Hej
I 2007 købte jeg og fik installeret en ny ITV x15 jordvarme pumpe.
Den har kørt upåklagelig siden, indtil i torsdags, hvor der kom en fejl alarm og en tekniker blev tilkaldt.
Vi har fået anlægget checket en gang om året, og der har ikke været noget at bemærke.
Diagnosen var at den havde sprøjtet olie ud over alt inde i skabet og at kompressoren var brændt sammmen.
Rep. kostpris kr. 18.000,-
Er der nogle der har lignende erfaringer, og er der nogle der har en forklaring på at kompressoren kun kan holde 5 år?
Jeg troede jeg havde købt et kvalitetprodukt der kunne køre ca 20 år uden de store omkostninger.
Anlægget kostede i 2007 et godt stykke over kr. 100.000,-. Hvis jeg så skal bruge kr. 18.000,- hver 5. år, er jeg ikke længere tilhænger af jordvarme.
Er spændt på at høre andres mening.
Hvad skulle vores mening være? Det er synd for dig din kompressor er brændt. Prøv at læse her på sitet hvad haverier på andre fabrikater kan koste. Det er noget pis den er gået, men ud fra mit kendskab til anlæggene, er der nok bedre odds på en god lotto-gevinst. Hvis levetiden kun var lidt over 5 år, gav man nok ikke 5 års garanti. Det ville blive for risikabelt. Ejheller ville man i sverige anvende op til 10 år garanti.
Varmepumperne fra Tranås er der generelt kun få problemer med, og almindelig er det følere og den slag småting. I de år vi har deltaget, har vi skiftet een kompressor på en Bosch - og den duede så ikke allerede under opstart. Så har vi leveret en kompressor til en X15 til en kollega. Og vi laver altså eftersyn på rigtig rigtig mange IVT, Bosch, Carrier anlæg.
Seriefejlene vi har set, har været følere der ikke tålte kulde (er ændret nu). Trevejsventiler der ikke holdt for godt (er ændret til LK kugleventiler). Fasefølgerelæ der var for ringe. Derforuden er vi obs på termoventiler i luft/vand anlæg. Ligeledes softstarterne fra Danfoss har vi fjernet en del af. Kompressorer har vi som sagt kun skiftet een af.
det er rigtig synd for dig at din kompressor er brændt af, jeg tror dog ikke at prisen for en ny kompressor på dit anlæg er dyrere end på feks dvi, vølund eller andre kvalitets varmepumper.
når det er sagt så er min helt personlige mening at det er dybt urimeligt at man kan komme ud for at skulle reperere sin nye varmepumpe for et beløb svarende til ca 1/5 af af nyprisen. 18000 kr efter 5 år finder jeg så urimeligt at jeg mener du venligst burde bede ivt om en eller anden rimelig form for kullance, det gør man jo også på biler som får motorhaveri før det burde kunne forventes.
da min gl vølund varmepumpe efter 7 år gik i stykker ( kompressoren brændte sammen) tog jeg en snak med folkene hos vølund som gav mig en helt ny til en meget lav pris, da det var helt usædvanligt at deres kompressore skulle gå i stykker så hurtigt.
hamselvs beskrivelse af hvor få kompressore de har skiftet viser jo også at det ikke er normalt at de går i stykker så hurtigt og man må derfor kunne konkludere at der har været en fejl fra starten af.
mit råd er undersøg om itv vil give kullance, det vil også vise hvor god eller ligegyldig deres efter service er, held og lykke
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Jeg har desværre lige oplevet at min kompressor er brudt sammen. Det er en Niebe/Vølund Feighter 1110 15kw. Mit anlæg er fra 2005 tilsluttet jordslangeog har kørt upåklageligt frem til februar i år. Forsikringen har konstateret at det ikke er en elskade, men en mekanisk fejl i lejet i flangen. De vil ikke dække det, og ved henvendelse til Vølund får jeg den besked at det selvfølgelig er alt for tidligt at den er "færdig", men de agter ikke at gøre noget. Udskiftningen koster 46.000.
Hvis det virkelig er tilfældet at en kompressor ikke kan holde længere end 6-7 år er det FOR DYRT AT INVESTERE I VARMEPUMPER.
Vølund hævder at de ikke har mange reklamationer, men den holder vist ikke helt.
Surt show, og ja det er alt for tidligt at den står af. Som jeg skrev tidligere i denne tråd vedr en ivt der også stod af alt for tidligt, ja så mener jeg det samme må gælde for vølund. Det er nu de skal vise om de har god service eller ej. Du kunne jo foreslå dem om ikke det var rimeligt i din situation at dividere prisen for et nyt modul med vølunds forventede antal leveår på modulet og så gange det med de år din varmepumpe har kørt og derefter fratrække resultatet i prisen på det nye modul.
Ovenstående forslag bør de kunne honorere såfremt du har fået foretaget de årlige eftersyn af vølund, hvis du ikke har fået lavet service 1 gang om året af vølund eller hvis det er lavet af andre end vølund, ja så står man nok i samme situation som med en " ny " bil hvor motoren er brændt sammen og garantien lige er udløbet og hvor man har fået lavet service hos en ikke autoriseret.
Alternativt kunne du jo prøve at få en pris hos bynor i Sverige de sælger nibe ( samme som vølund) og priserne er noget lavere i Sverige. Vølund varmepumper er normalt nemme at have med at gøre da de er modulopbygget, dvs ud med den kasse der er itu og ind med den nye , det er noget de fleste VVS er med en ledvogter eksamen kan klare.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh