HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brinetemperatur for lav
Jens Ulrik
Jeg undres over at brinetemperaturen for fremløb er retur ligger ca. på hhv. -4,5 og -2,0.
Min logik siger mig det er for lavt. I dag står udetemperaturen på 9 grader og der er med garanti ikke frost i jorden med den milde vinter vi har haft. Alligevel har mit anlæg med 250m slange svinget tæt omkring ovenstående temperaturer siden november.

Et slag på tasken fra en ikke-fagmand som mig vil sige at der nok er 5 grader i jorden for tiden. Hvorfor justerer varmepumpen ikke selv brinetemperaturen ind til at ligge så højt som muligt samtidig med at den kan holde en delta t på de berømte 3 grader i difference. Dvs jeg mener den skal køre fremløb på 2 grader og retur på 5 grader.

Jeg ved jeg kan skrue på pumpehastigheden for brinepumpen, men når jeg ligger så på 3 grader difference som det er tilfældet, så vil jeg mene denne del er ok.

Har andre også så lave brinetemperaturer?
Alt andet lige må det være dyrere at køle væsken mere end højest nødvendigt.

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
kla
Din brinetemperatur er alt for lav i forhold til årstiden, vinteren taget i betragtning, hvad er det for en slags jord du har nedgravet slangen i ?er dit brineflow for højt !!!, jeg tror det nu ikke, din delta temp er ok. jeg tror uden at vide det at du har sandet jord, de 250 meter slange vil i sand kun give 5 kW effekt, din varmepumpe er på 6 kW, og hvis varmepumpen er lidt underdimensioneret som den skal har du 50 -100 meter for lidt slange

Hvis du har lerjord vil slange kunne optage 6,25 kW efter min mening lidt for lidt effekt, jeg vil helst have 1- 1 1/2 kW i overskud til at opsamle varme.

Holder din varmepumpe nogen sinde pauser ???

kla
 
ojacobsen
Hvilken pumpe er der tale om?
På Nibe er det muligt at tvangskøre kuldebærerpumpen, og du ville så formentlig kunne se om det er følerne der er problemer med.
Det må man vel også kunne på andre typer......
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
KBC
dine brine tal lyder meget lave, jeg har ikke haft minus på udsiden i år
lige i øjeblikket ligger tempen på 5 ind og 2-3 ud.
Det lyder som om at anlæget er under dimensioneret hvis det er tilfældet er det 2 muligheder.
Isolere huset bedre eller/og optimere anlæget eventuelt med mere slange.
er det første vinter anlæget har kørt hvis ikke hvad var så tempen de andre år ???
PS. held og lykke. vi håber på en masse solskinCool
Hilsen en glad jordvarme indehaver
1 stk. combi queen 7 med 3X150 m jordslange
 
Jens Ulrik
Det er første vinter mit anlæg kører, så jeg håber på det er fordi jorden skal synke sammen om slangen og at det langsomt bliver bedre.

Jeg kan jo også prøve at give NRGi DK et ring.

Mvh. Jens Ulrik
NIBE 1220-6, 250m slange. Varmekurve 5, villa 192m2 med gulvvarme. Idrift siden nov. 2006.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,231,160 Unikke besøg
XHTML CSS