HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gennemføring gennem sokkel, hvad og hvordan
heinejepsen
Hej - er ny bruger på forum og har lige et spørgsmål.

Jeg skal til foråret have lavet en tilbygning til huset og overvejer i den forbindelse om jeg ikke skal have jordvarme.

I dag har jeg elvarme og det er jo som bekendt ikke gratis (selv om det er holdt på et fornuftigt niveau pga. brændeovn og ok isoleret hus)

Men da jeg ikke er helt sikker på hvad tilbygningen kommer til at løbe op i, vil jeg vente med at tage beslutningen om jordvarme til jeg er lidt længere i processen. Men når jeg nu alligevel skal have støbt ny sokkel så tænker jeg at det ville være smart at få lavet klar til jordvarmen - hvis nu. Men findes der en "universal" løsning til udsparing i soklen? Jeg har jo slet ikke sat mig for endnu, hvilken leverandør jeg vil bruge.

Håber det giver mening.

/Heine
 
Daffy
Se denne lægningsinstruktion.

Har iøvrigt ikke noget at gøre med det nævnte firma...

http://www.volundvt.dk/upload/Volund/L%c3%a6gningsinstruktion%20til%20hjemmesiden.pdf
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Det gør det lidt sværere. Der er stor forskel på hvordan slangerne dimensioneres/projekteres. Maskinerne fra midtsverige har pænt kraftige brinepumper og kører ukritisk ret lange slangetræk i en slænge. Andre fabrikanter sværger til udpræget brug af brønde og korte slangelængder. Der kan man så "nøjes" med tyndere slange, hvilket giver en smule mindre i brinefyldning.

Dvs: Den ene leverandør kan sige du skal bruge 3 x 150 meter, med tilhørende brønd og samlinger ude i jorden. Den anden kan sige kør bare 450 meter i een slænge, men lav det hele i 40 mm.

Jeg ville foreslå dig to indbøsningsrør ø90 (de store bløde bøjninger). Lad dem rage 50mm op over betonen. Forlænges efter behov op og/eller ud med ø90 limrør og limmuffer. Disse kan du nøjes med at tape. De skal ikke holde til noget tryk. Nedgrav et par forskallingsbrædder, hvor de ende udenfor, så er de nemme at finde.

I disse kan trækkes ø50 slange ind igennem (hvis du vælger en pumpesvag varmepumpe) og samme adaptor indvendigt kan bruges til ø40 slange, når der smides en indsats i den.
 
hamselv
Om du så efterfølgende skal have en brønd eller ej er jo ligegyldigt nu.
 
heinejepsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1955&pid=13263#post_13263]hamselv skrev:[/url]

Om du så efterfølgende skal have en brønd eller ej er jo ligegyldigt nu.


Super, det var sådan noget jeg var ude efter, det lyder som som en fin helgardering :-)

Tak for råd.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,050 Unikke besøg
XHTML CSS