HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Manglende bypass på centralvarmen
Jens Ulrik
Jeg har gulvvarme i hele huset, og når gulvvarme-styringen mener det er varmt nok i huset lukker den for alle ventilerne. Det ved varmepumpen imidlertid ingenting om, så den forsøger at pumpe vand rundt i dentralvarme strengen hvilket resulterer i en meget høj og generende banken i gulvarmeslangerne da vandet ikke kan cirkulere. Shock

Denne banken forekommer nu oftere eftersom vi har fået mildere vejr hvorved temperaturen indendørs i alle rum er nået op hvor gulvvarmestyringen siger stop.
Jeg skal have fundet en løsning på denne banken og tager fat i VVS'eren i morgen. Men kan det tænkes at tage livet at cirkulationspumpen?

Jeg vil mene der skal laves en trykstyret bypass ventil mellem fremløb og retur på centralvarmestrengen.

Hvad gør man normalt i et oliefyret anlæg - jeg mener hvordan ved cirkulationspumpen at den ikke skal pumpe når alle radiatorer er lukkede?
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
Jens Ulrik
- og så lige et spørgsmål mere:

Jeg har to vandbårne håndklædetørrere som kun kan styrres at den manuelle ventil der sidder på dem. Vil det være en ide at lade disse to stå åbne, så er der trods alt altid mulighed for at pumpen kan cirkulere vandet?
Eller er det økonomisk/effektivitetsmæssigt en dum ide?

PS. Varmekurve 5, forskydning 1.
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
OWL

Citer

Jens Ulrik skrev:
Jeg har gulvvarme i hele huset, og når gulvvarme-styringen mener det er varmt nok i huset lukker den for alle ventilerne. Det ved varmepumpen imidlertid ingenting om, så den forsøger at pumpe vand rundt i dentralvarme strengen hvilket resulterer i en meget høj og generende banken i gulvarmeslangerne da vandet ikke kan cirkulere. Shock

Denne banken forekommer nu oftere eftersom vi har fået mildere vejr hvorved temperaturen indendørs i alle rum er nået op hvor gulvvarmestyringen siger stop.
Jeg skal have fundet en løsning på denne banken og tager fat i VVS'eren i morgen. Men kan det tænkes at tage livet at cirkulationspumpen?

Jeg vil mene der skal laves en trykstyret bypass ventil mellem fremløb og retur på centralvarmestrengen.

Hvad gør man normalt i et oliefyret anlæg - jeg mener hvordan ved cirkulationspumpen at den ikke skal pumpe når alle radiatorer er lukkede?


En varmepumpe skal have minimum 20 liter vand pr. kW at arbejde med året rundt. Hvis varmepumpen er på 8 kW, skal der altså være mindst 160 liter vand i anlægget - og varmepumpen skal lov til at slippe af med varmen til disse 160 liter.

Nu hvor temperauren stiger udenfor, er behovet for varme mindre og dine termostater lukker, og så har varmepumpen ikke noget vand at arbejde med.

Dette giver alt for mange start og stop på varmepumpen og kan også forårsage fejl på anlægget.

Hvis du monterer en bypass, sikrer du at pumpen altid kan pumpe vand rundt i blandesløjfen selv om alle termostater er lukket - MEN varmepumpen har kun ganske få liter vand at arbejde med.

Returtemperaturen til varmepumpen vil derfor stige op til en temperatur tæt ved fremløbstemperaturen og varmepumpen vil stoppe på fejl - enten højtryk eller for lille temperatur-forskel på frem- og returløb.

Derfor er en bypass ikke løsningen.

Hvis du har et åbent plan i huset - altså hvor de fleste døre i huset står åbne, vil jeg anbefale følgende:

Monter en ude- og indeføler, hvis du ikke har det allerede.

Indeføleren skal sidde et centralt sted, hvor den ikke bliver "forstyrret" af solindfald, brændeovn eller træk.

Åbn alle termostater og manuelle ventiler fuldt.

Indjuster anlægget til den rette varmekurve - jo lavere kurve - des to mere sparer du.

Hvis det bliver for varmt i nogle rum, så luk lidt for den manuelle ventil på blandesløjfen - hvis det er et enkelt rum eller to, så kan termostaten anvendes.

Det gælder dog om at have flow i det meste af systemet hele året, så istedet for at alle termostater lukker om sommeren (hvilket giver alt for mange start/stop og eventueller fejl på varmepumpen), så skal indeføleren regulere fremløbstemperaturen fra varmepumpen ned i stedet. Herved sparer du yderligere strøm.

Monter alle gulvvarmekredse på samme fordelerenhed med manuelle ventiler på hver kreds (termostater kan anvendes på enkelte rum).

Hvis ovennævnte fungerer tilfredsstillende, så kan du demontere blandesløjfe og ekstra cirkulationspumper og dermed spare mere strøm.

Som alternativ kan der monteres en akkumulatortank (volumenforstørrer) - og dine nuværende termostater kan bibeholdes, men dette er en meget dyrere løsning og kræver plads til en ekstra beholder.

I et oliefyret varmeanlæg er der et rør til fremløb og et til retur - begge er ført rundt i hele huset.

De enkelte radiatorer kobles bare ind parallelt over rørene, men selv om alle radiatorer er lukket, så cirkulerer vandet stadig rundt i de to hovedrør - altså pumpen har noget at arbejde med hele året.
Redigeret af OWL d. 12-03-2007 23:42
OWL
 
Jens Ulrik
OK, jeg kan forstå på det hele at jeg skal have fat i en indeføler. Er det en PT100, eller hvor finder jeg sådan en?

Jeg får rent faktisk en HP Alarm på systemet fra højtrykspressostaten næsten hver gang den 'banker'. Og den er jo ensbetydende med at der ikke produceres varmt vand. Når det sker må jeg stoppe/starte systemet for at nulstille denne alarm.

Jeg vil lade VVS'eren være i fred hvis en bypass alligevel ikke er optimal for mit anlæg.

Det vigtige er altså, som jeg forstår det, at varmepumpen egenrådig kan få lov at styrre hvornår der skal cirkuleres vand, og at den ikke må generes at lukkede ventiler på alle strenge.

Men når jeg nu monterer en indeføler - kan jeg så fortælle VP (Fighter 1220) at den ikke skal producere mere centralvarme ved indetemperatur over 21C?

NB. Jeg har netop erfaret at det ikke er nok at lade to håndklædetørrere stå åbne. Det giver ikke den nødvendige cirkulation.

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
OWL

Citer

Jens Ulrik skrev:
OK, jeg kan forstå på det hele at jeg skal have fat i en indeføler. Er det en PT100, eller hvor finder jeg sådan en?

Jeg får rent faktisk en HP Alarm på systemet fra højtrykspressostaten næsten hver gang den 'banker'. Og den er jo ensbetydende med at der ikke produceres varmt vand. Når det sker må jeg stoppe/starte systemet for at nulstille denne alarm.

Jeg vil lade VVS'eren være i fred hvis en bypass alligevel ikke er optimal for mit anlæg.

Det vigtige er altså, som jeg forstår det, at varmepumpen egenrådig kan få lov at styrre hvornår der skal cirkuleres vand, og at den ikke må generes at lukkede ventiler på alle strenge.

Men når jeg nu monterer en indeføler - kan jeg så fortælle VP (Fighter 1220) at den ikke skal producere mere centralvarme ved indetemperatur over 21C?

NB. Jeg har netop erfaret at det ikke er nok at lade to håndklædetørrere stå åbne. Det giver ikke den nødvendige cirkulation.

Mvh. Jens Ulrik


Du kan købe en original indeføler fra Nibe - den koster cirka 1000 kr.

Føleren er en NTC med nogle almindelige modstande i serie.

Når ude- og indeføler er monteret, og den rette varmekurve er fundet, så regulerer varmepumpen fremløbstemperaturen ned efterhånden som temperaturen udenfor stiger og temperaturen i huset nærmer sig 21 grader.

Mange varmepumper har en "sommer-drift" hvor den helt automatisk ophører med at producere varmt vand til varmesystemet, når indetemperaturen er over en indstillet værdi (18-21 grader). Læs i manualen om din varmepumpe har denne funktion.
OWL
 
ojacobsen
Hvis du har mod på det, så søg på [url]http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/[/url], der er byggevejledninger til de indefølere Nibe har. Der er en del at spare hvis man kan lodde lidt.

Har selv én af slagsen, og den fungerer ganske fornuftigt, men træerne gror ikke ind i himmelen: du bør først justere dit anlæg ind uden, og først derefter kan du koble den ind.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Jens Ulrik
Kanon, tak for det.
Det er lige mig at trylle med loddekolben Cool, jeg går straks igang.

De fleste af os er her jo trods alt for at sparre penge.
Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
XJLN
Nu er jeg ikke så hård til det svenske så hvis man vil finde en byggevejledning til en Nibe indeføler hvad ville denne så hedde på svensk?
Eller måske endnu bedre - et link til en side med en vejledning
 
Jens Ulrik
I Sverige kan man finde på at kalde den en rumgivare. NIBE kalder sin RG20. Prøv at søge efter RG20 på [url]http://www.varmepumpsforum.com/vpforum[/url]

Her er én af trådende om RG20:
[url]http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.30[/url]

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
XJLN
I manualen til min Nibe 1220 står der der skal anvendes RG10 og ikke Rg20.
Kan se på den svenske site at der er en del skriveri om det skal være den ene eller anden.
Nogen her der ved bedre?
 
ojacobsen

Citer

I manualen til min Nibe 1220 står der der skal anvendes RG10 og ikke Rg20.

Har læst begge manualer, RG20 er til de "gamle" pumper (1210 o.l.), og RG10 er til 1220/1230.
Så der kan åbenbart ikke vælges.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,229,997 Unikke besøg
XHTML CSS