HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rigtig indstilling af IVT
Lond
I forbindelse med at mange skriver at deres kompresser har gået uafbrudt i mange timer er jeg kommet i tvivl om min IVT GreenlineHE E9 Med combivandvarmer300 FR er rigtigt indstillet for den starter for hver 20 minutter og stopper så 5 minutter efter. Jeg har ikke kunnet finde noget om frifttid for pumpen men her kommer et resume af hvad jeg kan læse af indstillingerne i menuen:
Varmekurve 33,8- 40,4
Varmgas 37,3
Varmebærer ud 36,8 ind 34,1
Varmvandsdrift 20 min ( Nu ændret til økonomi /30 min.
Kompressor køretid til/fra 30 min
Rumtemperatur : optimeret drift

Wilopumpen i combibeholderen står på trin 3. Jeg synes den skal stå på trin 3 da ku 3 personer bruger af vandet.
Der var luft i varmtvandsbeholderen så det har jeg lige lukket ud men det skulle vel ikke betyde noget for start/stop?
Anlægget forsyner 2 meget velisolerede lejligheder i alt 250 m2 (Opfylder krav til 2015)
Combivarmebeholderen har 300 l varmt vand og en buffertank på 120 l og derfor kan jeg heller ikke forstå den starter så tit. Det daglige forbrug var i december ca. 25 kWh /døgn.

Jeg fisker lidt efter om alt er som det skal være og råd modtages meget gerne og helst ikke alt for indviklet. I øvrigt synes jeg ikke forbruget er så højt og efter lidt indkøringsvanskeligheder kører det uden problemer nu så vidt jeg forstår.
 
Lond
Jeg glemte lige at nævne at brinen er 4 ind og 2,o ud. For 10 dage siden var begge 3 grade mindre.

I øvrigt kan jeg se at der stikker en tynd dobbelt ledning ud fra buffertanken. Den er beævnt T1 men den er ikke slttet til nog i kompressoren . Er det korrekt at den ikke er sluttet til?
 
pmp
Læs nogle af de andre tråde her på heatpump.dk.
I øjeblikket handler de fleste om samme problem som dit - dårligt vandflow.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
De tal ser ikke ud til at være udtaget med anlægget i drift!
 
Lond
Det har du ret i. Jeg vidste ikke pumpen skulle være i drift men nu har jeg aflæst den lige før den stoppe efter at have gået 7 minutter:
Varmgas 87,3
Varmebærer ud 57,6
Varmebærer ind 53,6
T1 Fremløb 40,8
T1 Fremløb børværdi 36,1
Rum 20
Brinen er i dag 4,6 ind og 2,5 ud efter de -8 min drift
Pumpen holder pause ca 30 min og går så 7-8 minutter
Hvad med den T1føler fra 120 l buffertank. skal den ikke til en styring?

Til PMP
Jeg læser alle nye svar og har godt set mange bøvler med for mange starter men forstår ikke hvorfor den ikke selv kan regulere det. Hvordan får jeg mere vandflow; Der er vel ikke brug for mere varme. I den ene lejlighed er der stort set aldrig åbned forr gulvkredsene ffordi der er varmt nok Den anden lejlighed kan jeg ikke se uden at mase ind hos lejeren.
Giver det mere Flow når pumpen i Combien står på trin 3?
 
hamselv
Din varmebærer pumpe kører umiddelbart for langsomt. Du kører frygteligt højt op i brugsvand ser det ud til.
 
hamselv
Combiunit'en har to stk GT 1 følere. En i bunden og en i toppen,. Dette sådan den kan bruges både med Rego 637 og Rego 800 og 1000 styringer.

Din kurve ser ud til at være ret høj i V punktet. Hvorfor?

Radiatorer ????

Det er ikke pumpen i combi'en du skal rode med.

Har installatør ikke trimmet tingene for dig?
 
allankj1
Det vil jo være en fordel at åbne for alle kredse altid og så i stedet for drosle ned for varmekurven således at den kører med mere flow (vandmængde) men med en lavere temperatur. Nu er det bare sådan at når der er tale om 2 lejligheder har den ene nok et ønske til temperaturen og den anden et andet ønske.

Måske en buffertank til gulvvarmen ville være optimalt. På denne buffertank er der 2 gulvvarme shunts på. Så kan den ene shunt stå på det behov der passer til lejlighed 1 og den anden shunt kan stå til den temperatur der passer til lejlighed 2. Men udgangspunktet må være at alle gulvvarmekredse skal stå åbne altid.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Lond
Angående det du skriver Allan så skulle der vel nok kunne være forskelligt varme i de forskellige lejligheder for de har en termostat eller ventil eller hvad sådan noget hedder. Den kan drejes fra ca 20 op til 40 tror jeg pr hukommelse. Hver lejlighed har også sin egen Grundfoss Alpha lavenergipumpe med 1,2 og 3 + nogle flere mulighder.

Til Hamselv kan jeg sige at varmepumpen er indstillet ved start og da den gik i stå flre gange kom en anden montør og ændrede nogle indstillinger så jeg mener at den skulle være trimmet men ikke ud fra vintererfaringer.
Som jeg forstår dig er det ok at kun den ene føler er forbundet.
Jeg har kun let gulvvarme med aluminiumsplader i spånplader og ingen radiatorer.
Du skriverGrinin kurve ser ud til at være ret høj i V punktet Er det varmekurven og hvad er V punktet. ( Mit gæt er vintertemperaturen altså 40,4??)
Det med varmebærerpumpen der kører for langsomt er vel noget min smed skal ordne?.
Beklager min store uvidenhed men det går da langsomt fremadSmile
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
Lond
Nå Nu kan jeg heller ikke styre smilierne!
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
allankj1
Så vidt jeg kan så har du ikke buffertank på gulvvarmekredsen eller hvad. Men let gulvvarme uden buffer vil du få mange start og stop
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Lond
Jo jeg har 120 l for at undgå for mange strt/stop. Den er indbygget i Combien der står ved siden af varmepumpen
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
hamselv
Næh det er nu mit indtryk den generelt står lidt højt. På den anden siden kan det være klogt nok, når vi taler udlejning. Du kan ikke begynde med alle Allans fif når det er lejere. Der stiller man til den rigelige side for ikke at få vrøvl. Menøhh godt isoleret, så få ham til at sænke V punktet på kurven (det står nu i din brugermanual hvordan man gør). Næste spændende punkt er hvad arbejdsområdet er sat til (skal stå på -15 som laveste). Pumpen justeres inde i installatørmenuen. Dine VV temperaturer trænger så også til en omgang. Den står meget højt, hvilket slet ikke er nædvendig med så stor en tank.

En lavere kurve mindsker antallet af start/stop.

Er så lidt nervøs for om man har tilkoblet den rigtig føler. Observer den ¨når den er i varmedrift. GT1 skal begynde at stige relativt hurtigt. Går der lang tid kunne man have den grimme fornemmelse at der var byttet om på de to. Det er nu afmærket temmelig tydeligt, den ene med REGO 800/1000 og den anden med Rego 637. Du skal have den første tilkoblet.
 
hamselv
Iøvrigt er der vist 150 liter i din buffer. Og din VV tank har 286 liter + vistnok 80 liter i svøbet. Desværre kan man ikke som i EQ anvende differencierede pumpe hastigheder, men det kan der trylles med i VV indstillingerne ved at bruge relativ lav GT3 start temp og pænt høje stop temeraturer. Dette vil så være et must hvis du kører brugsvandscirkulation.
 
hamselv
Og glemte jeg lige (meet vigtigt) varmebærer pumpen skal stå til AUTOMATISK - ellers går det grusomt galt med antallet af start stop.
 
Lond
Tusind tak. Jeg tjekker det i morgen
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
Lond
Har nu hygget mig med varmepumpen hele eftermiddagen og er blevet klogere.
Varmebærerpumpen stod på automatisk som den skulle.
Jeg har ikke ændret på formen af varmekurven derimod sænket den lige linie med til 20,8 i bund og 37,7 ved -20C og det har gjort at pumpen kun starter efter godt 2 timer og så kører i 16 minutter. Før var tiderne 30 min og 7 minutter Så det tyder da godt. Jeg har dog kun set det en gang men vil følge det de kommende dage.
Før jeg stillede på varmekurven så jeg på elforbruget siden i går og det samme med producerede kWh i samme tidsrum og det ligner en COP på 4,2 hvilket vel ikke er helt tosset ?
Brinen er 4,3 ind og 2,6 ud. Der er jo heller ikke blevet trukket meget varme ud af jorden de sidste 14 dage det må vel være det der gøre at brinen er steget 4 grader. Det varme vejr kan vel ikke være nået ned i 1 meters dybde?
Hamselv du skriver at varmebærerpumpen kører umiddelbart for langsomt og at den kører frygteligt højt op i brugsvand. Hvor ser du det og hvordan ændrer jeg det. Varmtvand står til 50 er det for meget?
Det er super hvis den ikke starter så tit og det må så have været varmekurven der var for høj. Det så det også ud til i forhold til instrukstionsbogen. Er nu lidt spændet på om nogen kommer til at fryse og om det er muligt at gå længere ned? Tak for tippet
IVT Greenline HE E9 KW med combivandvarmer med 300 l og buffer 120 l. 250 m2 og 2x300 m 40 mm jordslange i 1m dybde og afstand. 150 m desvæære under fliser. Solceller:2x3,5kWp og 1x 7kWp mod Sydsydvest og 15grader hældning.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,347,348 Unikke besøg
XHTML CSS