HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
DKpumpe standser og starter ofte
Ortoft
Jeg har nu haft Panasonics nye flagship-model, HE9NKE, i ca. 3 mdr, og den kører for så vidt fint, men én ting begriber jeg ikke. Stiller jeg eks.v. temperaturen til 21 grader, og solen kigger frem, hvorved der let bliver ca. 23 grader i min stue, ja så stopper pumpen ikke med det samme. Den fortsætter gerne med at lave varme for så engang imellem at falde til ro og kun ventilere luften. Når den ventilerer, forbruger den kun ca. 10 watt i timen, men efter nogle få minutter går den igang med at lave varme igen - trods en højere temperatur i lokalet!
Jeg har erfaret, at dens temperaturindstilling intet har at gøre med den temperatur, den faktisk laver i lokalet. Hvis jeg ønsker eks.v. 22 grader, skal den kun stilles til 20. Godt nok er mit hus et lavenergihus, men dette forstår jeg ingenting af.
Er der nogen som ved, om det er normalt, at pumpen har disse mange start-stop? Burde den ikke først gå igang med at lave varme igen, når temperaturen er for lav i forhold til dens indstilling?

Bonus info:
181 m2 lavenergihus med gulvvarme, som står til at klare de første 20,5 grader. Panasonic pumpen klarer de sidste par grader og skal dermed også være den varmekilde, som hurtigt kan reagere på solindfald og mange mennesker. Det gør gulvvarme jo ikke.
Ortoft
 
hamselv
Hvilke indstillinger anvender du (ventilator, mode osv). Er det en Danmarkspumpen? Har du talt med installatør?
 
Ortoft
ja, det er Danmarkspumpen fra Panasonic og den nævnte modelbetegnelse, som skulle være deres nye topmodel.

Mht. indstillinger kører den på HEAT, Fanspeed (ventilator) trin 1 og desuden Eco-mode, som er en indstilling, den nye model her har. Det betyder bare, at indedelen har en sensor, som registrerer mængden af lys i lokalet, og så tilpasser den ud fra det.

Hvad angår Fanspeed, har jeg også forsøgt at stille denne til AUTO, men det betyder bare, at den ofte blæser ganske voldsomt - ellers ingen ændring. Jeg har den kun til at stå på trin 1, da den er monteret i opholdsstuen, og den larmer for meget på AUTO.

"Mode" skal iflg. installatør altid stå på HEAT og ikke AUTO, så dét punkt har jeg aldrig testet.

Jeg har indstillet den jvf. instruks fra installatør, som umiddelbart ikke har en forklaring på, hvorfor den opfører sig, som den gør. Først troede jeg/han, at det kunne være pga., at der var for kort rørtræk mellem inde- og udedel. Han monterede nemlig udedelen lige på den anden side af væggen, hvor indedelen sidder, så der var kun ca. 1 meters rørtræk. Jeg læste sidenhen, at den nye model her skal som minimum have 3 meters rørtræk, så installatøren flyttede pumpen, så der nu er 5 meter. Det har kun resulteret i, at jeg ikke længere høre kølemidlet R410A så meget ved indedelen, så lidt positivt har det da medført.

Mht. temperaturindstillingen tror jeg rent faktisk ikke, at pumpen er så nøjagtig i sin regulering, at man kan stille den på en given temperatur og så regne med, at denne temperatur opnås i lokalet. Deraf forklaring på, hvorfor den stadig kører videre, hvis jeg har 21,5 grader i lokalet, og pumpen kun er indstillet til 20 grader.

Jeg har efterhånden affundet mig med dens "opførsel", for som den kører nu, sideløbende med min gulvvarme, supplerer den gulvvarmen fint og ventilerer samtidig luften. Lige for tiden med plusgrader udenfor bruger den 6-7 kWh pr. døgn. Men selvfølgelig kunne det være rart enten at få en forklaring på, hvorfor den opfører sig, som den gør, eller alternativt få at vide, om der er noget galt med den.
Ortoft
 
hamselv
Hvorfor tager du ikke kontakt til Kinnan - Jesper og fremlægger problemet for ham?
 
Ortoft
Jeg har allerede været i kontakt med Kinnan, som jeg blev henvist til af min installatør. Jeg følte lidt, at de bare gav mig en sludder for en sladder. Her mente man ikke, at der var noget "alarmerende" i det, jeg kunne fortælle. Derfor min henvendelse på dette forum, da jeg tænkte, at nogen måske havde lignende erfaringer.
Ortoft
 
poul larsen
Hej Ortoft
Det er meget normal for varmepumper hvis du læser service manualen er der en diff. på 2 grader +/-, så 20grader vil den stoppe ca 2/3 grader højre, hvis den er monteret på en ydervæg og rørgennemføring ikke er hel tæt kan det også have indflydelse på temperatur
MVH
Poul Larsen
PL Teknik
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,976,294 Unikke besøg
XHTML CSS