HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan 300m slange være nok?
Karin1027
Før vores tid leverede et jordvarmeanlæg 3/4 af den nødvendige varme til vores hus. Resten kom fra et oliefyr. Selve anlægget blev fuldstændig afmonteret i 1996 efter at have kørt i 15 år. Vi har siden fundet slangerne og trykprøvet dem. De holder trykket, og vi har overvejet, om vi skal reetablere anlægget.

Men vi ville gerne helt af med oliefyret, og én leverandør mener, at jordslangerne kan dække hele vores behov. Selvom vi helst vil tro det, er vi skeptiske, og leverandøren vil da heller ikke give nogle garantier for det kommende elforbrug. Han udtaler kun, at det kun kan ende med at være billigere end vores nuværende udgift.

Jeg vil gerne spørge medlemmerne her, om det er sandsynligt, at 2*150 meter slange (fra 1982) kan dække hele vores energibehov?

Fakta: Huset er et halvt dobbelthus fra 1930, fordelt på tre etager plus kælder, der også skal opvarmes - i alt 280 m2. Vinduerne er de oprindelige med forsatsruder. Huset er efterisoleret. Der er i alt 16 radiatorer og et enkelt rum med guldvarme. De fleste af radiatorerne har tynde rør, enkelte er nye og er tilsluttede tykkere rør. Jorden er ikke sandet. Oliefyret er 46 år gammelt og bruger i dag op til 4000 l. olie på et år.

- Karin
 
pmp
Hvis slangerne tidligere kunne klare 3/4 af husets behov, kan de nok det samme i dag. Er der ikke plads til yderligere 150 m ?

Med 300 meter slange er en 8kw varmepumpe nok max., og den kan næppe dække 100 %, Når forbruget nu er 4000 l olie (med mindre oliefyret er meget dårligt).

Så må du bare bruge el-patron for resten.
Du skal være opmærksom på, at el-afgiften er ændret fra 1/1 2013, så elprisen ved elvarme er nede på ca. det samme som et gammelt oliefyr.

Det koster altså ikke ekstra, men du spare kun det, du kan trække fra slangen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Karin1027
Tak for svar!

Der er ikke plads til mere slange på grunden, og oliefyret er rigtig gammelt, fra 1966, dog med en nyere brænder.

Leverandørens udtalelse er, at varmepumperne er blevet så meget bedre, at der kan fås mere energi fra slangerne end tidligere. Men alle steder, jeg kan finde, med overslag over antal meter ledning, tyder på, at 300 meter er for lidt til 280 m2 gammelt hus, hvor vi bor op til 7 mennesker.

Vores alternativ er tilslutning til naturgas. Man kunne også forestille sig at kombinere jordvarmen med nogle andre energikilder, men vi regner ikke med at bo her mere end et par år endnu, så det ville nok knibe med at få tjent det ind. Jeg er ikke meget for at køre med en elpatron som fast supplement til jordvarmen. Det er aldrig til at vide hvornår, de fjerner tilskuddene igen.

- Karin
 
pmp
Udgiften til gasfyr er nok ikke mindre end til en varmepumpe - når nu du har slangerne. Derimod bliver driftomkostningerne lavere ved jordvarme.

Jeg erstatede et 20 år gammelt oliefyr med et forbrug på op til 2100 l olie pr. år, med en 8 kw varmepumpe og 300 meter slange (og den skal ikke være kortere).
Nu efter 2½ år er halvdelen af anlægsudgiften tjent hjem.

Valget er dit
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Regner jeg tilbage, og forudsætter kedler ikke er for god havner jeg på 8 kW. Med op til 7 i huset skal brugsvandsforsyningen ikke være for klejn. Programmet foreslår en 10 kW'er, men tvinger jeg den til en 8'er, ser det ikke så skævt ud. 300 meter er dog alt for lidt i min optik. Husk på de nye varmepumper henter væsentlig mere energi fra jorden, end de gamle gjorde. Så jeg er nu også ret klar i spyttet og vil sige mere slange. Er jorden bare en anelse leret kan man risikere at blive straffet alvorligt med så kort slange.

Så skulle jeg foreslå noget, ville det også være ekstra 150 meter slange og en 10 kW. En parallel buffer på 300 liter. Vil man have den ultimative VV forsyning tager man 300/160 VV beholderen istedet for den indbyggede. Så skal der en del beslutsomme teenagere til at lægge VV forsyningen ned. Hos mig kan 3 teenager + 2 voksne ikke engang forskrække sådan en opstilling.

Men den almindelige beholder er normalt fin nok. Men gode ven Karsten Tagpap siger at kun ved at fylde spa'en og serie-brusebade kan den lægges ned (han siger det går ud over den femte der bruser - altså 1 spa + 4 x brus lige i rap). Han har en 9 kW.
 
Pemo
Hvis der ikke kan være nok slange på grunden ville jeg dimensionere varmepumpen efter slangelængden og sætte en rigtig go' luft/luft op i husets største rum. Alternativt vælge en go' luft/vand varmepumpe.
 
hamselv
Nemlig Pemo. Men det er ikke specielt biligt at anskaffe sig en god LV'er der overholder støjkrav osv. Og det er ejheller billigt på den lange bane. Derfor er genanvendelse af slangerne lidt mere interessant. Men efter min mening er der for korte - specielt til en moderne varmepumpe (den henter mere i jorden og bruger mindre strøm). Er jorden meget fugtig og med en god vandtransport, så måske. Men jeg ville være ked af at love noget.

Men luft/luft ideen er ikke så skæv endda, men jeg ville skrive en ret detaljeret OBK hvis jeg var sælger. Gider ikke blive hængt op på at køber har "glemt" hvordan og hvorledes efter et par år, og begynder at lave ballade. Det har vi også oplevet på heatpump, hvor man forsøger at give en leverandør af en VV beholder skylden for at en varmepumpe ikke kan det det skal!
 
pmp
En lulft/luft som skal hjælpe til når varmebehovet er på max ???

Den vil jeg gerne se en seriøs beregning af tilbagebetalingstiden på - indtil da køber jeg den ikke ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hvorfor ikke pmp? En L/L som de par stykker vi handler med, yder alligevel omring det halve af deres 7°C's effekt ved -10 / -15°. Så det har jeg meget svært ved at se det vælter. Hvis tingene ikke skal du, burde vi ikke slippe afsted med at bruge L/L som eneste varmekilde på vore kontorer. Og det kører nu på 7 år, med 7 år gamle modeller iøvrigt. Så det var jeg ikke skrækslagen over. Mener faktisk forslaget dybest set er bedre end en L/V løsning på sigt (og formentligt også driftøkonomisk).
 
no100
Hej Karin
Du skriver at det skal kunde tjene sig hjem hurtigt da i ikke skal bo der for evigt. Så det du skal have er en helheds løsning, så er huset til at sælge og det har ikke tabt i værdig.
Med min viden vil jeg sige, se på muligheden for at supplere jordslangen med en energifanger. Det vil give det bedste anlæg og gøre el. patron arbejdes løs.
Hilsen no100.Cool
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@karin1027
Nu skriver du at der ikke er plads til mere slange , men har du undersøgt om det ikke er mulige at lægge 1 kreds ned hele vejen rundt om grunden. Jeg mener bare at du i følge lovgivningen skal holde dig 1,5 m fra skel. Ved at bruge omkredsen af grunden fås normatl mange meter og du kunne overveje at lægge slangerne i 2 lag i samme rende hvilket vil give flere meter.

Jordvarme kombineret med enten naturgas eller en luft vand varmepumpe vil naturligvis kunne dække dit varmebehov men........du øger dine anlægsudgifter betragteligt og jeg tvivler på tilbagebetalingstiden. En anden ting er at med 2 anlæg øger du udgifterne til vedligeholdelse og på den tid på året hvor du har mest brug for varmen der er luft /vand Varmepumpen dårligst.

Du skriver at du har radiatorer i næsten hele huset, med tynde rør. Alle varmepumper har den bedste driftøkonomi ved fremløbstemperaturer på op til 45 grader, det er stadigvæk også godt ved højere temperaturer men effektfaktoren bliver dårligere.

Jeg mener at din beskrivelse taler for jordvarme anlæg hvor du bruger elpatronen til at supplere med hvis/når Varmepumpen ikke kan følge med, elpatronen er lige effektiv uanset om den laver 25 grader eller 80 grader og da dit varmeanlæg, med de beskrevne radiatoer , en kold vinter vil have brug for feks 60 - 70 grader i fremløbstemperatur kan du ligeså godt hente det med den indbyggede elpatronen i Varmepumpen istedet for at investere i Extra varmeanlæg.

Jeg har selv engang stået i lidt den samme situation med en 4 kWh jordvarmeanlæg og et hus udvidet fra 160 m2 til 250 m2, vølund foreslog dengang at jeg kombinerede mine jordslanger med en energifanger, jeg valgte selv at lægge mere slange ned da jeg har ikke mener energifangeren giver noget særligt når jeg har mest brug for varmen men her kunne du spørge vølund varmeteknik hvad de mener, da ovenstående jo bare er den beslutning jeg traf ud fra min situation og muligheder.

Men som sagt et jordvarmeanlæg suppleret med et yderligere varmeanlæg, det tror jeg ikke er rentabelt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Karin1027
Tusind tak for alle besvarelserne! Vi går i tænkeboks med hensyn til den bedste løsning for os - og denbedste leverandør. Jeg er ikke helt glad for at handle med én, der fortæller os noget, der ikke passer.

Tak for hjælpen.

- Karin
 
pmp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2005&pid=13842#post_13842]hamselv skrev:[/url]

Hvorfor ikke pmp? En L/L som de par stykker vi handler med, yder alligevel omring det halve af deres 7°C's effekt ved -10 / -15°. Så det har jeg meget svært ved at se det vælter. Hvis tingene ikke skal du, burde vi ikke slippe afsted med at bruge L/L som eneste varmekilde på vore kontorer. Og det kører nu på 7 år, med 7 år gamle modeller iøvrigt. Så det var jeg ikke skrækslagen over. Mener faktisk forslaget dybest set er bedre end en L/V løsning på sigt (og formentligt også driftøkonomisk).



@hamselv
Hovrfor jeg vil se beregninger ?
Havd er cop på L/L ved -10 ? Hvor mange L/L vil du sætte op, når du har 280 m2 fordelt på 4 etager ?
Og hvad koster det ?

På kontoret henter du en masse på cop, når det ikke er så koldt. Det gør du jo ikke her, for så kan jordvarmen dække behovet..
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hvis jeg bliver bedt om at lave beregninger på en konkret sag, gør jeg det naturligvis. Forstår ikke helt måden du adspørger på.

Men har du et sløjt dimensioneret jordvarmeanlæg, og aflaster dette. ved f. eks at bruge en L/L'er, hærger du ikke dine slanger nær så kriminelt som ellers. Mht til COP'en....Selvfølgelig bliver den ekstrem sløj, hvis du bruger L/L'eren som erstatning for elpatronen. Men det ville jo også være helt galt. Skulle jeg foreslå en sådan konstellation ville jeg da anbefale man lader L/L eren knokle det den kan også i overgangstiden. Simpelthen for at skåne slangen, sådan du har topydelse når du har behovet. Og i spidslast ville jeg hellere acceptere måske COP 2 end elpatronens 1.
 
hamselv
Problemet med at regne sådan noget vil være at det er svært at gennemskue hvad en lettelse på slangebelastningen kommer til at betyde. Men det er ubestridt at du kan præstere lidt mere energiudtræk - altså lidt højere brinetemperaturer og deraf følgende lidt mere COP og lidt højere ydelse. Godt vil jeg aldrig kalde det, men GÆTTER og understreger GÆTTER på at slutresultatet nemt kan hænde at være bedre end en L/V'er. L/V'eren halter efter jordvarmen undtaget om sommeren. Vedligehold og levetid bliver alt andet lige ringere end jordvarme.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv
var det ikke bedre at opsætte en energifanger som jordvarmeanlægget kan trække på når lufttemperaturen er højere end jordtemperaturen.

i løbet af en gennemsnitslig dansk vinter er lufttemperaturen over 5 grader de fleste vinterdage. en energifanger vil også skåne jordslangen og de vintre hvor det hele ikke er nok må man så bruge elpatronen, på den måde slipper man for at have 2 varmeanlæg at investere i og 2 anlæg at vedligeholde.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Ja måske. Eller måske noget tredje. Problemet med alle smarte ideer er de koster noget og al afvigelse fra standard også får priserne til at gå i "ikke standard".

Husstørrelsen siger mig at den til rådighed værende slange er for lidt. Og JEG ville være ked af at koble for meget varmepumpe på den slange. En god LV'er var nok mit valg, men du læner dig op af at du formentlig skal have opgraderet sikringen, hvilket i hvert ikke er gratis her hvor jeg bor.

Tager jeg udgangspunkt i mit eget, ville jeg være pisket til et nummer større L/V'er end min jordvarme. Det ville så betyde 12000 til elselskabet for at få en større sikring i. Min jord er så klæg ler, og på sådan noget kan jeg se man piner det længere ned end rart er, hvilket så hugger lidt effekt på VP'en. På det punkt er jeg nu overbevist om en LL'er kunne hjælpe lidt på smerten. Min lillebror har en LL'er han kun bruger om vinteren og selvom den ikke er imponerende i COP i svær frost, melder han stadig sjovere driftøkonomi end naturgassen. Men det er klart - snakker vi minus 20, er man nødt til at tilkalde hjælp fra elpatronen. Men det skal man jo i særdeleshed også på LV'eren.

Men som alle andre spørgsmål af den karakter, skal man se forholdene og regne det grundigt igennem. Man kan ikke bare trække en kanin op af hatten her på heatpump. Det er useriøst.
 
woebbe jordvarme siden 1985
du har helt sikkert ret i det med kaninen i hatten og at man skal regne på det i hvert tilfælde.

dog errindre jeg, da jeg kørte med alt for lidt slange på min 4 kwh (effektiv kun 120 meter) på mit 250 m2 hus, at den om vinteren da det var værst lå på udgående brine -7 grader og kørte næsten i døgndrift og kun kunde holde en indetemperatur på ca 19 grader. da jeg satte elpatronen i drift kunne vi sagtens holde 22 grader og det var egentlig ikke så mange kwh den brugte extra pga elpatronen.

så hvis anlægget er næsten stort nok er det ikke altid aty elpatron driften ødelægger det hele.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det har du ret i woebbe. Og jeg har også set mange anlæg der ikke burde virke, men gør det alligevel. Besøgte faktisk en af dem den anden dag, hvor varmepumpen burde kvæste slangerne slemt, pga i underkanten overfladeareal + at noget af det er blevet asfalteret. Men den ligger temperaturmæssigt som min. Sammenlignes de to anlæg er det vandvandringen der gør udslaget. Jeg har rigelig slange med god afstand, men mine ligger i ler. Den anden kører med to lag, overvejende grus. Men ned mod en fjord. Og den med to lag er endda presset noget hårdere end min, med nogen flere drifttimer.
 
woebbe jordvarme siden 1985
ja der helt sikkert en del anlæg der fungere selv om de slangemæssige betingelser ikke er optimale, men god vandvandring er som du selv skriver det der mange gange redder tingene.

men det er klart at det er svært som sælger af feks jordvarmeanlæ
at love at noget vil virke hvis forholdene ikke umiddelbart taler for det.

mine slanger ligger også i ler og jeg er stadig forundret over at jorden i 2 meters dybde, hvor mine nederste slanger ligger, i løbet af sommeren kan nå en temperatur på 16 grader.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,676 Unikke besøg
XHTML CSS