ikke sagt meget. Ejheller hverken IVT eller Panasonic.

Hør din forhandler om han har dem i hans showroom!

(PS min gamle service montør bruger HE9 i hans soveværelse (han siger den siger mindst), i hans stue sidder en IVT 12 FR-N (den har det bedste filter siger han), i hans træværksted sidder en Sharp og hans bilværksted en IVT 12FR-N. De to sidste er fordi det var defekte han selv har repareret.). Personligt synes jeg valget er lidt svært, idet dem af dem jeg kender, er meget tæt på hinanden. Lige grimme, lige pæne, yder nogenlunde det samme. Små bitte marginaler i forskel.
 
lcjensen
Tak for svaret. Jeg kan oplyse, at data kommer fra de tre produkters produktblade.

vh
Lars
 
hamselv
Ved det.......Men derfor er dine egne ører den bedste dommer for hvad du kan holde ud at høre på. Som sagt har du ikke den store forkromede forskel på den ene eller den anden mærkevare. Og kan nogen præstere lidt lavere lyd er det for det meste på bekostning af luftmængden og dermed ydelsen. Høj fart er sjældent noget man anvender. Som udgangspunkt kan du regne med fysisk stor, for det meste er en fordel, idet den indre luftmodstand så er mindre ved en given luftmængde og der derfor kan køres lidt langsommere (det kan vi så konstatere ved KHR fra IVT og Panasonic's HE. Er de fysisk lidt mindre, koster det lidt på virkningsgraden og støjen (LR-N og NE modellerne). Men om noget siger 26 eller 27 dB kan det menneskelige øre ikke afgøre, hvorimod der kan være forskelle i frekvenserne som gør du vil vælge den ene frem for den anden.

At flytte luft kan ikke gøres lydløst, og en given trykydelse i en ventilator vil altid lave lyd. Dels som følge af den statisk trykøgning, dels som selv skovlfrekvensen og døtre af denne.

Det er med lyddata'ene som med bilstereo - glem det skrevne og lyt dig frem.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,141,764 Unikke besøg
XHTML CSS