HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af nyt anlæg
Ebsen
Hej alle

Jeg er ny på forummet og søger råd til hvordan jeg får mit jordvarmeanlæg til at køre optimalt. Jeg har leget lidt med indstillingerne, men uden den store succes.
Så håber i vil byde ind med hvad jeg kan gøre for at det kører bedre.

Lidt info.
Huset er helt nyt og energiklasse 1 (har boet her 2 måneder).
150 m2 bolig i stueplan med gulvvarme overalt i beton.
Alægget er et Nibe F1245 6KW 275meter slanger.
Nilan Genvex anlæg.

Hvis jeg går ind under menuen "serviceinfo" ser det sådan her ud:
status: EB100
Driftsprioritering: Varme
Varmvand påfyldning (BT6): 44 grader
Varmvand Øverst (BT7): 48,5 grader
Beregnet fremløb 1: 31,8 grader
Gradminutter: -32
Udetempetaur (BT1): 0,1 grader
Brine ind (BT10) -1 grader:
Brine ud (BT11): -3,2 grader

Fremløbstemperatur 1 (BT1) 37,4 grader
Returtemperatur 1 (BT3): 32,2 grader
Beregnet fremløb 1: 31,8 grader
Rumteperatur 1 (BT50) --
Ekstern fremløb (BT25) --
Gradminutter -5
Ekstern justering: nej
Gulvtørringsfunktion: nej
Middeludetemperatur: 101 grader
Varmgas (BT14): 62 (anlægget lukkede ned og herefter talte dem hurtigt ned)
Væskeledning (BT15): 29,8 grader
Sugegas (BT17) (talte hele tiden op)
Brine ud (BT11): -0,5 grader
Kondensator frem (BT12); 33,1 grader
Fremløbstemperatur (BT12): 33,1 grader
Returtemperatur (BT3): 32,8 grader
Status intern tilskudsvarme: fra

Vedhæfter et billede af varmekurven. Cirklen som lyser op står der 5 indeni. Beklager dårligt billede.

Har bimåler på varmepumpen. De sidste 24 timer har pumpen brugt 15 KWH. Lyder det rimeligt. Det skal siges at jeg i går skruede lidt ned for fremløb temp. og nu har pumpen svært ved at varme huset op. Telestaterne står og kalder på varme det meste af dagen.

Håber det er nok til i kan give et bud på tingene.
Ebsen tilknyttede følgende billede:billede:
foto.jpg
 
kla
umidelbart ser dine tal meget fine ud, jeg tror også at din varmekurve passer, men måske du skulle parallelforskyde ved at hæve på indstillingerne under varme.

15 kWh passer fint med dit hus størrelse, kender dog ikke familiesammensætningen.

ville måske lave en tidsplan for varmt vand, så der var meget varmt vand når behovet var der og mindre når du ikke var hjemme.

15 kWh svarer til ca 8-9 timers drifttid så det passer fint
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Ebsen
Tak for svaret KLA.

Men er det normalt at brine ind er -1 og brine ud er -3 når udetemperaturen kun er 0?

Varmen har svært ved at komme op på 22 grader især i stuen. Så hæver nok fremløb temp med et hak. Men burde det være nødvendigt? Jeg er allerede på varmekurve 5 og beregnet fremløb er meget højere end de 22 grader.

Har lavet en plan over varmt vand. Tak for tippet.

Btw er vi 2 voksne og 1 barn på 1 år.

Et andet spørsmål.. Jeg har indstillet temperaturen i 2 rum jeg pt. ikke bruger til at være 20 grader. Bryggers og gæstetoilet er 21 grader og resten af huset 22 grader. Mit spørgsmål går på om der er noget sparet på denne måde, eller om det er bedre at have samme temperatur over hele huset?
 
lars-jacobsen
Brine temperaturer afspejler jo jordtemperaturen og følger ikke direkte udetemperaturen, men halter noget efter (både i op og nedgående retning).

Der kan gå lang tid (op til 1 år) før energiforbruget i et nyt hus "stabilicerer" sig. Det er derfor ganske normalt at have et lidt højt forbrug i starten indtil det er tøret helt ud.
Derfor kan der være behov for højere varmekurve end normalt.

mht til sænknng af temperatur i enkelt rum vil det altid give en besparelse, da varmetabet mindskes. For hver grad temperaturen sænkes kan der spares op til 5-6% energi.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kla
Hvis du oplever at din rumtemperatur er lav ved fremløbstemperatur på 33 grader, skal du se lidt på dit flow over gulvvarmekredsen.

det hjælper ikke at hæve varmekurven hvis dine varmekredse ikke kan aflevere varmen

ved gulvarme er det mest optimale en afkøling på ca 4 -5 grader på frem og retur, denne justeres ved at justere varmebærepumpens hastighed i servicemenuen.

At du har negative temperaturer er normalt for årstiden på nynedgravede jordslanger.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
lars-jacobsen
Ja ved nærme eftersyn på tallene kan de tyde på at varmebærer pumpen måske ikke kører hele tiden idet:
Fremløbstemperatur (BT12): 33,1 grader
Returtemperatur (BT3): 32,8 grader

Det er en afkøling på 0,3 grader !
Enten er der ikke flow eller ikke ikke afkøling/afgivelse af varme til rummet. Det sidste er nok ikke tilfældet efter beskrivelsen af problematikken, og så er der jo nok tale om det første.
Hvis der ikke er buffertank med seperat/ekstern pumpe, bør den indbyggede varmebærerpumpe stå på Auto/konstant eller lign.
Ellers får du kun varme rundt i gulve når varmepumpen kører.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ebsen
Det med varmebærerpumpens hastighed og flow i kredse forstår jeg ikke meget af. Men jeg prøver at studere manualen i aften og håber det kommer til at give mening.

Ang. negative temp. på nygravede ledninger. Er det fordi jorden ikke har lagret energien nu hvor den nærmest er blevet grobet?

Gulvet er sjovt nok kun varmt engang imellem. Så i er nok inde på noget rigtigt.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det med at fremløbstemperatur bt 12 er 33,1. Og returtemperatur er 32,8 er nu nok fordi at varmebærerpumpen sansynligvis kører på 90 procent hastighed når Varmepumpen laver varme og når Varmepumpen ikke laver varme kører varmebærerpumpen pumpen ned i hastighed. De nævnte fremløbstemperature og returtemperatur er nok observeret mens Varmepumpen ikke laver varme.

Prøv at checke forskellen når Varmepumpen laver varme til gulvene.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Ebsen
Har kigge på tallene flere gange i dag

Ved 18 tiden kørte pumpen og der viste den:
Fremløb temp.: 51
Retur temp.: 45
Brine ind: -1
Brine ud: -3

Kl. 22 samme dag:
Fremløb temp.: 39
Retur temp.: 34
Brine ind: -1
Brine ud: -3

Og nu her kl. 22.30 hvor pumpen ikke kører:
Fremløb temp.: 32
Retur temp.: 31
Brine ind: +3
Brine ud:+2

Er det normalt at fremløbstemperaturen og brinen stiger og falder så meget?
 
kla
Ja helt normalt, på den første kørsel kører den varmt vand, på 2 kørsel kører den varme.

jeg tror at din VP står ret præcis indreguleret, er det byggefirmaet eller Vølund der har været indregulatore Smile
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Ebsen
Ok godt at høre. Det er Nibe / Vølund der har startet den op.

Jeg vender sikkert tilbage når der er nye spørgsmål. Men mange tak for alle jeres svar.
 
Ebsen
Hej

Der gav rigtig meget at åbne helt for alle telestaterne. Nu er der rigeligt varme i huset. Faktisk for meget.

Jeg har nu sat temperatur på -2 og varmekurve på 3, og stadigvæk har jeg pt. 23,4 grader i køkkenet. Til gengæld er der kun 22 i stuen.

Ved denne opsætning bruger jeg 14 kwh i døgnet. Temperaturen udenfor har været mellem 0 og -2.

Hvad kan jeg gøre for at der bliver lidt køligere i huset og samtidig sparer lidt strøm. Er det muligt at skrue endnu mere ned for varmepunpen?
 
allankj1
Ja du kan jo bare skrue mere ned for varmekurven. Jo længere du skruer ned for denne jo mindre elforbrug og jo mindre varme i huset.

Det med stuen kotra køkkenet kan skyldes at stuen har flere ydrevægge og vinduer en køkkenet. Det er i hvert fald tilfældet her hvor stuen altid er koldest.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Ebsen
Jeg kan ikke få varmekurven længere ned. Fremløbstemperaturen kan åbenbart ikke blive lavere end 30 grader. Hvad gør man mon så?

Er der i øvrigt noget der bruger tidsplanen? Jeg bruger den kun til varmt vand, men er der nogen der bruger den til rumopvarmning?
 
woebbe jordvarme siden 1985
@esben

Prøv lige at checke det der hedder: minimum fremløbstemperatur, den står muligvis på 30 grader. prøv at sætte den til 15 grader, så forstyrre den dig ikke mens du prøver at finde den rigtige varmekurve.

Du kan altid efterfølgende sætte den på feks 25 grader, det sikre at du ikke får kolde gulve.

Og husk at skrue helt op på alle dine telestater, hvis der efterfølgende er væsentlig forskel på din gulvtemperaturen i de forskellige rum bør dit gulvvarmesystem indreguleres.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kla
Der er forhåbentlig ikke nogen som ændre værdien på min fremløb, den overruler alt andet og giver hvis den er sat til 30 grader. min 30 grader i varmesystemet året rundt. det anbefales ikke at indstille denne værdi. fabriksindstillingen er 15 grader
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Ebsen
Minumum fremløbstemperatur står på 30 grader. Jeg sænker lidt og ser an.

Takker...
 
lars-jacobsen
Det med at der er varmere/koldere i et rum end i de andre kan løses med rumtermostaten.
Alternativt ved at (ind)regulere lidt på flowet i den pågældende kreds, hvis man absolut vil have alle kredse åbne.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ebsen

Du bør sænke minimum fremløb til 15 grader mens du prøver at finde frem til den rette varmekurve, hvis du kun sænker den lidt vil du ikke kunne vide om feter den rette varmekurve eller din minimum fremløb som giver den rette temperatur.


Ud fra beskrivelsen af dit hus vil jeg mener du burde prøve at starte med varmekurve 3 uden parrellforskydning af varmekurven, herefter kan du så henholdsvis hæve eller sænke varmekurver hvis det bliver nødvendigt og til sidst evt parrellel forskydecden valgte varmekurve. Prøv at se i din brugermanual der er det beskrevet ret godt.

Først herefter kan du vælge om du vil hæve minimumfremløb til feks 25 grader for altid at have lune gulve, men ikke før.......
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
kla
"lune" gulve koster på varmeregningen og anbefales ikke, jeg har selv et hus med gulvarme, vi har aldrig kolde gulve sel om sommeren hvor min varme er slukket føles gulvene ikke kolde, så undgå så vidt muligt "lune" gulve
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,347,678 Unikke besøg
XHTML CSS