HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
"Død" jord?
tulle
Ifm. opføringen af mit nye hus har jeg været ved at undersøge muligehden for at anvende jordvarme, og er i den forbindelse stødt på flere der har sagt jeg skal være klar over det giver "død" jord.

Argumentet går på at når der hentes varme ud af jorden kan der ikke gro noget.

Jeg forventer at nedgavre slangerne på den del af grunden hvor der skal etableres have/græsplæne. Et område på ca. 3000 m3.

Jeg er lidt tvivlende over for påstanden, da jeg selvfølge er bekendt med der findes en masse kørende jordvarmeanlæg. Jeg vil dog gerne forsøge ar finde ud af om det har noget på sig, eller om der er nogle specielle forhold der gør at historien er opstået.
Eksempelvis kunne jeg forestille mig en alt for lille grund, for tæt liggende slanger o.lign.

Thomas Rohde
Igangværende husbygger
 
OWL

Citer

tulle skrev:
Ifm. opføringen af mit nye hus har jeg været ved at undersøge muligehden for at anvende jordvarme, og er i den forbindelse stødt på flere der har sagt jeg skal være klar over det giver "død" jord.

Argumentet går på at når der hentes varme ud af jorden kan der ikke gro noget.

Jeg forventer at nedgavre slangerne på den del af grunden hvor der skal etableres have/græsplæne. Et område på ca. 3000 m3.

Jeg er lidt tvivlende over for påstanden, da jeg selvfølge er bekendt med der findes en masse kørende jordvarmeanlæg. Jeg vil dog gerne forsøge ar finde ud af om det har noget på sig, eller om der er nogle specielle forhold der gør at historien er opstået.
Eksempelvis kunne jeg forestille mig en alt for lille grund, for tæt liggende slanger o.lign.

Thomas Rohde
Igangværende husbygger


"Død jord" og andre historier om at der ingenting kan gro i haven, når man har jordvarmeanlæg, er myter fra gamle dage.

Et korrekt dimensioneret anlæg vil ikke have nogen som helst indflydelse på græsplæne eller blomster i haven.

Myterne er temmelig sikkert opstået, da man eksperimenterede med nye jordvarmeanlæg tilbage i 80'erne.

Der er to forhold der kan give negativ virkning på haven:

1. Hvis slangerne ligger alt for tæt og ikke er gravet ned i den rigtige dybde.

2. Hvis slangen er alt for kort i forhold til den installerede varmepumpe.

Held og lykke med dit projekt !
OWL
 
Jens Ulrik
Hej Thomas

Jeg har bygget hus sidste år og stod for at skulle vælge mellem jordvarme og oliefyr. Jeg blev også advaret fra flere sider med de samme historier du fremfører og var tæt på at opgive jordvarmen af denne grund. Jeg blev heldigvis overbevist om at disse oplevelser stammer fra anlæg i 70' - 80' som OWL også skriver.
Mit anlæg har nu kørt i et halvt år, og jeg ser ingen forskel på min have i forhold til naboernes.

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,280,527 Unikke besøg
XHTML CSS