HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indbygget i skunk eller loft
F1240
Hej.
Vi står og skal til at lave en mindre ombygning af et vinduesparti, netop der hvor vi har problemer med at varme førstesalen op (pga. for langt til radiatorer).
Så jeg tænkte om det måske var en god ide i samme omgang at bygge inde-delen af en varmepumpe ind i skunk-væggen, eller i loftet (altså ikke rummet under taget, men den indvendige beklædning).
Der er ikke rigtig plads til at have en kasse stående i stuen, men kan man få nogle luft-luft varmepumper, der kan bygges ind i vægge/skunk/loft og blæse ud gennem en rist?
Og hvor langt væk kan ude-delen så stå?
 
hamselv
De findes skam. Du kan bruge hideaway units, beregnet for kanaltilslutning. Men pas på at få dem placeret hvor de er til at servicere. Hvis du har noget fladt loft kan du også få 60 x 60 cm cassette unit for indbygning i loftet. Max rørtræk normalt 30 meter
 
F1240
Jeg syntes godtnok ikke jeg kan finde mange af dem. Og slet ingen priser.
Jeg kan se at Panasonic, Toshiba og Fujitsu har en loftsmodel. Men ingen forhandler. Der er også nogle enkelte "gulv" modeller som man nok kunne indbygge i en niche.
Fælles for dem alle er dog så vidt jeg kan se at de er ret store. Både i dimensioner for inde-delen og effekt.
Vi har ikke brug for at varme andet end en del af første-salen op med den, hvor der er for langt til radiatorer, så det er kun som supplement til vores jordvarme, der reagerer for langsomt på omslag i vejret og ikke har gulvarme på 1.salen.

Hvordan kører de alm. klassiske inde-dele, hvis de stilles på højkant? Kan de det?
 
hamselv
På højkant - det lyder ikke klogt. Trykker du forkert på en fjernbetjening får du vand på gulvet. Ligeledes tvivler jeg på lejet bliver særlig gammel i ventilatoren. Og garanti kan du glemme hvis du hængde den anderledes end angivet i vejledningen.

Hide Away's er skaffevarer og skal hjem fra Tyskland, derfor kan du umiddelbart ikke finde noget om dem, og slet ikke priser på nettet.

Cassetter i loftet er så en bedre løsning hvis du spørger mig. Det er både bøvlet og besværligt at skulle kunne servicere og samtidag kunne gemme disse units. Det næste bliver bøvlet med uønskede luftbevægelser i opholdszonen og støj. Og skal det løses er det bestemt ikke gratis.
 
F1240
Ah... nu fattede jeg forskellen på hide-away og cassetter:
http://www.panasonic.co.nz/products/home-and-living/heat-pumps/

Det var nok også mest cassette-løsningen jeg havde i tankerne. Men de er stadig store og ikke umiddelbart til at finde en forhandler af.
 
hamselv
Cassette-split findes i nævnte fabrikat. Er lige ved at tro Kinnan Danmark har dem på lager i DK, eller skaffes de normalt fra Tyskland indenfor en god uges tid. Muligvis har de dem i Sverige og tages hjem derfra indenfor få dage. Cassetterne gør det iøvrigt rigtig fint sammen med multisplit'er. Fåes i 60 x 60 cm. Desværre er de dyrere end væg-split. Hideaway er normalt ikke lagerført i DK. Men spørg et kølefirma der laver den slags.


De kan også fåes i andre fabrikater. Man spørger bare en kølemand der har et Ahlsell katalog og et H Jessen Jürgensen katalog. Sværere er det skam ikke! Går du i hideaway er det klogt at det er nogen med ventilationserfaring.
 
hamselv
Har jeg lidt tid i morgen skal jeg finde et par alternativer!
 
F1240
Det var ikke en imponerende COP de der 60x60 kassetter har.
Fandet et HJJ katalog... deres loft-kassetter ser godtnok ud til at støje en del. (47dCool. Der er ikke så højt til loftet i sådan en 1. sal med skråvægge, så det bliver nok lidt for meget støj.
 
hamselv
Du har skam ret. 4-vejs cassetterne er sløje i virkningsgrad. Og tager man en 2-e15 eller 2E18 udedel, kan så vidt jeg kan finde kun bruge et-vejscassetterne. Og disse er eftermin mening for støjende. Men har du en skunkvæg, kan du gulvmontere en vægunit. Ej optimalt, men absolut tålelig til varme. Ubrugelig til køl. Så er du i et almindelig standardsæt.
 
F1250
Hej
Ved ikke hvor langt der er, eller hvor svært det vil være at koble noget på eksisterende anlæg?
Jeg tænker noget ala det her:
http://www.billigtvvs.se/kategorier/938/flaktkonvektor, som jeg ser det , svarer de til en "indedel" men kan bruge jordvarmens cop?
Bare en ide/forslag :-)
/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,135,592 Unikke besøg
XHTML CSS