HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme - problemer med opvarmning af 1. sal
Toffie
Hej Alle

Helt ny og fuldstændig grøn ud i jordvarme.
Vi har netop fået vores jordvarmeanlæg fra Danfoss indstillet korrekt ved besøg af ekspert i går.
Da vores hus blev bygget for et år siden, har tåben af en montør åbenbart ikke indstillet anlægget så det passer til vores behov, så han skruede på alverdens ting og sager ;-) Han var rystet over, at Rum temp var indstillet til 24 g og satte den ned til 20 g - super fint, for vores alt for høje elforbrug er faldet drastisk på den korte tid.
Nu er eksperten så gået på weekend, og vi oplever desværre, at vores 1. sal er kold - 19 g - både stueplan og kælder er ok med den temp, vi har indstillet gulvvarmen til.
På 1. salen har vi indstillet på 22 g men der er kun 19 - vi har sågar prøvet at skrue op til 25 g på gulvvarmen, men det hjælper intet - temp står stædig på 19 g......og da det er vores stue, bliver det for koldt.
Hvad gør jeg??? Skal jeg ned at skrue op igen på jordvarmeanlægget? Er det virkelig nødvendigt, når det fungerer fint i resten af huset?
Ja, jeg er total grøn på dette område, og svinger ikke om mig med tekniske beskrivelser, så jeg håber en eller anden har en simpel forklaring og løsningsmulighed......
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej toffie

din fremløbsyemperatur er måske for lav, hvis du har gulvarme med varmefordelingsplader og trægulv på din 1 sal kræver det ofte højere fremløbstemperatur en feks gulvvarme indstøbt i beton som er det der oftest er anvendt i stueplan i et hus som dit.

hvis frtemløbstemperaturen er for lav hjælper det ikke at skrue op for telestaterne på 1 salen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Nu skriver du ikke hvilken type pumpe det er eller hvor det er du indstiller ønsket temperatur.
Hvis det er rumtemostater du skruer på og der ikke kan blive varmt nok, skyldes det sandsynligvis at varmekurven er blevet reguleret for langt ned. Find manualen frem og sæt den højere. Vent 1-2 dage og se om ikke det hjælper.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kasper
Jeg har tilsyneladende samme problem som Toffie (og jeg har en Vølund f1245). Jeg har nyt lavenergihus (dvs. 2 år gammelt) med gulvvarme i stueetage og radiatorer på 1. sal. Kører pt. med varmekurve 9 og alle radiatorer på 1. sal helt åbne, men kommer stadig ikke over 20 grader på førstesalen - og de skrifter mellem at være kolde og varme. Kan der være noget, der blokerer for frit, jævnt flow i radiatorerne på 1. sal? Jeg har ikke rumføler. Problemet er opstået efter besøg af "servicemand" fra Vølund, men de kan ikke forklare mig, hvad der er sket. Gulvvarmen i stueetagen kan i øvrigt sagtens lave behagelige 21.5 grader på varmekurve 4. Tusind tak for hjælpen, hvis nogen har et godt råd?
Mvh. Kasper
 
woebbe jordvarme siden 1985
afhængig af hvordan dit gulvvarme er opsat kan det være fordi varmebærepumpens hastighed er blevet sat ned, hvis det er den indbyggede varme bærepumpe der bruges til at køre vandet rundt i hele huset kan du jo prøve at sætte den på max hastighed og se om det hjælper.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kasper
Tak. Det er godt med dette input! Den stod på 90% og jeg har nu sat den op på 100%, men jeg tror forskellen på de to tal er for lille til at det kan gøre en forskel. I øvrigt står varmebærepumpen på "intermitterende". Skulle jeg ændre dette til auto eller konstant? Har I i øvrigt andre bud, hvis det her ikke virker - skal nok vende tilbage med en form for tilbagemelding, så I kan se, om jeres telepatiske service-evner virker ;-)
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej Kasper

Hvis din varmebærerpumpen allerede står på 90 procent så vil det helt sikkert ikke hjælpe tilstrækkeligt med mit forslag om at sætte varmebærerpumpen op på 100 procent.

Et 2 år gammelt hus med en vølund 1245 skal ikke køre med varmekurve 9, det lyder i mine ører helt forkert.

Jeg vil mene at det burde være nok med varmekurve 4, dog kan det at duhar radiatorer på 1 sal godt betyde at du skal køre med en eller 2 højere varmekurver men varme kurve 9 det lyder ikke rigtigt.

Jeg undre mig også over hvorfor du i dit kun 2 år gamle hus har noget så gammeldags som radiatorer, med jordvarmeanlæg havde det været oplagt at lave gulvvarme på 1 salen også.

Du kan håbe på at PMP ser dit indlæg, han har et jordvarmeanlæg magen til både dit og mit og han har også en blanding af gulvvarme og radiatorer, han vil derfor være den bedste til at råde dig.

Hvis du har telestater til at styre gulvvarmen kan grunden til at dine radiatorer skiftevis er kolde og varme være at gulvvarmen stjæler alt flow og varme når alle telestater kalder på varme samtidigt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
@Kasper
Din varmebærepumpe skal stå på auto.
Hastigheden ved varme sætter du tilbage på 90.
Hastigheden ved økonomi sætter du på 50 i første opmgang.
Lad radiatorerne stå helt åben.
Hvis der bliver for varmt på 1. sal sætter du varmekurven ned (også evt. forskydning).

Hvem har beregnet størrelsen af radiatorerne ? Hvis du ikke kan komme ned på varmekurve 4, er de fejlberegnet - med dårlig økomoni til følge.

Det er helt utroligt så dårlig en servicemand du har.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
@Toffie
Det var så ikke en ekspert du havde besøg af - ellers havde alt jo været ok.

Du må nok erhverve dig mere viden selv - eller leve med det høje forbrug.
Har du mod på det, er der mange gode tråde her på heatpump.dk, du kan gå igang med at læse.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,342,158 Unikke besøg
XHTML CSS