HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til jordvarmeanlæg / strømforbrug
Jegby
Hejsa.

for at gøre en meget lang historie kort:

Har bygget et nyt hus, som stod færdig 2010. Det er bygget efter forskrifterne bbr 2010
Og har ikke haft andet end problemer med mit varmesystem. Har snart brugt over en kvart million på at få det til at virke. Skal siges, at det gør det også, men at min varmepumpe bruger mellem 60-70 kw i døgnet. syntes jeg måske er lige lovligt meget. og der så kun er 21 g i huset.
Har haft 3 vvs mænd til at se på det, men ingen ændring, andet end jeg får brugt en masse penge.
så opgir snart, og tar konsekvensen, og køber pillefyr eller anden form for varme system.
Er der nogen herinde som kender nogen som ved noget om indstilling af sådan noget grej?.
(Gider ikke alle dem som bare siger jaja, ingen problemer, og så skal have 10000 kr og så er det fuldstændig det samme som før)

Tekniske data om hus osv.

230 kvm stuehus
50 kvm bryggers/garage
2 plan.
gulvvarme overalt.
440 mm gulvisolering
190 mm isolering i væggene
350 mm i skråvægge
500 mm på loft.
-
jordvarmepumpe står 10 m væk, i andet hus, (bryggers/garage), også nyt.
400 m jordvarmeslange
Sandholdigt jord.
Kan se jeg kører lige nu, med en 1 g. ud af pumpen til kredsen. (retur sensor defekt) viser 103 g.
Kører med et fremløb på 34,5 g ved 0 g udendørs.
Første år 2010-2011 brugte jeg ca. 15000 kw (var ikke opmærksom på den)
sidste år 2011-2012 brugte jeg 10723 kw på kun varme. (pumpen blev sogt med ideen 5-6000 kw) efter en ny vvs skiftede en del dimser og dutter. og fik hældt væske på brinen.
Kan se at pumpen kører med 1/3 tilskud i menuen.
Pumpen Carrier 30NQ/E 7 kw
Ingen blandesløfer

Jeg er interesseret i en som virkelig ved noget. Og er villig til at bruge penge på det. Men kun hvis jeg ved det kommer til at virke bare lidt bedre. (træt af snak) Smile
Skal siges at jeg har købt solvarme, til opsætning næste år. med bufferbeholder 2 x 300 l. til varm vand og gulvvarme. ved ikke om det hjælper, men noget skal jeg gøre.

Mvh
Martin Jegstrup

allankj1
Hej Martin

Hvor i landet bor du??? Du skriver at pumpen står i et andet hus (10 meter væk). Er du sikker på at varmen ikke går tabt på vej over til hovedhuset??? Er varmerørerne ført over til huset via fjernvarmerør eller ???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Den er lige til den stramme side dimensioneringsmæssigt. 280 kvm, 7 kW og 400 meter slange i sand, Det lyder lidt træls. Og ´10 meter fra huset via formentlig en fjernvarmeslange - det kan ikke undgå at spilde et eller andet.

Carrier'en er identisk med din Allan (og helt identisk med min, der også er en E-model).

Det interessante er. Tidsforsinkelse på elvarmen? Hvilken kurve køres efter? Hvilken parallel forskydning? Hvordan er opkoblingen med VV beholderen? Er der fire rør mellem hus og fyrrum eller...? Hvilken brinetemperatur har man lige nu?

Havde jeg haft opgaven havde slangen været længere, og havde det været muligt havde varmepumpen stået i huset. Kunne man ikke det, havde vi brugt de helt tykke presisolerede fra Wavin, med fire rør i.

Nu har Carrier ikke rigtigt været repræsenteret i DK, har du selv importeret den?

Du har separat elmåler på?

Hvad siger varmepumpens timetællere???

PS Istedet for at eksperimentere med diveres forskellige smede, kan du vælge nogen der kender IVT/Bosch - de kender styringen.

allankj1
Jeg kommer frem til at pumpe burde ha været en 9 kw. Med 400 meter men når det er sandjord minimum dobbelt op altså 800 meter slange. Jeg havde endda nok valgt en 10 kw. Tror ikke din 7 kwh er stor nok. Vi har en 6 kw til 167 m2 fra 2008 og den kan lige klare opgave til UG men der er ikke meget saft og kraft tilbage når det er rigtig koldt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lars-jacobsen
Ja pumpen ser jo indetisk ud med Bosch/IVT.
Hus, setup mm ligner mit, og det med der er 10 m kunne jo være teknikrummet er placeret i den "forkerte side" af garagen/carporte. Kan forestille mig alle gulvvarmestrenge kører ud herfra,og derfor har 10m ekstra. Det burde ikke være noget roblem hvis de ligger i en isoleret grav.
Nå men som hamselv er inde på er der masser af indstillinger at skrue på i Rego600 styringen. Prøv at læse nogle af de andre tråde herinde om samme emne/problem.
Det giver et fingerpeg om hvor man kan starte sin optimering.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Nu kan man jo stille nok så meget i indstillingerne på sådan en rego. Men lige lidt hjælper det jo hvis pumpen er for lille. Prøv selv at beregn her.

http://www.jordvarme.dk/privat/varmeberegning/beregn-selv.html

Den siger en 9 kw pumpe. Nu er der yderligere tale om sandholdigt jord hvilket vil sige endnu mere slange end de 400 meter. Er det gør det selv installation?? Og er det derfor der mangler korrekt rådgivning. Dem der har bygget huset har vel lavet nogle beregninger til dig omkring hvor meget husets varmetab er og med korrekt rådgivning burde der være installeret en pumpe der er stor nok. Pt. må pumpen vel nærmest køre 24/7

woebbe jordvarme siden 1985
Det er surt når tingene ikke bliver lavet rigtig, især i et nyt hus hvor ingen ubekendte faktorer er til stede og hvor det bare burde spille med det samme.

Jeg tænker bare at selv om Varmepumpen er for lille så lyder strømforbruget helt forkert når man tænker på hvor godt huset er isoleret, det burde nok ligge på lige under det halve.

Spørgsmålet er om der ikke forsvinder en masse varme fra det sted hvor Varmepumpen står og de 10 meter ind til huset.

Da jeg koplede mit udendørsspabad på mit jordvarmeanlæg lavede jeg det med nedgravede fjernvarme rør ca 12 meters længde, i starten cirkulerede det 38 graders
varme vand fra hele tiden ind til føler ved Varmepumpen som så afgjorde hvornår Varmepumpen skulle starte og stoppe. Denne opkomling betød rigtig mange starter og øget energiforbrug fordi det konstante flow gennem fjernvarmeslangen bevirkede er konstant varmetab til jorden omkring fjernvarmeslangerne. Det er nu lavt om sa der kun kommer flow gennem fjernvarmeslangerne når følerne i spabadet kalder på varme.

Spørgsmålet er om der hos jegby spildes en masse varme mellem Varmepumpen og huset pga konstant flow gennem fjernvarmerørene.?..

Hvad med brine ind og ud, hvis der er for lidt slange i sandjord vil det jo også kunne ses ved meget lave brinetemperaturer.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

allankj1
Det er jeg helt enig med dig i. Men det er jo nok lidt svært at lave om på. Måske noget med en buffer i hovedhuset ville være en mulighed men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jegby
Hej igen.

Tusind tak for jeres svar. og i gider bruge tid på det.

For lige og starte et sted.
Der er trukket en 4 strengs wavin 2x32mm og 2x25 mm over til hovedhus. (ordenligtkæmpe slange)
alt varmefordeling sker i 2x6 kredse uden blandesløjfe. (det startede med at blive lavet med pumper, men der skulle fremløbet være det 40 g, for at få varme) alt fordeling sker i hovedhuset.
Der ikke tændt for varme i garage, og der er kun sat til 18g i bryggers) så er vel ikke der varmen fiser hen.
Jeg har selv læst lidt på det, og forlænget tidsperioden til 75 min. istedet for de 25 som stod i forvejen.
Jeg bor lige uden for Sorø (midtsjælland)
Jeg har købt den af anderberg klima, slagelse.
Jeg har seperat måler på.
VV er i selve pumpen, så ingen anelse hvordan det er sat sammen.
Brinetemperaturen er stadig 1g ud. men kan desværre ikke se tilbageløbet, da sensoren er defekt.
Det med varmekurven og parraelforskydelse forstår jeg ikke helt? har kun stillet på den hakkede kurve, og varmeindkoblingkurven.
Jeg har intet lavet selv af vvs/jordvarme. Har fået 2 tilbud, og de samme beregninger af de 2 firmaer. Så gik udfra de vidste hvad de snakkede om.

hamselv
Arhhhh Brugsvandscirkulation i ti meter rør. Der er den første del af forklaringen. Så ligger der nok en tilsvarende andel i for høj justering (den skal bringes tilbage til fabriksindstillinger, hvis du har hærget slemt inde i tilpas varmekurven). Hvis skidtet ikke er for gammel skal du se at få skiftet defekte følere på garanti. Er den over garanti bør du alligevej se at få den i trim. Dernæst er det oftest endog meget dyrt i elpatron hvis ikke indkoblingen af denne er træget væsentlig i forhold til fabriksindstillinger, specielt når varmepumpen ikke er overlegen. Hvad siger leverandør? Trækker han bare på skuldrene og siger: "Godt-nok"??

hamselv
Vi har set en 6kW Bosch i et nyt hus, der efter den var bragt i trim af gamle nu pensionerede Henning, faldt over 30% i forbrug. Denne var installeret af et VVS firma, der faktisk havde installeret ganske mange pumper, men aldrig havde forstået filosofien bag styringen (og ejheller almindelig god monterings-teknik). Så se at få en mand forbi der forstår og fatter IVT styringerne. Det kan formentlig sagtens tjene sig hjem (og du kan så få dit årlige eftersyn udført samtidig).

Jegby
Der er pumpe på mit cirkulation, men har slukket den via mit ihc. den kørte ellers med timer. Men for at se om det var det der tog strømmen. og det har det ikke været.
Lyder også i mine ører, som det er en justering.
Så er spørgsmålet, hvem kender nogen, som bare kender den styring som sin egen bukselomme??

hamselv
Allankj og hamselv

lars-jacobsen
Hvilken varmekurve har du i menu 1.1 ?
Hvilken finjustering har du i menu 1.2 ?
Har du seperat/ekstra cirkulationspumpe på gulvarmekredsene ?

Hvad er din Varmvandstemperatur i menu 2.1 (2.3) ? (sænk til 48-50 gr)
Har du varmtvandspids aktiveret i menu 2.2 ? ( 1 gang om ugen burde være nok)

Hvad står tilskudstimeren i menu 8.1 på ? (sættest til 180 min eller mere)

Tryk på menuknappen i 5 sek. For at komme til servicemenu.
Du kan downloade en IVT manual her:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_GreenlineHTPlus_da_1.2.pdf
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Iflg den manual jeg kan finde på benævnte Carrier, ligner styringen noget ældre. Vær i den forbindelse meget obs på om der kan vælges DRIFTFORM. Er der valgt fast fremløb er en stor del af svaret der - altså på overforbruget.

Jegby
Varmen kurven i 1.1 = 3,5 g
finjustering 1.2 = 5
VV 2.3 = 47.9
ved ikke lige med punkt 2.2 tjekker det lige. men mon ikke den er aktiveret.
8.1 står nu til 250 min efter samtale med Allan.

Fandt det her. men manualen er ikke lige og finde. bemærk det er en new heat 60. 7,3 kw

http://www.dkk-cool.dk/Pdf/varmeanlaeg/newheat-scrollcompressor.pdf

tror nu uden at vide det. at det er den styring som de fleste ivt/bosch kører med. da jeg har set den fuldstændig magen til på de pumper.

lars-jacobsen
Martin skriver det er en E version, så driftsform burde være OK, men det må vi lige have helt på plads.
Hvilken version er din Rego600 styring (der er lidt forskel i menu alt efter version,)
Eneste manual der umiddelbart findes er denne:
http://prod.delchi.no/innhold/prod/vann-vann/dok/Brukermanual%2030NQCDE.pdf

Nå men hvis du har varme i huset, og dine termo/telestater lukker, kan du med fordel sænke varmekurven i menu 1.1, Sænk den f.eks. i trin på 0,5, vent et par dage for at se effekten. Varmekurven behøver(bør) ikke stå højere end nødvendigt.
Du kan se eksempel på temperaturer på min her:
https://docs.google.com/folder/d/0B33LE-WOE-NeN2ZVU0EwLUJKU0k/edit?pli=1#docId=0B33LE-WOE-NeQmVxdWZoMGVMUE0
Kan se du kører med en forholdsvis høj(normal) værdi, men samtidig forskudt +5. Det betyder du sikkert kører med en alt for høj fremløbstemperatur.
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Parallel forskydningen 1.2 forekommer ret voldsom. Den burde ligge omkring de 2.

Tror der skal ledes efter uønsket varmetab!

Jegby
Min version er Rego638
Har allerede nu sænket elforbruget ml. 8-12 kw. (Ved mere om et par dage)
Har 22 gr. I huset. Så det er egentlig fint nok. Så må se om det ikke hjælper indtil videre.
Vil det hjælpe og stille finjusteringen ned? Tror nemlig ikke jeg forstår det helt med det der parraelforskydelse.

lars-jacobsen
Der er ingen grud til at regulere på for mange ting på een gang, så vent bare lidt. og bliv klogere på hvad der skues på i mellemtiden Wink

Hvis du kikker på diagrammerne over varmekurver bliver hældningen støre i takt med indstillingen. dvs større varmebehov i koldt vejr = større indstilling. Temp. i varmt vejr ændres ikke.

Paralelforskydning = finjustering, rykker kurven op/ned. På denne måde kan man ændre varmebehovet i varmt vejr.

Det gælder således om at finde en passende kombination ifht. husets konstruktion (varmetaCool og en comfortbehov.

Varmepumper bruger forholdsvis meget energi når de skal lave høje temperaturer (+45 gr. som radiatorer og varmt vand) end "lun" gulvvarme på 30-35 gr. Derfor trimmes varmekurve så lang ned som muligt ens comfort tillader.

Ofte skyldes de kæmpe forbrug forkert indstilling af en eller anden parameter, så der fyres for gråspurvene pga for stort varmetab et eller andet sted. kunsten er så bare at identificere denne. Men godt du er på vej.
Strammelse.stokerlog.dk

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.