HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvad er egentlig bedst .......
woebbe jordvarme siden 1985
Hvad er egentlig bedst her i den kolde tid, ...........er det at køre med et brineflow der giver en forskel på feks 3,5 grader mellen brine ind og brine ud og dermed en lavere brine temperatur ud end hvis man øger flowet så forskellen kun bliver feks 2 grader og dermed en højere brine ud.

forskellen på brine ind og ud foreskrives vel til mellem 2 og 5 grader.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Så skal du måle effektforbruget på din brinepumpe. Bagefter strege ydelserne ind i en effektkurve, og så igang med regnemaskinen. Gætter på delta T 2 vinder.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvorfor forsøger vi så alle sammen at ramme et delta på 3 - 3,5 hvis 2 grader delta og dermed højere brinetemperatur egentlig er bedst?....

Jeg har altid lært at 3 grader delta på brinesiden var det rigtige, men jeg blev pludselig i tvivl da jeg prøvede at øge hastigheden på brinepumpenshastighed og dermed fik en noget højere temperatur på brine ud.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg har forsøgt på min, med effektmåling og det hele og det ligger på min pumpe sådan inden for marginalerne. Dvs tiendedele grader i forbedring og ikke aflæsbar forskel på forbrugt strøm. Al logik sige højest mulige fordampning, men under skyldig hensyntagen til effektforbrug i brinepumpe. Altså en balancegang. Nok derfor producenterne anbefaler:" Prøv at ramme tre". Om den så er to eller fire, er indenfor acceptable tolerancer. Det er klart at balancer man sine slange - altså laver tingene symmetrisk og nedlægger f. eks to gange fire eller fem hundrede og af den vej kan nedsætte tryktabet til en fjerdedel i forhold til een længde, kan man klogeligt både dæmpe pumpen og mindske delta T. Men vi jagter marginaler.. Eksperimenterede somsagt for et par år siden, og kunne dengang konstatere at der ikke rigtig var registrerbar forskel om jeg kørte trin 2 eller 3 på pumpen. Men dette forsøg var i en vintersituation. Om sommeren ville trin 2 gå galt, qva højere brintemp. Ergo kører jeg løs på trin tre. Skifter hellere til en OEM lavenergipumpe på brinen, hvis jeg skal hente et par 25 ører. Ikke at det nogensinde betaler sig.
 
hamselv
Vi kan begynde at udspekulere hvordan vi bygger det ultimative anlæg, såfremt vi ikke skulle kigge på anlægsomkostninger. Med det jeg har på hylden jeg nok at bruge to EQ E7'ere og kaskadekoble disse. Lade den der havde med brugsvandet køre på en 100 meter sonder (lad os bare sige to x 80 meter - jeg skal ikke tænke på omkostningen), den anden (der så kobles til primær på opvarmning) får to nye 500 meter turbocollectorer, der nedpløjes, med to meter mellem slangerne. Boringerne får så en dobbeltrolle med køling af indblæsningen i mit vent. anlæg. Skulle man igen ikke tænke økonomi, etablerede jeg en bette solfanger til at hjælpe de vandret slanger lidt hurtigere op i foråret.

Så kan jeg få sådan et par EQ ere til kun at skulle rende i tomgang for at præstere et par graders delta T. Hvis jeg flipper helt ud, kunne jeg måske komme i tanke om at veksle mellem slanger og boring på den der er primær på brugsvandet.

Men besparelsen der kan tilvejebringes betaler jo bare ikke en brøkdel af investeringen. Men det er skægt at sidde og udtænke ultimative installationer. Billigere var det nok at lave et anlæg som min gode vens, altså kombinere et godt solfangeranlæg med jordvarmen. Hans anlæg kører stadig perfekt på fjerde år. I sommermånederne overtager solen fuldkommen - også gulvvarmen i bad mm. Eneste problem er prissedlen, hvis man skal købe det hele i topkvali.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Flere af de kombinationer du nævner har jeg selv overvejet, men hver gang sejre fornuften pga det du nævner med besparelsen i forhold til investeringen øv øv.

Jeg var tæt på at investere i den solfanger unit som urhøj har lavet specielt til vølunds fifhter 1245 men........ med en installationspris på 45000 kr og et nuværendeenergiforbrug på min varmepumpe på under 5000 kwh/år skal der ikke den store ledvogter eksamen til for at regne ud at det overhovedet ikke kan betale sig, med genialt er det.

Jeg vil nu til aften prøve at hæve min brinepumpe hastighed så jeg får et delta på 2 grader og så se hvad det gør ved temperaturen på brine ud...

Når nu vi er ved det med solfanger/energifanger, så har jeg 3 stk køle/varmeflader (som dem der sidder i yderdelen på luft til luft varmepumper) de måler ca 1 x1 meter og er vist 10 cm tykke samlet overflader ca 80 m2, kan de bruges som energifanger på mit jordvarmeanlæg, jeg har i min samlebrønd forberedt til det med 2 t stykker med kuglehaner så jeg mangler kun en cirkulationspumpe og styring. men jeg er i tvivl om hvor meget jeg kan spare og om det er umagen hver, som project er det selvfølgelig spændende........ men hvad mener du ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Rasmus og jeg har talt om at prøve noget lignende. Måske skulle jeg designe lidt på det og sende dig en kopi. Vi har et hav af gl kondensatorer og andet ragelse til at stå. Sidste år skulle vi jo langt hen inden jordtemperaturen steg. Så kunne vi gasse VP'en lidt op på COP ved at sikre den relativ varm brine en måned eller to før (og mindske hærværket på jordtemperaturen var man da langt). Men skal lige lege lidt med tallene og se hvordan det hænger sammen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg vil mægtig gerne have en kopi når i får set på det, men skal det forstås sådan så min ide om at bruge de 3 køle/varmeflader jeg har måske godt kunne fungere. jeg er i tvivl om jeg risikere at de rimer til da jeg jo ikke har en ventilator foran, men hvis styringen indstilles så de kun er sat til ved temperaturer over feks +5 grader burde det vel gå. De vil formegentlig virke godt i blæsende fugtigt vejr.

jeg havde tænkt mig at sætte dem på et 2 meter højt stativ lige ved siden af min samlebrønd, med retning mod øst hvor det oftest blæser fra.

lyder det fornuftigt ??

jeg har iøvrigt sprit i min brine men det burde vel ikke gi problemer da en meget varm sommerdag jo næppe er over 30 grader og ellers kunne man vel bare sætte brinepumpen til at starte ved feks 25 graders varme og så afkøle brinen med jordkulden.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,078 Unikke besøg
XHTML CSS