HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Er mit system underdimensioneret - eller blot opsat forkert?
Helge
Vi har en jordvarmeanlæg opsat ultimo decemer 2006.
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal

Systemet er sat til varmekurve 10 - hvilket gør at systemet i disse dage foreslår en fremløbstemp på omkring 40 grader.

Brugsvandtemp er sat til 50 grader

Alle termostater på radiatorer i stuen er fuldt åbent - på første sal sat på trin 3.

Gulvvarmen er sat til så der er ca. 20-21 grader.

Centralvarmepumpe er sat på trin 1

Brine ind/ud ligger omkring 4,3 til 2,2

Gastemp ligger omkring 86
Væsketemp omkring 31
Sugegastemp omkring 9


Ekstra el-opvarmning er PT slået FRA

Problemet er at den kører på kompressoren konstant og den kan aldrig komme op på en fremløbstemp over 37
(returtemp ligger på ca 30)

Selv om extra el bliver slået til når den aldrig at nulstille gradminutterne - dvs. den har et konstant varmebehov.
SAMT MIN ELREGNING LØBER LØBSK - en gennemsnitsberegning viste ca. 5000 kr for marts - og så koldt har det da ikke været - jeg gyser ved tanken om hvad det koster ved minusgrader)

Det undrer mig noget at den ikke kan producere fremløb med en højere temp uden ekstra el.

Har vi fået et totalt underdimensioneret system eller kan der være nogen indstilinger som blokerer den?

Som en lille passus havde den får et par uger siden en mærkelig opførsel:

Ved varmeproduktion var forskellen på brine ind/ud omkring 8 grader - alt for meget.
Men når den gik i varmtvandsproduktion faldt dette til ca 4 grader - meget mere passende.
Ifølge Vølund var er dette umuligt - men det var nu sandt nok!

(efter rensning af snavsfilter ligger den nu på lidt under 2 grader i forskel)


Yderligere har jeg forgæves søgt efter hvor på brinepumpen der kan ændres på flowet. Ifølge Vølund skulle der enten være en "rød" knap på huset (løftes og drejes) eller en pal som skubebs frem og tilbage.
(Vil gerne have diff til at ligge på omkring 3 i stedet for 2 - dvs sætte flow lidt ned)

Siden 20/12 2006 har kompressoren kørt 1950 timer fordelt på 1280 starter.
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal
 
Jens Ulrik
Hvilket trin står din brinepumpe på? Den har tre trin ligesom centralvarmepumpen, men pumpen sidder gemt lidt længere inde.

Har du tjekket at der hverken er luft i brineslangen eller centralvarmen?

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
Helge
Brinepunpen står på trin 3.
Der er automatiske udluftere på brineslangen og centralvarmen er netop udluftet.
Hvorfor? Har det betyudning for opvarmningenb?
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal
 
PeterKunz
Anlægget burde da ikke være for lille.

Skriv lige noget om hvordan der er isoleret.
Gulv, loft, vægge, vinduer.

Det virker jo som om, det er pumpen der ikke kører som den skal, når den ikke opnår den fremløbstemperatur, som den skal. Men alligevel:

Hvordan med rørene i pumperummet? Er de grundigt isolerede? Og varmerør i resten af huset? Der er ikke et eller andet sted, hvor du taber varmen?
 
Helge
I de nye lokaler med gulvvarme er der 200 mm i loft og gulv samt 100 mm i vægge

Det gamle hus er velisoleret på første sal - vægge og loft - mens det kunne være bedre i stueetagen - dog ikke meget kritisk.

Pumpen står i det nye bryggers (gulvvarme) og ja rørene er ikke isoleret - det drejer sig om vel en ca 4 meter uden isolering - men rummet er opvarmet i forvejen.
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal
 
kla
jeg tror at det er din blandsløjfe til gulvvarmen som driller dig, åbent helt for den, og skru så lidt ned for dine radiatore, så vil dit problem nok ikke være så stort, vand er dovent, det bevæger sig der hvor der er nemmest at komme igennem, dine radiatore skriger på varme med thermastaten stående helt åbent, skru ned på 3 på alle, din buffer skal nok sikre dig at du har varme nok, det der sker ved at skrue ned for ventilerne er at du tvinger vandet til at finde alle radiatore, og gulvarmerør for at komme af med varmen, du får faktisk 3-5 grader højere temperatur i huset når du laver denne lille øvelse, kompressoren vil køre mindre når vandtemperaturen stiger.

Hvis ovenstående ikke hjælper skal du kontakte leverandøren, for så er der fejl på pumpen, jeg har desværre set en kunde som nåede op på 20.000 kWh på et år, primært fordi at leverandøren ikke kunne finde hans fejl, til sidst kom et par gutter fra Sverige og konstaterede at der var en produktfejl på hans Nibe.

Dit forbrug bør være omkring 9.000 kWh/år

Marts måneds varmebehov udgør 11% af årsforbruget og med et forbrug på 3.000 kWh på en måned vil dit årsforbrug ende på ca 25.000 kWh. noget er galt. forbruget passer med et hus på 140 m2 med ren elvarme!!!

kla
 
PeterKunz
Hej Kla

Det var et virkelig godt svar, som jeg også kan bruge. Mange tak for det!
 
ojacobsen
Er det ældre enkelt-radiatorer, eller er det dimensionerede til lavtemperatur, og er det muligt at justere flow?
Hvis, så ville jeg nok starte der...
Hvordan er temperaturen i de rum med radiatorer?. Hvis dine radiatorer er fornuftigt dimensionerede, så skulle du helt kunne slippe for blandesløjfe på gulvvarmen, og formentlig gå ned på kurve 8 (gælder kun hvis gulvvarmen er med varmefordelingsplader).
Jeg har selv problemer med at få temperaturen op, men ikke allerede ved 37... er der en varmetyv? Prøv at lukke enkelte sektioner ned ad gangen.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Helge
Fulgte dit forslag og skruede alle termostater ned til 3.

og så skete der noget jeg er ret uforstående overfor:

LIge før jeg ændrede dem var fremløbtemp på 37 - (foreslåede temp var som sædvanligt på 40) og idet jeg havde skruet på en sidste termostat - der gik max 2 minutter fra jeg startede til slutte - så gik jeg ud og så på fremløbstemp - i løbet af 1 minut var den FALDET til 33 grader?????
Her falder jeg af - er det ikke ulogisk med en så stor ændring på så kort tid - også når der er en buffertank?
Må nu vente til i aften for at konstatere om der ellers er nogen ændring.

Der stiger min logik af -
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal
 
ojacobsen
Lyder lidt sort.... Vedr. begrænsning, har du checket menu 2.4 for MAX fremløb?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen

Citer

LIge før jeg ændrede dem var fremløbtemp på 37 - (foreslåede temp var som sædvanligt på 40) og idet jeg havde skruet på en sidste termostat - der gik max 2 minutter fra jeg startede til slutte - så gik jeg ud og så på fremløbstemp - i løbet af 1 minut var den FALDET til 33 grader?????

Teori:
Når du sætter dem til 3, så lukker de formentlig, og herefter cirkulerer der mere vand i resten af anlæget, muligvis til en enhed der køler ekstremt meget. Før var de måske i virkeligheden med til at trække returen op, og dermed behøvedes der ikke så meget for at varme det op.
Er der pumpe på radiatorsiden af buffertanken?

Iøvrigt har jeg ofte set på mit anlæg, at de mindste justeringer slår meget kraftigt igennem hurtigt, men herefter jævner det sig ud.

Det er derfor at det er så skønt med en logger Cool

P.S.: Nu er din fremløbsføler vel placeret på radiatorsiden af din buffertank?.
Redigeret af ojacobsen d. 23-03-2007 17:33
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen

Citer

Alle termostater på radiatorer i stuen er fuldt åbent - på første sal sat på trin 3.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere over det... kurve 10 er ret højt... ikke langt til patron-tilskud, men selvfølgelig ikke i disse dage.....

Jeg spurgte tidligere til radiatortyper....og især om det er muligt at justere flow...
Justering på termostater skaber vel egentlig bare et mere ustabilt flow, og som sådan kan man risikere at det ligger og pendler.....
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Helge
Beklager jeg ikke har opdateret spgs. tidligere.

Mysteriet er opklaret.

Vølund var ude og checke systemet. Det viste sig der manglede kølemiddel i kompressoren - så den nåede aldrig at producere nok.

Nu ser det ud til det virker - vores elforbrug er faldet med ca 40%
- og vi har varme nok!

Dog skal jeg løbende checke forskellige værdier - de mente det måske er nødvendigt at skifte kompressoren!
Fighter 1220-10
3 x 200 m jordslanger
Buffertank 120 liter

Gammel muremester hus i 2 plan
ca 70 m2 lokaler med gulvvarme
og 70 m2 i stuen med radiatorer og det samme på 1. sal
 
ojacobsen
Har problemer med at nå højere end 48 grader fra pumpen om vinteren. Det kan sagtens være at jeg bare aftager energi nok til at den ikke kommer længere, men efter at have læst ovenstående, så åbnede jeg kompressorkassen og kiggede lidt. Der er fedtet på kompressoren, og noget at det materiale der er omkring sidder lidt spøjst. Jeg sprayede lidt sulfovand på, men der var ikke umiddelbart tale om utætheder (så havde pumpen nok også stoppet, problemet har været der i flere år). Jeg antager at der er sjusket lidt ved påfyldning.
For så at lave en lille test, satte jeg pumpen til at blæse derudaf, og da jeg nåede 52 grader frem blev jeg nød til at slukke for at skåne gulvet.
Spørgsmål: når den nu kan nå 52 grader, kan der så være tale om for lidt tryk/vædske..?... Virker ikke sådan, men det kan selvfølgelig være at denne test kun giver mening når huset også aftager varmen....
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,197,662 Unikke besøg
XHTML CSS