HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ikke varme nok i den kolde tid her
larsbess
Hejsa...

Jeg har en Vølund Fighter P600 som muligvis er noget gal med...

172 m2 hus 1 plan med kip i stue køkken, huset er et træhus fra Hornsherredhus bygget i 2007.
Beregnet energi forbrug lavet i 2007 blev målt til 46 kwh på 2 personer

Vi har skruet helt op for alle termostater undtaget på værelser alligevel måler vores rum temp kun 20.6 i vores stue/køkken (et stort lokale ca. 71 m2)
Grundet det kolde vejr har vi også lukket for alle vores frisk luft indsugninger, da det ellers bliver for koldt.


Vandtryk svinger mellem 1,8 og 2,1 bar
En backup heating er sat til 60 grader
Bemærk for at vi bare kan holde varmen som nu, har jeg sat kanal 7 (Forskydning, varmekurve) til +10
Og burde beregnet fremløb ikke være tæt på den faktiske fremløbstemp ?

Mit pumpe viser følgende på de 10 kanaler:

Uden kompresseor køre
1 Varmepumpetemperatur:+28
2 Fremløbstemperatur:+30
3 Udetemperatur: -3
4 Fordampningstemperatur: +22
5 Temperatur afkastluft: +22
6 Varmekurve: +5
7 Forskydning, varmekurve: +10
8 Varmtvandstemperatur: +47
9 Blokeringstemperatur, el-patron (udetemperatur): +5
10 Beregnet fremløbstemperatur: +48

Kompresseor køre
1 Varmepumpetemperatur: +32
2 Fremløbstemperatur:+37
3 Udetemperatur: -4
4 Fordampningstemperatur: -3
5 Temperatur afkastluft: -2
6 Varmekurve: +5
7 Forskydning, varmekurve: +10
8 Varmtvandstemperatur: +54
9 Blokeringstemperatur, el-patron (udetemperatur): +5
10 Beregnet fremløbstemperatur: +48

Kompresseor køre plus el patron 9 kw
1Varmepumpetemperatur: +38
2 Fremløbstemperatur: +38
3 Udetemperatur: -4
4 Fordampningstemperatur: -6
5 Temperatur afkastluft: -4
6 Varmekurve: +5
7 Forskydning, varmekurve: +10
8 Varmtvandstemperatur: +49
9 Blokeringstemperatur, el-patron (udetemperatur): +5
10 Beregnet fremløbstemperatur: +48


og til aller sidst... i de 6 år den har kørt har jeg aldrig haft service på den... måske det bare det der skal til.... ellers har jeg kun selv "serviceret" den med vand påfyld og rens af filter hver 3. mdr. og sidste år fik den også en rens af "møllen"

Skal den have et eftersyn hvert år, noget med lov pligtigt ?? for så er jeg da bagud af dansen...
 
lars-jacobsen
Ud fra manualen her:
http://www.nibeonline.com/PDF/011919-2.pdf
Ser det ud til at den ikke laver varme af udeluften hvis den er under -5 gr. Det har den været den sidste uges tid, så her er en indikator hvorfor der kan mangle varme.
Den burde så kunne lave noget af indeluften, men da det ikke er en evighedsmaskine og der konstant er et varmetab fra huset, vil temperaturen falde over tid. Med mindre der tilføres varme til rummene på anden vis, f.eks. Mange menesker, lys, mm.
Du har også lukket for friskluft ventilerne, hvilket jo sikre temperaturen i rummene ikke falder, men det gør også betingelserne for pumpen værre idet den så ikke har noget luft at arbejde med. Men igen hvis den luft den har at arbejde med bliver koldere og koldere, så kan det jo være næsten lige meget.
Elpatronen burde kunne give det suplement der mangler, men det ser ikke ud som det har nogen effekt.
Varmepumpetemperaturen burde i mine øjne værre højere så du bør nok få en til at kikke nærmere på den.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
larsbess
Hej Lars...

Mener du at det er måske dumt at lukke for friskluft ventilerne ??
at den måske af den grund ikke får det samme flow igennem pumpen ??

Vores hus er et klasse 1

Lidt data fra kontrakten fra 2007
3-lags, super-lavenergiruder med kryptongas

600 mm indblæst mineraluldsgranulat

450 mm polystyrenisolering i gulv

Væggene er opbygget således fra facadesiden: 28 mm grundmalet T-panel,
22*95 mm afstandsliste, 9 mm krydsfinerplade, 45*195 mm lodrette stolper,
c/c 600 mm med 195 mm isolering mellem, 50 mm mineraluld, 0.2 mm
fugtspærre, herefter ”installationsvæggen” der er opbygget af 45*70
mm lægter, c/c 600 mm , 70 mm mineraluldsisolering, 9
krydsfinerplade og 13 mm gipsplade. I alt således 240 mm
mineraluldisolering
 
lars-jacobsen
Har ingen praktisk erfaring med din varmepumpe, men ud fra beskrivelsen mener jeg det er et spørgsmål om pest eller kolera mht at åbne/lukke ventilerne.
Med den isolering burde der jo ikke være det store eksterne varmebehov, og hvis i har "overlevet" de sidste 2 vintre burde den jo nok kunne klare opgaven.
Det ser ud til at den nok kan lave varmt brugsvand, men ikke varme. Det kunne skyldes en hængende 3 vejs ventil.
Derfor ville jeg nok få nogen med lidt mere praktisk erfaring til at komme og kikke/måle på den.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
larsbess
Ok.... Og ja den varmer fint brugsvand heldigvis Smile

Jeg er igang med at finde et firma der kan lave service, men det er ikke nemt skal jeg hilse og sige Frown her i Halsnæs området... Så må nok ty til Vølund selv, og betale det mere... Øv øv
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det er måske også formuftigt at ty til vølund, så har du jo fat i experterne på din varmepumpe og ja det koster nok lidt mere men dividere du prisen med det antal år hvor du ikke har haft service på den er det nok ikke så galt enda.

Held og lykkeWink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,553 Unikke besøg
XHTML CSS