HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
COP og støj
Sknarberg
Hej!

Vi har her i sommers 2012, hvor vi flyttede ind, for alvor taget et jordvarmeanlæg i brug fra en dansk producent der gør meget ud af at fortælle om høj ydelse i forhold til andre på markedet. Producenten oplyser at deres anlæg yder 35-39% bedre end et konventionelt anlæg. Dvs at vi skulle kunne forvente en COP på i hvert fald 5,2 og måske også lidt mere sammenholdt med fex IVT.

Vi har problemer ift. COP og støj, som jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på.

Hus- og anlægsdata er følgende:

Nybygget hus, lavernergi klasse A, 182 kvm i halvandet plan. Huset er trykprøvet ok og alt dette skulle være i skønneste orden.
Varmepumpe af type med påkoblet solvarme til forvarmning af brineretur og varmtvandsproduktion om sommeren. 500 meter brine, (100 meter mere end beregnet) fordelt på to strenge á 250 meter i let jord hvor halvdelen af jordarealet er ret våd jord om vinteren. Brinen ligger i 100 cm dybde med 150 cm mellem strengene.

COP måler vi ved at sammenholde anlæggets producerede energi fra styringen med kompressorens elforbrug, som vi måler med en digital bimåler koblet ind direkte mellem pumpe og tavle. Da styringen ikke kan måle varmtvandsforbrug og unit'ens egen varmeafgivelse forhøjer vi den målte COP med 25% (norm for forbrug af varmt vand i bolig). På denne måde når vi frem til en COP her 14 nov 2012 på 2,4. Brinetemperaturen ind, målt af styringen er 13-14 grader, hvilket er fint. Er denne fremgangsmåde helt hen i vejret eller giver den et nogenlunde retvisende billede af pumpens efektivitet?

Producenten opgiver støj fra deres anlæg ved at sammenligne med et køleskab og skriver at anlægget ikke støjer mere end 39-42 dBa. Følger man normerne for gældende målemetode måler vi én meter fra unit 52-53 dB. Støjen er så kraftig at den kan høres i hele huset som en gennemtrængende lavfrekvent brummen der lyder som en lastbil i tomgang uden for huset. Producenten har været her for femte gang i dag og forsøgt at dæmpe støjen men uden held. Hvor meget støjer jeres varmepumper.

Mange hilsener Steen
 
pmp
Der kan være tusinde ting galt med din måling eller din varmepumpe.
Du skriver ikke hvilken varmepumpe det handler om, hvad den yder, hvad den bruger, om du kan aflæse løbende under drift, eller du kun beregner over en længere periode, o.s.v.
Så vi kan ikke se om den yder for lidt, bruger for meget, om elpatronen bare arbejder 50 % af tiden, om den iøvrigt bare er justeret dårligt, eller det bare er fejlmålinger/beregninger.

Min varmepumpe kan kun lige høres uden for døren til det rum den står i - ikke mere.
Forplanter lyden sig gennem gulvet ? - eller står den på gummiklodser ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hvad har du målt støjen med? Hvis det er en mobiltelefon skal du nok ikke tage det for gode varer. Men de fleste ventilationsfirmaer har lydmålere. Prøv at spørge dig frem der

Jeg kan næsten gætte typen, og har tidligere jongleret med lignende problemer. Der var det så i særdeleshed hvinen fra frekvensomformere der var problematikken.

Ellers har vi som alle andre måttet slåsse med støjproblemer hvis vi har dummet os og ophængt en pumpe i en let konstruktion, eller på en væg mod et soverum. I særdeleshed tidligere versioner af vores varmepumper sagde ikke meget, og min egen gamle model skal man hen foran for at kunne høre. Men det er så også lidt specielt, da det er en E model og "kun" størrelse 9. Den laver ikke megen ravage på støjsiden.

Men har prøvet at en Wilo Eco kunne genere støj svarende til en færge i bakgear overover et teknikrum. Flytning af en bæring fjernede dette fuldkommen. Et andet sted havde vi brummen som var målbar og husets frue kunne høre det. Flytning af to bæringer og en tredje ændrede vi til en galge med gummi. Det var så brinerørene.

Oplevede klager over kontaktorstøj fra en VP monteret i et badeværelse. Den løste vi med indbygning af et solid-state relæ.

Ligeledes oplevede vi en nybygger der var blevet lovet en IVT i kontrakt fik en anden VP. Han fik med advokatens hjælp en anden VP da man fandt ud af at den leverede ikke var godkendt efter reglerne til nybyg. Havde højere støjtal, osv osv. Der var det også støj der drillede. Og da han fik gravet i det, en forventet slem driftøkonomi.

Ledte efter støj hos en kunde - meget lavfrekvent. Kunne ikke selv høre den. Men husets frue og unger kunne. Talte med ham den anden dag, og kunne aflyse yderligere eftersøgning. Efter flere test's fandt man ud af det ikke var varmeanlægget, men noget andet. Muligvis en pumpebrønd. Men det hører jeg om senere. Men undervejs faldt vi over en bund i et skab, der rørte ved et rør på blandesløjfen. Det gav faktisk temmelig meget støj.
 
Sknarberg
Hej pmp

Mange tak for dit hurtige svar, det er venligt.

Indtil videre undgår vi lige at nævne producentens navn da vi er blevet truet med sagsanlæg og alverdens vederstyggeligheder af firmaet og deres advokat hvis vi nævner deres navn ifm kritik i det offentlige rum. Jeg kan oplyse så meget at producenten bor tæt på skive og har fået en del opmærksomhed pga af produktet.

Varmepumpen er undtagelsesvis installeret og serviceret af producenten selv da den VVS'er vi skulle have til det viste sig at være ukvalificeret. Anlægget skulle iflg producenten være fejlfrit, men producenten har ikke udført en egentlig indkøring af anlægget, selv om vi har rykket for det et utal af gange. Dermed kan anlægget sagtens være fejljusteret, som du er inde på.

Varmepumpen er på følgesedlen opgivet til 10 kw (7-12kw), med en 300 liters varmtvands- og solvarme- og varmtvandbeholder ovenpå.

Der er i styringen ikke mulighed for at aflæse andet end den producerede energi opgivet i kwh, enten pr dag, pr. måned eller pr. år. Ejheller er der mulighed for at aflæse løbende produktion under drift. Men det er muligt at nulstille målingerne så man starter fra scratch. Jeg ved ikke præcis hvordan den producerede energi måles, men der sidder en del flowmålere, temp følere osv rundt omkring og disse skulle være checket, da der tidligere har været en defekt. Under alle omstændigheder må det være op til producenten at finde fejl som disse hvis de kan være årsag til målinger der tyder på at noget er galt. Udregningen af COP foretages ved simpel division af elforbrug op i produceret energi + 25% et tillæg i COP for estimeret varmtvandsforbrug analogt med normen for normalt varmtvandsforbrug i en bolig, http://www.styrdinvarmepumpe.dk/node/96.

Man kan ike konstatere om elpatronen er i funktion, men jeg har svært ved at tro på at elpatronen spiller nogen rolle på nuværende årstid da der er høj temp. på brinen, 13-14 grader og da pumpen kun kører 5-6 minutter ad gangen en gang i timen p.t. eller noget i den retning. P.t. produceres der iflg styringen 38 kW dagligt til huset excl varmt vand.

Mht støj, støjer vores, som nævnt, så meget at den kan høres i hele stueetagen og specielt i vores køkken alrum. Støjen er så udtalt at vi ikke kan lade døren til bryggerset stå åben uanset hvor vi er i huset. Og står man uden for den lukkede dør er støjen betydelig. På førstesalen er det mere resonanser man fornemmer, som den nævnte lastbil i tomgang udenfor. Alt selvfølgelig afhængig af ørerne der hører. Jeg vil nok sige at det med at den netop kan høres, mere gælder for den stue der ligger længst væk fra bryggerset. Kompressoren står på gummiklodser inde i en kasse i bunden af unit'en. Der har været store problemer med netop klodserne, bl.a. med at de klodser, som den var født med, var fuldkommen fladmaste første gang producenten var her for at fejlrette. Man skiftede så disse ud med nogen hårdere som til gengæld virker noget hårde i det og dermed måske kan medvirke til at forplante vibrationer til betongulvet. Vi har fået alle mulige søforklaringer om at man afprøvede nye materialer med videre, åbenbart med os som forsøgskaniner.

Vores holdning er at skidtet bare skal virke og at vi selvfølgelig ikke skal bokse med det selv. Jeg foretrækker at vælge mine hobbies selv og dette er bestemt ikke en af dem. Producenten nægter at ankerkende at de evt har et problem med COP og med hensyn til støj har de oplyst os at dagens forsøg på støjdæmpning var det absolut sidste.

Vores næste skridt er at anmelde producenten til forbrugerombudsmanden for vildledene markedsføring f.s.a. COP og støj. Vi ser ikke rigtig anden udvej.

Hilsen Steen
 
Sknarberg
Denne lille video http://www.youtube.com/watch?v=YL0doEWm0mc lavede jeg efter producenten havde været her forrige gang og forsøgt at støjdæmpe. Det resulterede desværre i en forværring af problemet med 4 db.

Efter dagens forsøg er vi så tilbage på 53 dB, ganske godt gået.

Jeg har sammenlignet støjmåler app'en på min tlf med en autoriseret, den i telefonen viser 1 dB for lidt.
 
pmp
Hvis leverandøren allerede taler til dig via advokat, ja så må du nok igang med juraen også.
Men det var dog en underlig måde, at behandle kunderne på. Du har jo altid en offentliggørelse at handle med.

Den måde at beregne cop på er meget usikker. Drifttider på 5-6 minutter, hvoraf de første 2-3 minutter ikke er effektive og et forbrug af varmtvand, der ikke bliver målt - så er vi allerede langt væk. Varmtvand kan let udgøre langt mere end 25% i den tid du har boet i huset. Hertil kommer tomgangsforbrug og usikkerhed på flowmålere m.v.

Du henviser til Styrdinvarmepumpe - Jeg har selv deres udstyr monteret, og det kan ikke bruges til ret meget. Usikkerheden er alt for stor. I sær om sommeren.

Din støj lyder som nogle vibrationer der får 2 dele til at banke sammen - men det kan være mange ting - som "ham selv" har skrevet om.

Du skal nok have en uvildig ekspert til at lave en rapport - men det er nok juraen der skal styre slagets gang.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Sknarberg
COP'en vi har målt er målt på den eneste måde en privat med rimelighed kan måle den på, skulle jeg mene. Målingen på 2,4 er målt over 5 dage, dvs. fem dages elforbrug og 5 dages leveret energi akumuleret. I vores hus er det måden pumpen kører på, dvs max 10 minutters kørsel pr. start. Efter råd fra en anden ejer af samme type anlæg har vi sat timere på styringen, som lukker for anlægget 6 timer ad gangen med 6 timer drift tilsvarende, hvilket skulle give færre start/stop. Med plads til en lille fejlmargin tror jeg målingen ligger meget tæt på virkeligheden. Som nævnt er brinetemperaturen p.t. i producentens favør, hvordan ser det ud en gang hen i marts når der bliver køligt omkring brinen. Der er intet tomgangselforbrug målt idet vi kun måler på selve kompressorens og frekvenstællerens forbrug, styringen og anlæggets indbyggede pumper incl brinepumpe måles ikke med selv om de egentlig burde. Dette er sådan fordi producenten har valgt at lade pumpe og frekvenstæller køre på et separat 400 volt stik, som vi så måler på.

Mht til varmtvandsforbruget tror jeg det passer nogenlunde, vi hører ikke til dem der bader hver dag og vi sparer generelt på dråberne. 20% er normen så den bruger vi med et høflighedstillæg på 5%.

Jeg mener ikke at en evt fejlmargin i målingen kan forklare det store gab op til producentens COP på 5,5. Denanden ejer med samme anlæg har haft tilsvarende problemer og har brugt 3 års hårdt arbejde på at komme fra COP 2.0 til 4,5 inkl noget nær en ombygning af hele anlægget. Selv hvis vores måling skulle være 50% forkert, dvs en COP på 3,6, ligger ydelsen stadig langt under det lovede.

Noget andet vi ikke forstår er at producenten ikke kan fremvise dokumentation af nogen slags på ydelsen anden end den vildledende reklame på deres hjemmeside hvor de lader folk forstå at DTU byg har lavet målingerne. Hvis man nærlæser teksten opdager man så at producenten selv har leveret målingerne, som de har bedt DTU Byg regne på, SMART! Læs her:

"Danmarks Teknisk Universitet, DTU-Byg har på baggrund af målinger og beregninger beregnet, at energiforbruget på Combivarmeanlægget ligger 33-38 % lavere end et traditionelt jordvarme-anlæg. Du tjener således meget hurtigt investeringen hjem. "

Jeg kan især godt lide "på baggrund af målinger og beregninger beregnet". Dvs man har selv målt og beregnet og derefter beder man så DTU beregne et eller andet ud fra egne beregninger. Teori er taknemmelig, hmmmm....

Støjen du hører på videoen lyder metallisk, rigtigt, men det er faktisk kompressoren du hører.

Og ja, du har helt ret. Vi forstår heller ikke måden at behandle kunden på. Kommer det frem at man sagsøger kunden for at interessere sig for kvaliteten af produktet man har købt, så saver man vist grenen over man selv sidder på. En offentliggørelse er netop det vi har brugt som løftestang. Men som svar er vi blevet mødt med personligheder og trusler om erstatningssag hvis vi skader virksomheden.

Men vi har besluttet at vi i morgen overlader sagerne til Forbrugerombudsmanden, så må han tage stilling til om man kan markedsføre et produkt på den måde.
 
allankj1
Nu kender jeg ikke mærket på din varmepumpe men jeg ved at der findes en Sabetoflex som kan noget af det samme og det kunne tyde på at alle disse ting pumpen kan giver nogle problemer.

Prøv eventuelt at se mere her:

http://www.flamingohuset.dk/forbrug.php
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Når du måler over 5 dage en det jo ikke sikkert, at det er kompressor/kølekredsen det er galt med. Hvis du kan måle den øjblikkelige produktion i forhold til det øjblikkelige forbrug, så kunne du se om det var produktionen det var galt med.

Når du regner over 5 dage kunne det jo være fordi energimåleren stod og talte nedad når kompressoren var stoppet. Det kunne evt. skyldes et forkert flow i forbindelse med solfangeren, så du sendte varme op på taget - bare en af flere muligheder. Det kunne så være årsagen til, at din brine er højere end temperaturen har været i flere uger - og solskin har det heller ikke været.
Bare et eksempel. Det kan være så meget andet.

Jeg troede så også det var hele strømforbruget du målte (incl diverse pumper og styring) og ikke kun kompressor.

Men vi er da enige om, at noget er galt.

Det kunne da være spændende at vide, hvilke ændringer din bekendte havde udført, for at få cop op.

Støjer hans kompressor også ?

Held og lykke med Forbrugerombudsmanden.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
COP tal er lidt ligesom km/l opgivelserne på biler. Der står et tal i brochurene, men det er sjældet det man oplever i praksis. Det skyldes jo fabrikanternes tal er målt under nogle givne (laboratorie)forudsætninger som sjældet er de samme ude hos forbrugerne.
Så de tal man selv måler/registrerer kan ikke sammenlignes med brochurer, eller andres tal, fordi forudsætninger ganske enkelt ikke er ens Hvad tallet eksakt er har ikke den store relevans da det jo afhænger af så mange ting som de f.eks. skriver på SDV og pmp er også inde på flere parametre.
Men jeg er af den overbevisning at du godt kan bruge dine målinger til indikering af om ydelsen i måleperioden går op eller ned, og derved kan konstatere om givne ændringer på indstillinger og/eller installationen forbedre eller forværrer pumpens effektivitet.
Jeg er sikker på producenten kan "trimme" diverse sensorer og firmware i VP styringen så du ser et pænt højt tal. Det der faktisk er er vigtigere at få konstateret er om den leverer den varme der forventes med den givne tilførte energi.
Altså ville du stille spørgsmål hvis COP tallet på displayet stod på 4,5 (og der ikke var støjprobler) ? Formentlig ikke. Så ville spørgsmålet nok mere være i stil med:
Jeg bruger 15kwh pr. dag nu => 3.800 kwh årligt til at opvarme 185 m2, er det OK ?
Og med huset energiberegning i hånden er det muligt at give et bud på om det er (for)stort, lille eller som forventet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Største fejl er jo nok en frekvensstyret pumpe på mellem 7-12 kwh og så kører den ikke andet end 5 min ad gangen. Hele ideen med en frekvensstyret er jo at den skal køre hele vinteren. Den der skulle have været i huset skullemåske ha været en 3-7 kwh i stedet for. Den er der pt er overkill

Utroligt!
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Sknarberg
Ok, interessant oplysning. Tak for det Allan :-)
 
Chr
Det første der falder mig ind er, at et 182 kvm hus i tip-top-dollar isolering skal have så stor en pumpe. Vores -under opførelse- 197 kvm i samme top isolering ville lige kunne klare sig med en 6 kW, men får en 8'er, så der er lidt at gøre med.

Dernæst. Når pumpen kun kører få minutter ad gangen lyder det til, at den ikke kommer af med varmen. Har du gulvvarme i beton, buffertank, alle gulvvarmekredse åbne mm. Er der en by-pass der står åben eller er læk, så det varme vand løber tilbage til pumpen? Noget er der i hvert fald galt, for pumpen skal have nogle væsentligt længere drifttider end 5-10 minutter ad gangen.

I en gammel tråd, som jeg ikke kan finde, anviser Hamselv en metode til at måle COP. Noget med at slukke kompressoren og koble el-patronen ind og have varmebærepumpen kørende med konstant speed. Så måles delta T på varmebæreren, og da el-patronens effekt er kendt kan temperaturstigningen pr tilført kW beregnes. Derefter slukkes elpatronen og kompressoren sættes på. Delta T måles igen (når kompressoren har kørt en tid) og så kan afgivet effekt beregnes. Sammenholdt med effekten aflæst fra bi-måleren kan COP'en beregnes.
Måske en eller anden kan huske tråden og linke til den.

Har du prøvet at søge støjen ved at lægge hånden på forskellige komponenter i varmepumpen? Udfra din video virker det som noget støj, der kan mærkes med hånden og dæmpes ved at holde på et eller andet sted (kompressoren, rammen etc).

Chr.
(Har i dag fået pløjet 450 meter turbocollectorslange ned sammen med Hamselv)
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Nej for fanden da. Du må sku ikke pløje Hamselv ned sammen med turboslangen. Vi kommer da til at savne ham, :-(
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1944&pid=13200#post_13200]allankj1 skrev:[/url]

Nej for fanden da. Du må sku ikke pløje Hamselv ned sammen med turboslangen. Vi kommer da til at savne ham, :-(


Den burde jeg have set komme, når man/jeg formulerer sig så uheldigt.
Bortset fra det, så var han ved at synke ned in mudderet. Men det er en anden sag. Lad os ikke hi-jacke tråden.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
kla
Hvor er det befriende når man en sjælden gang har ret, har tit diskuteret COP på frekvensstyrede kontra ón off med buffer, ved lave behov. Og her er et udemærket eksempel på at frekvensstyrede ikke altid er den rigtige løsning. En 5-6 kw varmepumpe, lille buffer og præcis indregulering ville nok i dette tilfælde være et bedre køb.

Desværre har du som kunde nok fået en salgstale frem for rådgivning

At noget står på en liste er ingen garanti for andet end producentens oplysninger er indsendt. Referencer er meget bedre
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
pmp
Nej, du har ikke ret.
Der er ingen som helst dokumentation i denne tråd, for at en on/off skulle være bedre.
Der er mange andre indlæg her på heatpump.dk, der handler om dårlig installerede og dårlig justerede on/off varmepumper - og det er naturligvis heller ingen dokumentation for, at frekvensstyrede er bedre.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kla
jo passer.

se go energi´s hjemmeside.
alle frekvenstilpassede har lavere værdi end on off maskiner.

eksempel NIBE 1245 6 kW COP radiator 3,2 gulvvarme 4,1
eksempel NIBE 1250 4-12 COP radiator 3.0 Gulvvarme 3,8

Beregnet i NIBE´s VP program COP 1245 års COP 3,90
Beregnet i NIBE´s VP program COP 1250 års COP 3,57

det er rigtigt at man kan fintune alle varmepumper til at være mere eneririgtige end standard, men ovenstående tal er standard uden optimering og med fremløbstemperatur ved - 12 på 55 grader.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
pmp
Denne tråd handler om en forbruger der er blevet "snydt" af en proff leverandør.
Det kan du ikke bruge til en kampangne mod frekevnsstyrede varmepumper. Det er useriøst når du skriver:
"her er et udemærket eksempel på at frekvensstyrede ikke altid er den rigtige løsning"

Jeg har dermed ikke udelukket, at du "en sjælden gang har ret" (som du selv skriver) - men ikke her.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
kla
vil du læse mit indlæg det er ikke en modstand mod frekvensstyrede, men en orientering om at alt ikke altid er som det ser ud, jeg synes at frekvenstilpassede varmepumper er fede, men ikke på grund af økonomi, men fordi de forsøger at tilpasse sig behovet og derved tilgodeser huset.

med alt respekt ved alle der arbejder med varmepumper der er frekvenstilpasset at de er mest energieffektive hvis de ligger med en last på 70-75 % af nominelt afgivet effekt, altså er den varmepumpe som er installeret i dette hus ikke optimal når huset er et 2015 hus og har en max effekt ved -12 på max 3,5 kW inklusiv ventilationstab kører den kun på 29% af nominel effekt, og så ser det selvfølgelig meget værre ud når nu der er varme i luften

om kunden er blevet snydt det ved kun køber og sælger. og dette forum bør ikke gå ind i den dialog.

selvfølgelig er det surt at have købt noget man ikke er tilfreds med og jeg forstår godt frustrationerne.

det er korrekt at det nu er vigtigt at få optimeret flow over jordslange, gulvvarme trimmet temperaturene til det yderste for at forbedre COP, dernæst ville det være rart for dig hvis du havde et stykke papir, fra producenten hvor lydniveauet står på. hvis du kan få det har du jo en sag med lydniveauet, COP er straks værre for her kan man altid henvise til testtal, som jo er statiske tal 0-35 eller 0-45 og med X last. det er meget vanskeligt at bevise noget som ikke står i en testlab.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,123 Unikke besøg
XHTML CSS