HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nedsættelse af afgift på el-varme
Mogens
Det tro jeg da du har ret i Lars.Smile

Havde ikke lige set pmp kørte to ting sammen i samme svar, så sorry til dig pmp.
Men jo jeres forbrug ser stort ud, tror dog der er mere at hente på husforbruget, end på varmepumpen, men alt tæller jo med.
I bruger 30 % på varmt vand, vi ligger på 14%, men er også kun to, så det er vel helt okay. man kan vel også købe sig fattig i ting og sager for at optimere sin pumpe. Kan jo læse herinde at der skrues vældigt frem og tilbage, og logger data mm. til behandling.
Vores pumpe stiller jeg på varmekurven nogle få gange årligt, og det er så det. dette har jeg gjort siden 2006 og ikke andet overhovedet. Udgifter til dato 0,00,- og ingen tid at spilde.
Det kan da godt være jeg kunne spare en 500 kWt årligt, det aner jeg faktisk ikke, men ligger nok også lidt højere i forbrug her i det åbne land hvor der er mere afkøling, men det er så godt for møllen. Grin

Med nogle små indgreb ville jeg mene i kunne tage 3000 kWt af husforbruget.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1941&pid=13151#post_13151]Mogens skrev:[/url]
Med nogle små indgreb ville jeg mene i kunne tage 3000 kWt af husforbruget.
Venligst
Mogens

Tjaaa, vi kan jo starte med at slukke noge af de 2-3 TV samt 3-4 PC som nærmest kører i døgndrift.
Lade være med at tørre 7-10 maskinfulde tøj pr. uge i vores A+ tørretumbler efter det er blevet vasket ved op til 90gr. ikke noget med at nøjes med 60gr. Wink
Lade være med at købe stort ind så vi kan slukke fryser nr. 2.
Vi har også over 100 stk. 35w halogen pærer i loftet rundt omkring, men det er en større udskrivning at udskifte dem med LED. For de skal være dæmpbare. Og brugstiden er ikke særlig lang, så det giver tilbagebalingstider i nærheden af solcelle anlæg (5-6 år)
Så jo det kan da sagtens lade sig gøre at sænke vores elforbrug, men det vil også betyde en kraftig ændring i vores adfærd/comfort, som vi nok ikke kan/vil acceptere. Men forslag modtages da gerne. For ingen tvivl om vi gerne ville have 3.000*2kr /12= 500kr mere til rødvin om måneden Grin
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@Lars
Vi har jo været inde på det før, men vi plejer ikke at blive enige.
Den seneste tid har jeg set på din stokerlog flere gange om ugen. Og jeg forstår godt fruen får kolde fødder.

Der sker nemlig det, at når mange/alle telestater er åbne, fordi der er behov for varme - ja så falder temperaturen på det vand der kommer ned i gulvet !!

Årsagen er, at flow i gulv bliver større end flow fra vp - og så blandes der koldt vand i fra buffertanken.
Du har en blandesløjfe.

Jeg har flere gagne set temperatur fra vp på 40 grader og samtidigt kommer der kun 37 grader i gulvet.

Modsat når der så endeligt er blevet varme nok i huset og telestaterne lukker, så smider du en masse varme i buffertanken, som gulvet ikke har brug for på det tidspunkt.

I begge tilfælde har du for høj temperatur fra din vp - men deraf lavere cop.

Du har for dårligt flow og for høj varmekurve. Det giver både dårlig komfort og dårlig økonomi. Det er ikke enten eller - det er både og.

Du kan selv se efter over en periode, så vil du se jeg har ret.

----------------------------

100 stk halogenpære i et hus fra 2010 ? Det var nok et dårligt valg, og I er da nok de eneste der vasker ved 90 grader !!
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
HenningX
Tak til pmp for at se DR Update!

Har haft overvejelser om solceller, men tror de ekstra 37 øre/kWh muligvis tager så meget af gevinsten at vi lader det ligge.

Men blot for at være sikker vil jeg da lige spørge om jeg har forstået nettomålerordningen rigtigt, de siger jo, at "måleren" løber baglæns, skal det også forståes således at man ikke får elvarme-"rabat" på det forbrug man har på solvarmen?

Vi forventer at bruge i alt ca. 8000 kWh. Vi har kun sydvendt tagplads til et anlæg der kan levere ca. 4000 kWh. Som jeg forstår den nye finanslov og nettomåler ordningen vil det betyde, at vi kun sparer ca. 1.50 kr og ikke 2.02 kr som der står i vores tilbud. Er det korret??

Det betyder ca. 50000 kr. i forskel over 25 år. Og med de andre tiltag fra regeringen på solceller er vi ikke helt sikre på at gevinsten modsvarer risici/ulemper (ny inverter eller 2 undervejs, nye regler igen mm.).
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
lars-jacobsen
Ja vi kan godt blive enige om at vi ikke ser helt ens på tingene, det giver jo plads til dialog Smile
Vi er vel også enige om at hvis der er behov for varme og mine telestater åbner så er fremløbet højere end returen. Og ja returen blandes i bufferen, men det er jo ikke en kæmpe buffertank i den forstand, blot en lille 110L til at sikre varmepumpen har noget at aflevere varmen via. Hvis/når returen falder tilpads meget, så er det jo VP burde starte igen og sikre en ordentlig/tilpads høj fremløbstemperatur. Når den ikke gør det skyldes det jo min varmekurve står for lavt og ikke for højt som du påpeger. (pt står den på 1, men dog forskudt + 8-9K).
Er enig i der opstår noget fluxuans i bufferen pga forskelligt flow, når varmepumpen kører ifht når den ikke gør, men det er jo også derfor den er der.
Jeg tror heller ikke det er en masse energi de bliver smidt i buffertanken, hvis ikke gulvet kan aftage det, for så bliver returen så høj at varmepumpen stopper. Men jo der ryger helt sikkert noget på den konto, men en masse ....hmm, tror jeg ikke.

Det er heller ikke alt der bliver vasket ved 90gr. men det er ikke mig der skal overbevises her, men fruen Slet ikke når jeg vasker har uldtøjet på 40gr. Og det var for varmt.... You know...

Gode LED dæmpbarer LED fandtes slet ikke for bare 2 år siden. Og vi/jeg kan jo bare lade være med at tænde dem. Vi har også alm. Lampeudtag i loftet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@henningx
Du kan regne med en pris på ca. kr. 2,00 for de første 4000 kwh og derefter ca. kr 1,50 for resten.
Ved anvendelse af nettoordningen betaler du kun for dit nettoforbrug altså 4000 kwh til ca. kr. 2,00 - din besparelse bliver så 4000 kwh til ca. kr. 1,50 = 6.000 pr. år.
Men nu er der jo ingen der ved, hvordan det bliver med solceller fremover.

Læs den anden tråd her på heatpump.dk:
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=46&thread_id=1937&pid=13141#post_13141
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
@lars
Lad os tage fat i en enkel ting - ellers går det bare hele galt.

Dine telestater er helt åbne. Der er et flow i gulvet på 16 l pr. minut. Din vp arbejder og flow er 12 l pr. minut over vp. Fremløbstemperaturen fra vp er 40 gr.
Temperaturen i bufferen er 32 gr.

Der sker det, at pumpen ved gulvet blander 4 l pr. minut fra bufferen med de 12 l fra vp - og de 16 l blandet vand bliver 38 gr varmt og går derefter i gulvet.
Du har altså en blandesløjfe hvor du blander 25% koldere vand i dit fremløb. Du fremstiller 40 gr varmt vand, men udnytter det Ikke - ikke godt for en varmepumpe.

Er vi enige hertil ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Mogens
Hej Lars

Det lyder ret voldsomt som det du skriver he he. Nu formoder jeg fruen står for vasken, så lad hende prøve denne metode.
Vask feks skjorter ved 50 i stedet for 60gr og oplev de faktisk bliver renere i kraven, spørg mig ikke hvorfor. Brug så ikke skyllemiddel, men eddike i stedet, så holder det også kalken væk som igen gør at varmelegemet ikke kræver så megen strøm, bare en sidegevinst. Husk det kun er gamle koner som kogevasker, og det er din kone ikke formoder jeg.Smile husk lige sæben skal passe til lavere temp.
Der er kæmpe besparelser på tv og computer, især hvis det ikke er LED tv og comp. er stationær. Sæt gerne en strømskinne med 2-3 sluk anordninger på .
Skift de spotpærer i bruger mest til LED, og køb dem som hedder cree, så bliver i tilfredse.
Hvorfor vil du have dæmpbar LED? gør det ikke for at spare en kw.

Ved de nævnte ændringer vil i allerede spare en masse. Vi gjorde de nævnte ting og gik fra et døgnforbrug på 18.7 kw til at ligge fast på 10.5 kw i dag. Vi gjorde disse ting tilbage i 2008 og har lagt der siden, endda med en lille faldende tendens.
Har du mulighed for at se forbruget via din el leverandør på nettet, så gør det og se hvor forbruget ligger på døgnet.
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
lars-jacobsen
@pmp.
Enig i en ting ad gangen ellers ved man ikke hvilken parameter det er der giver hvilken ændring. Men syntes ikke vi skal hijacke tråden mere end vi har gjort. Vi kan tage debatten et i en anden tråd om nødvendigt.

@Mogens
Næ tror heller ikke hun vile blive glad for den omtale, men hun vasker afligevel noget på 90 gr. Jeg har forsøgt at overbevise hende om alle maskinens fortræffeligheder, når nu man køber den største og bedste med 20 programmer, men hun insisterer. Det må så koste det som det gør. Sådan er det. Men tak for de gode råd.
Vi har spareskinne på flere steder, men det er antallet af enheder og driftstimerne den er galt med. De bruger jo ikke (særlig meget) støm når de er slukket.
Vedr. LED så vil jeg gerne have dæmpbare da der nu engang er dimmer monteret flere steder, og vi måske ikke altid ønsker fuld blus på lysstyrken. Men der bliver monteres LED på et tidspunkt, ingen tvivl om det. Men pt venter jeg stadig på de bliver bedre og billigere. Lidt ligsom solcelleanlægene. De kostede også 130-150.000 for 6 kwp for 2 år siden og idag kan du få det til u. 100.000. Dvs. der er mere tjent ved at vente, end man kunne spare i perioden. Gode LED pærer kostede også 150-200/stk for et par år siden og idag koster de 100-150/stk.

Jeg har masser af måleudstyr rundt omkring, både på el og varme. Nok mere end de fleste så jeg kan snildt følge mit forbrug og finde/identificere "syndere" om nødvendig.
Mit problemet ikke selve tallet, men mere et adfærds og opdragelses issue.
Det svarer lidt til at sige man kan kører de 190 km fra Kbh til århus på 10L benzin (19 km/l) Det kan man nok også i en Pegeut 206, men ikke hvis man kører i en BMW og ligge med 130 kmt i overhalingsbanen.
Det jeg prøver på at sige er man skal passe på med at sammenligne, og overfører tal på tværs hvis ikke forholdene er de samme. Som sagt har vi (haft) 3 teenagere boende hjemme, men nu er et par af dem "heldigvis" på vej fra reden Til gængæld er den mindste nu "desværre" også kommet i den alder. Der er ingen tvivl om vores forbrug falder drastisk, når de mange PC og TV ikke står tændt 12 timer i døgnet: Og den del af vores "forholdvis" store varmebehov der kommer fra at lave varmt vand som jo er dyere at producere end alm. varme forvneter jeg da også vil falde.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@lars
Det er din kone der får kolde fødder - og det er dig der betaler overforbruget.
Så fint med mig
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,565 Unikke besøg
XHTML CSS