HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sikkerhedsventil IVT varmebære
LuckyLupo
Hej Heatpump,

Jo, efter 4 års fejlfri drift valgte min IVT Greenline HT Plus C6 for nyeligt alligevel at bibeholde sikkerhedsventilen på varmebærekredsen i utæt tilstand efter den årlige funktionsafprøvning. Tankevækkende at det er sikkerhedsudstyret der fejler som det første Smile

Jeg har søgt højt og lavt, danske, svenske og engelske installatørmanualer hos IVT og Bosch for at finde klarhed omkring hvilket maksimalt højeste tryk denne sikkerhedssventil skal åbne ved.

Manualerne er svært tvetydige omkring brugen af enten 1,5 eller 2,5 bars sikkerhedsventil. Da jeg for 4 år siden installerede varmepumpen, blev der monteret en 1,5 bars sikkerhedsventil. Den fra IVT standard medleverede 2,5 bars sikkerhedsventil blev lagt ubrugt på lager. Dette med grund i frasen 'maks. radiatortryk: 1,5bar' i de tekniske specifikationer for varmepumpen. Dette 'maks.' er ikke nærmere specificeret som driftstryk eller sikkerhedstryk.

Kan heatpumps forummedlemmer klargøre hvilket sikkerhedsventil åbningstryk der korrekt kan monteres på varmebærekredsen på min IVT?



/Claus
 
hamselv
IVT leverer een og kun een sikkerhedsventil med. Den hedder 4 bar og skal bruges på brinen. Prøv lige at læse manualen, inden du pågynder skydningen mod importøren.

Så du tager bare en samtale med din installatør. Iøvrigt plejer man da vist at bruge 2,5 bars på radiatorsiden!
 
hamselv
Iøvrigt - hvis du har en 4 år gammel komponent - LEVERET fra IVT Danmark, er denne dækket af 5 års garanti. Så hvor er problemet???

Igen kig i manualen, der er angivet på en af de første sider, hvilke komponenter der indgår i leverancen.
 
LuckyLupo
Hejsa,

Citer

.... Iøvrigt plejer man da vist at bruge 2,5 bars på radiatorsiden!


Kan du henvise til en installatør-manual, tekniske specifikationer eller tilsvarende der bekræfter at der kan anvendes en 2,5 bars sikkerhedsventil på varmebærersiden på en IVT Greenline HT plus C6?


/Claus
 
hamselv
Hvorfor? Alle ved der skal en 2,5 bars ventil på et lille varmeanlæg. Den ligger standard i kittet med expansion osv.

Mht leveringomfang - kig i manualen du fik udleveret.

Igen i samme manual er oplyst: Max tryk varmebærersystem 1,5 Bar.

Altså max anvender 1 - 1,5 Bar som normalt drifttryk og har sikkerhedsventilen siddende og denne skyder så i tilfælde af fejl ved 2,5 Bar. Du kan ikke anvende samme værdi som normal og som påtrykt udløsningstryk. Sikkerhedsventilerne kan have en vis tolerance og så kikser det. Og har du en kældermonteret varmepumpe SKAL du bruge 1,5 Bar i normaltryk. Og for ikke at pumpen alene for ventilen til at skyde, bruger man en 2,5 bars

Men stiller mig lidt undrende??!? Hvad er problemet? Er ventilen gået, så få den skiftet! Den er så ikke leveret af IVT og ansvaret kan du forementlig dårlig lægge der. Men den er lig expansionen at betegne som en sliddel, som forventet måske vil omkomme før varmepumpen. Kan nu ikke erindre vi har skiftet nogen på radiatorsystemerne. Et par stykke på brugsvandet og nogle expansioner.

Har du smidt din manual væk, kan du finde de på IVT.dk - > download
 
hamselv
Normalt bruges en ekstern pumpe der kan yde 4 meter eller mere, altså 0,4 bar. Det kan så gå galt med en gammel murermester villa der godt kan være måske 8 meter fra kældergulv til kip. Køres bare med en bar i hviletryk, kan pumpen genere noget man ikke vi have, hvis man bruger en 1,5 bar ventil, og denne har bare en smule minus tolerance. Forstår slet ikke måden der spørges på, og ejheller formålet! I min verden taler vi om en del der er leveret af installatøren. Er dette dig selv, skal du så selv svare på hvorfor!

Men derudover taler vi om en komponent, enhver smed ville vælge til 2,5 bar, og som koster ganske lidt. Skift den og undlag at dvæle ved om den ene eller den anden bør yde garanti på den.
 
LuckyLupo
Jeg takker pænt for svarene.


/Claus
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,301,698 Unikke besøg
XHTML CSS