HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Det ene eller andet mærke
heinejepsen
Hej forum, i forbindelse med en tilbygning har jeg fundet ud af at jeg vil have jordvarme. I dag bliver huset opvarmet med el. Huset er fra 1985 og ganske hæderligt isoleret. Der bliver 60 kvm tung gulvvarme og ca 60 kvm der skal opvarmes med radiatorer. De sidste 30 kvm bliver en blanding af elgulvvarme og brændeovn (på et minimum)

Så langt så godt.

Jeg har fået bud fra Dvi og Klimadan og de kommer begge frem til en 7kw pumpe og ca 300 meter slange.

Pumpen fra Dvi har 300 l varmtvandsbeholder/buffer (queen vv7DC)
Klimadans 185 l (combi 307)

Er der nogen der har erfaringe med nogle af disse produkter, eller vil våge sig ud i en anbefaling :-) umiddelbart virker det som gode produkter begge to, men dvi's er en gennemstrøms varmer, om det så er godt eller skidt - tjaa.

Anyone
 
woebbe jordvarme siden 1985
hej heine jepsen

da jeg i 2009 skulle udskifte mit gl vølund jordvarmeanlæg fra 1985 fik jeg til bud fra vølund, ivt og DVI.

jeg brugte megen tid til at gennemgå og sammenligne deres producter og jeg fik den opfattelse at de alle 3 laver rigtig gode varmepumper der iøvrigt ydelsesmæssig ligger tæt op af hinanden. j

Dvi kunne som den eneste køre uden extern bufferbeholder, hvilket egentlig tiltalte mig., det var iøvrigt den væsentligste forskel jeg så på de 3 producter.

klimadans kender jeg ikke og jeg kan derfor ikke råde hverken fra eller til her.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hvac-jan
Hej. Hvorfor ikke en Luftvand. Din have skal ikke grave op. Jeg har selv en og det køre som det skal.
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
heinejepsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2022&pid=13988#post_13988]hvac-jan skrev:[/url]

Hej. Hvorfor ikke en Luftvand. Din have skal ikke grave op. Jeg har selv en og det køre som det skal.


Det har jeg også overvejet, men af 2 årsager har jeg fravalgt det.

Jeg er ikke interesseret i at have udedelen stående, uanset hvor lidt de nu engang larmer.

Haven er alligevel bare en stor gang mos og ingen prydhave, så det betyder ikke noget for mig.

Jeg er også af den overbevisning at jordvarmen allround giver en bedre udnyttelse.

Men når det er sagt så har jeg været meget i tvivl, men da omkostningerne ikke er væsentlig større, så vælger jeg jorden :-)

@ Woebbe, tak for svar, hvorfor endte du ud med Vølund igen? Giver de bud direkte eller skal man have fat i en "partner"

Jeg ville egentlig gerne have et bud fra Ivt også, men de er lidt svære at få gang i og jeg skal snart have truffet en afgørelse, så jeg må i tænkeboks.
 
lars-jacobsen
Mht IVT er det så ikke bare at kontakte en af deres lokale forhandlere:
http://ivt.dk/pages/widepage.asp?lngID=10&lngLangID=1
Jeg kan nemt forestille mig hvordan en henvendelse kunne blive glemt pga mange overleveringer i en stor koncern (Bosch).
Du kunne jo prøve at sende en PM til hamselv og høre om han ville give et bud.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
@heinejepsen

grunden til at jeg valgte vølund igen var at vølund i alle de år jeg har haft mit jordvarmeanlæg, det vil sige fra 1985 - 2009, har ydet en meget god service, feks har de altid været venlige til at råde mig enda også når jeg selv foretog reperationer som de ikke tjente noget på. Efter 7 år gik kompressoren i stykker, det var dengang langt uden for garantiperioden men alligevel kom vølund ud på min adresse og udskiftede hele varmepumpemodulet med et nyt til en pris der var under det halve af listeprisen.

vølund er vel også et af de firmaer der har været på markedet med varmepumper i længst tid og derfor sider de inde med mange års erfaring.

vølunds fighter f1245 var det eneste jordvarmeanlæg hvor der kunne tilkøbes en speciel poolstyring som jeg bruger til at få jordvarmeanlægget til at opvarme mit 1900 liters udendørs spabad, (strømbesparelse ca 5000kr/årl) dvi s løsning på det var dårlig og ivt kunne slet ikke overskue det og frarådede på det kraftigste at sammenkople jordvarmeanlægget og spabadet, de sagde at det aldrig ville kunne virke. ( men det virker alså fint med vølunds varmepumpe)

Sælgeren fra dvi havde stor viden om jordvarmeanlæg og han var dygtig og tillidsvækkende, sælgeren fra firmaet der solgte ivt var kun sælger og vidste ikke ret meget om hverken varmepumper eller jordvarmeanlæg og han formåede under samtalen at skabe mere og mere mistillid.

en anden meget vigtig ting for mig var også at vølunds f1245 efter min opfattelse havde den allerbedste styring af alle varmepumperne, forstået på den måde at menuerne og måden alt er sat op på er meget enkelt at sætte sig ind i, det hjælper jo ikke hvis man får et varmeanlæg hvor alt er så indviklet at indstille at der skal en montør ud hvergang noget ønskes ændret, (som feks på min far og mors vaillant naturgasfyr).

Sluttelig fik jeg efter lidt pres den absolut bedste pris på vølunds jordvarmeanlæg incl poolstyringen.

hvis du bor på sjælland kan jeg godt give dig navnet på ham der opsatte jordvarmeanlægget hos mig, han lavede et rigtigt flot stykke arbejde også med rørføring til og fra varmepumpen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
heinejepsen
@ woebbe

Tak for yderst fyldestgørende forklaring på hvorfor du valgte Vølund. Det kan være jeg lige skal have en snak med dem inden jeg bestemmer mig for hvilken pumpe jeg vælger.

Jeg bor i Hedensted mellem Vejle og Horsens så han kommer nok til at køre langt :-)

Vedr. Dvi tiltaler det mig at den har en 300 liter buffer, kontra ca 185 liter varmtvandsbeholder, men kan ikke rigtig finde ud af om det gør nogen forskel.
 
woebbe jordvarme siden 1985
som jeg errindre det så havfde dvi en slags indbygget bufferbeholder kombineret med varmtvandsbeholderen hvilket betyder at hele anlægget fylder mindstr muligt.

på vølund og også ivt sætter man jo bare den størrelse bufferbeholder på der er nødvendig i forhold til varmeanlægget så bortset fra det pladsmæssige tror jeg ikke dvis løsning er nogen fordel, men det kunne være spændende at høre om der er andre der er af en anden eller samme mening...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 10

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,951 Unikke besøg
XHTML CSS