HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Retur Temperatur
DennisP
Hej godt folk på Heatpump.dk

Har i min installation 2 hovedstrenge. 1 der går til stuehus (Streng 1) og 1 der går til gildesal, samt tilhørende køkken og bad (Streng 2)

Streng 2 har tidligere være monteret med separat blandesløjfe, men ved skift til VP frem for stokerfyr, blev denne fjernet af tidligere ejer, da fremløbs temperatur jo nu blev sænket markant. Denne streng køre således direkte "igennem" fra varmepumpe, ud i gulvarmeslanger og tilbage igen, trukket af den fælles cirkulationspumpe, uden at temperatur og cirkulation, styres af andet en telestaterne på de forskellige gulvvarme kredse.

Mit egentlige spørgsmål er, om der vil være nogen måde at få en mere fornuftig udnyttelse af varmen på denne streng, således at retur først lukkes retur til VP/Buffer når den er tilstrækkelig afkølet/udnyttet?

Tænker om det er en mulighed at sætte en returventil på, eller om der skal en egentlig blandesløjfe ind over? Eller er det i det hele taget nok med telestaterne på de forskellige kredse?

Jeg oplever nu, at min retur temperatur på streng 2, faktisk ligger 4-5 grader højere end fremløbs temperaturen. Er dette normalt?

Håber nogen kan komme med et indspark.

Anlægget består af
- Bosch Compress EHP14 LW Varmepumpe
- 400L Stiebel Eltron Buffertank
 
lars-jacobsen
Der er ingen grund til at tænke på termostater eller lign på returen. Den "ekstra" varme der kommer med retur ryger jo tilbage i kedlen og spares så på fremløbet.

Men noget kunne tyde på streng 2 (og 1) ikke er blevet indreguleret ordentligt efter skiftet.
Du skal ihvertilfælde ikke have varmere retur end fremløb, så køler du jo.....

Men få lige checket at kredse ( og ventiler) har det rette flow først.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sasser
Hvis din gulvvarme er tilsluttet et gulvvarmefordelerrør, kan du på hver enkelt streng øge eller mindske flowet, styre afkølingen.
Hvis ikke kunne en TA-strengreguleringsventil på returen måske bruges.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
pmp
@DennisP
Hvis jeg ikke husker helt galt fik du for omkring et år siden nogle helt klare svar på, hvad der var galt i din installation. Det ønskede du ikke at gøre noget ved.

Nu har du så købt en ny varmepumpe, men dit varmefordelingsanlæg er stadig uegnet til varmepumpe, og derfor har du problemer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
DennisP
Tak til alle der har besvaret.- også pmp

Lars-jacobsen:
Det er kun streng 2 der har højere temperatur på retur, end på fremløb. Ca 4-5 grader. Streng 1, køre som den skal.

Sasser:
Der er som sagt telestater på alle gulvvarmestrenge, og det er tilsluttet gulvvarme fordeler, så en mulighed kunne selvfølgelig være at mindste flowet. Vil TA-strengreguleringsventil'en være en bedre løsning end en almindelig returventil?

og pmp:
Ja, jeg fik for et år siden nogle svar, som.. ja måske var klare. Men omvendt blev det af kloge hoveder her på forumet også overhørt mine klare tilbagemeldinger, der klart sagde at der fysisk ikke var mulighed for at ændre installationen, på en måde som det blev foreskrevet.
Samme kloge hoveder foreskrev ligeledes at der ikke ville kunne ændres noget på mit meget høje forbrug ved indkøb af ny VP.

Denne melding så jeg dog bort fra, da andre mere eller mindre kloge hoveder foreskrev at det ville det kunne.
Dette har så resulteret i en nu VP og en besparelse siden marts måned, hvor udskiftningen skete på Kr. 8500.- i besparet strøm.. vel og mærket hen over sommeren!

Så ja, måske hørte jeg ikke etfer, men fik da min ønskede besparelse.
Men ikke destro mindre, så er installationen som den er, og dette spørgsmål går på noget helt andet. Hjælp med dette, eller ryst på hovedet, og lad være at svare.
 
sasser
Ordentlig indregulering at dine gulvvarmekredse burde være nok.
Kan der være byttet om på frem/retur, din delta T på 4-5 er ikke helt skæv.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
lars-jacobsen
Hvis der er OK varme i rummene på streng 2 må du jo tilføre varme fra varmekredsen. Og så er retur temp. ikke 4-5 grader højere end fremløb. ergo må der være byttet på frem/retur. Bemærk telestat ventilerne i princippet fungere ligegodt om de sidde rpå frem som på retur. Det kan være det der forvirer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,559 Unikke besøg
XHTML CSS