HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
X15 aflæse drifttid, startvstop etc
eichmeier
hvor gør jeg det.

samtidig med har jeg lidt problemer efter vi har lsvet nyt badeværelse, det er som om varmen ikke nårmud til badeværelset (gulvvarme med returventil og håndklædetørrer)

delta på varmen er 5,1 og varmebærerpumpen står på 3 altså højeste indstilling.

skal jeg have pumpen inde i x15 skiftet til en alpha II der kan levere lidt mere flow/tryk eller hvad gør jeg.

har gulvvarme med blandeshunt og selvstændig pumpe i tre rum og radiatorer umiddelbart overdimensioneret i resten og så gulvvarme med returventil i nyt badeværelse.

min kurve er ved minus 20 oppe og lave omkring 50 grader varmt vand, derfor tør jeg ikke fjerne shunten på gulvvarmen og pumpen, selvom det er betongulv.....

bruger 6000kwh til varme og varmt vand hus på 263 fra 1988 og 50kvm garage.....

men forstår ikke der efter renovering af badeværelse ikke kommer varme derud.

vvs har kigget installstioner efter i dag og de skulle være ok.
 
F1250
Mht til badeværelset vil jeg skyde på at "hullet" er for lille, hvilket resulterer i et meget begrænset flow i det nye badeværelse?
/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn
 
allankj1
Eller kan der være blevet byttet om på retur og fremløb på gulvkredsen?? Normalt uden betydning men nu er der vel taget om en returventil i dit tilfælde.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Har set utallelige installationer hvor diagrammer ikke er fulgt og skippervendinger er udført. Som Allan siger nogen gange ligegyldigt andre gange med konsekvenser. Idag besøgte jeg en A+10 hvor fæet der havde løsnet to af skruerne i transportbeslaget ikke havde løsnet det tredje (og fjernet beslaget), måtte sande at det får en A+10 til at sige lidt!
#%#¤""&"/ for fæet var mig selv. Så den fejl laver "vi" aldrig mere!. Men kunden var begejstret og A+'eren snurrede bare og leverede så det fløjtede sammen med den meget "fruevenlige" AW300 beholderunit (masser af varmtvand).

Du lider af for lidt flow i det ny badeværelse!
 
mureren
Hvad helv... er en skippervending? Smile
(jeg kan godt læse mig frem til meningen...men alligevel?)
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
eichmeier
også mi tanke, men hvordan kan jeg hæve det flow, pumpen er med fuld fart varmebæreren......der sidder på den streng 2 radiatorer i stuen, en i soveværelset, denmlader heller ikke til at blive ordentlig varm nu, en håndklædetørrer og gulvvarmen, men det er lavet så de kører på strenge hver for sig, og sådan var det også før, men der blev håndklædetørreren varmere end den gør nu.....

hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det?

installere en kraftigere pumpe en originalen i min X15?
 
eichmeier
måler jeg på rørene i skabet hvor vandet kommer ind er det 30 grader, OG INDGANG håndklædetørrer det samme, og det er også den temp. jeg aflæser ved en jeg har i køkkenet, men håndklæde tørreren bliver ikke varm?
 
eichmeier
havd kan jeg gøre?

det er vel ikke luft i systemet?
 
lars-jacobsen
Luft kunne selvfølge være en mulighed.
Hvad med forudinstilling på ventilen. Hvordan er den stillet ?
Den bør nok skrues helt op. På samme tid kan du checke om der er vandflow, luft eller om ventilen hænger.
Er håndklædetørrer på samme kreds/returventil som gulvet ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Du skriver sådan i første indlæg:

vvs har kigget installstioner efter i dag og de skulle være ok.

Så er der kun et at gøre - find en anden VVS-mand.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
eichmeier
han har tjekket op på det han har lavet, det er enovation.

nej håndklædetørrer har sin egen termoestat/returventil

returventilen til gulvvarmen og den til håndklædetørren kan jeg ikke se hvordan jeg afmonterer og derved kontrollere der er fuldt åbent.

hvordan tjekker jeg at der er flow nok?
 
eichmeier
ingen luft i håndklædetørreren.
hvordan får jeg mere flow?

håndklædetørren er en tvs
 
pmp
Hvis der er flow, så kommer varmen også rundt.

Din VVS'er skal naturligvis sørge for, at det virker - kan han ikke det, så find en anden.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
eichmeier
denne ventil

http://www.tvs.dk/files/manager/ventiler/returtermos-hvid-stor.jpg
 
lars-jacobsen
Igen check forudindstilling. Den bør nok stå på 7 (N):
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VDUVV401_Xtra-Coll_.pdf
Men det var noget VVS'rn burde sørge for inden han ukritiskt skruer den på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
eichmeier
lars, ja, men hvordan får jeg den af?

den der sidder som retur på gulvvarmen, virker som om den er skruet fast med en skrue eller noget
 
eichmeier
syntes det er mærkeligt.

den streng som de sidder på er so følger

2 radiatorer der bliver fint varme
1 radiator der ikke bliver varm
1 håndklædetørrer der ikke vil blive varm
gulvvarme der ikke vil blive varm.

i den rækkefølge.

reelt burde de 2 første vel heller ikke blive varme gjorde de? ?

hvordan får jeg varme til resten på den streng, det er gabotherm paneler med rør, som vandet løber i..... ?
 
hamselv
Vandet er dovent og render derhen hvor det er nemmest. Hvis du har for lidt knald på pumpen og ikke laver en eller anden for modstand ved hver radiator fordeler det sig ikke. Prøv at slukke for de radiatorer der giver varme. Så skal vandet jo tvinges forbi den sidste. Duer det skal de have radiatortermostater med preindstilling, så du kan øge modstanden, på de to der bliver varme idag. Så pumpen skal have noget gas. Du skal nedregulere der hvor der kommer varme. Så skal de andre kommer med. Hør de ikke, er noget stoppet. Så hedder det adskillelse for at finde proppen.

Specielt hvis man laver ventilation er blancering en lidt svær kunst. Kort fortalt vil luft helst rende lige ud og er ikke glad for at dreje når det møder en afgrening. Ligningerne der gælder er de samme for vand, men idet er langt "tykkere", bruger man noget højere modstande og tryk. Forsøger man sig at skabe et system der opererer med meget lave tryktab kræver det balancering. Og det kan du ikke med gabotherm. Det er rørene for små til. Ergo skal du have ventiler der har præindstillingsmulighed. Så kan du mindske flowet på dem der duer. Derfra skal du så have så meget drøn på vandpumpen at vandet kommer til det der lige nu ikke duer. Har selv et lidt lignende problem hos en kunde hvor rørene er for små og radiatorerne ligeså. Åbner man radiatoren i fyrrummet, nupper den varmen til udestuen og den ene radiator får simpelthen ingen vand. Vi skifter alle radiatorerne her i det nye år og flytter den ene tilslutning i kælderen
 
eichmeier
ok, men mine radiatorer er ikke for små, og har termostater hvor jeg kan stille på h or meget der kan komme igennem.

pumpen står allerede på maks for vsrmebæreren.

ville det hjælpe med en kraftigere pumpe der?
 
hamselv
Umiddelbart sidder der jo en halvkraftig pumpe i sådan en fætter. Dvs vandet må jo drøne et andet sted hen, eller har du meget høje Delta T på varmebæreren?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,345,413 Unikke besøg
XHTML CSS