HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indregulering af anlæg
stoffer
Hej

Jeg har i et års tid haft en jordvarme pumpe af mærket IVT HE C9 kørende på en vertikal boring, men jeg synes at anlægget ikke er optimalt indreguleret så jeg har mange starter per dag(ca 20-30) efter min mening.

Anlægget er opbygget på følgende måde: 1 stk IVT HE C9 direkte forbundet til en 115 L buffer tank. Herefter en Alpha 2 25-40 cirk. pumpe, der pumper vand til stue gulvvarme fordeler uden shunt(ca 95 m2) samt 3 stk radiatorer i kælder(38m2). Herudover en shuntet gulvvarmefordeler på 1. etage med en 15-60 cirk. pumpe(ca 60 m2). Stue gulv består af betongulv med fliser hvor gulvet på 1. etage er let gulv med træ.

Der er fin varme på huset, men det undrer mig at der skal være så mange starter per dag. Jeg kan se på styrdinvarmepumpe, at det tager ca 35-40 min at opvarme buffer op hvorefter den holder en pause på ca 35-40 min. I disse dage hvor der er et par minus grader er der ca 20 starter per dag.

Jeg har forsøgt at øge driftstiden ved at nedsætte hastigheden på varmebærerpumpen i håb om at buffertanken ikke opvarmes så hurtigt, men det har bare betydet at den har sat fremløbstemperaturen fra vp op til ca 40 grader.

Kan det gøres bedre??
 
hamselv
Du kan sikre dig at noget altid kalder på varme.Dvs varmekurven skal være så lav, at der er nogle telestater der altid kalder. Dine anlægspumpen kunne man måske med fordel give lidt ekstra gas.

Hvilken hastighed kører du med på G2 pumpen?

Hvilke instillinger bruger du på VV. Her tænker jeg start T3 og stop T8? Hvilken delta T kører varmepumpen med T8/T9 når den laver varmt vand?

At sænke G2 pumpen har nærmest modsatte virkning. Lidt mere vigtigt er det om G2 pumpen er justeret til auto, eller kontinuerlig?

Bufferen går jeg ud fra er IVT´s den runder, med fire studse i toppen?
 
stoffer
Du kan sikre dig at noget altid kalder på varme.Dvs varmekurven skal være så lav, at der er nogle telestater der altid kalder. Dine anlægspumpen kunne man måske med fordel give lidt ekstra gas
Der er ingen telestater på nogen af gulvvarmefordelerne, blot termostater på de 3 radiatorer.

Varmekurven er sat til at den i øjeblikket opvarmer til ca 31 grader i buffer(T1?) - har ingen ide om det er højt eller lavt.

Hvilken hastighed kører du med på G2 pumpen? Hvis jeg husker korrekt har har justeret fra ca 80% til ca 55 %. Det har i øvrigt intet ændret - kun højere fremløb til buffer.

Hvilke instillinger bruger du på VV. Her tænker jeg start T3 og stop T8? Hvilken delta T kører varmepumpen med T8/T9 når den laver varmt vand? Jeg mener start stop er sat til ca 38 gr og 46 gr. Den kører kun VV et par gange i døgnet. Den laver ikke VV om natten 23-06.

At sænke G2 pumpen har nærmest modsatte virkning. Lidt mere vigtigt er det om G2 pumpen er justeret til auto, eller kontinuerlig? Den kører på auto

Bufferen går jeg ud fra er IVT´s den runder, med fire studse i toppen?[/quote] På trods af kontrakt på en IVT 120 L, så er det en Bosch BC-115 med 115 Liter(verificeret).
 
hamselv
Det er helt galt at justere G2 pumpen så langt ned det giver formentlig endnu flere starter og under aller omstændiger ringere driftøkonomi. Juster denne således du ligger omkring T8/T9 = 5 grader under brugsvandsopvarmning og formentlig lidt højere under opvarmning til gulve/radiatorer. Du brugsvandsindstillinger lyder direkte livsfarlige, med væsentlig fra for legionellavækst. Helt misforstået.

Nu er der vel ikke lavet en skippervending på beholdertilslutningerne (desværret set ret tit). Fremløb fra VP og fremløbt til varmekreds skal være nogenlunde ens i temperatur. Gætter bufferen til en BC120 - den lille fede runde med studse på siden. Fremløb fra VP skal i studs 2 (øverste med prelpladen) og retur til varmepumpen 1'eren nedenunder. 3 er til varmestystem (der sidder en bøjning indenfor, så den suger fra toppen). 4'eren nedenunder er retur fra varmeanlæg (der sidder en preplade bag).

GT1 føleren skal sidde i oppen. I toppen midt i, har du en udluftning/expansion.

Hvis du med de udetemperaturer der har hersket de sidste par dage, kun har drifttid på 50%, er varmepumpen i overkanten for stor, og nummeret mindre havde været bedre. Det kan så normalt fikses lidt vha øget bufferkapacitet. 300 liter'eren havde været langt bedre til dig.
 
hamselv
Det er totalt misforstået og bestemt ikke anbefalelsesværdigt at lave sådan nogle brugsvandsindstillinger. Besparelser kan bliver lidt for dyre, idet legionella kan være dødbringende. Brug en start temperatur T3 på 45-46° og en stoptemperatur T8 på 56 - 58°.
 
stoffer
Takker for info. Jeg sørger for at opjustere VV temperaturene og G2 pumpen ASAP.
Buffertanken hedder BC115. Jeg tror at Bosch har lavet en navneændring på deres buffertanke, for min manual siger BC115 med 115 liter volume. Den manual man kan hente på nettet er ændret i forhold til min.

Når jeg kigger på min buffer tank forfra, så har fremløb fra VP til buffer i højre side top. Tilbageløb til VP højre side bund. Fremløb til gulv m.m venstre side top og tilbageløb gulv i venstre side bund. GT1 føler sidder i toppen sammen med udlufter. Er det korrekt?
I venstre side mellem fremløb og tilbageløb sidder en cirk pumpe.
 
hamselv
Det lyder forkert. En pumpe mellem varme frem og retur??!??!?
 
hamselv
Lad os også lige lige høre T8/T9 når der køres på varme og Varmt vand. Lad den stabilesere sig lidt når du aflæse. Findes hurtigt og nemt i INFO
Redigeret af hamselv d. 15-02-2013 00:00
 
stoffer
Mht til cirk pumpe så var det forkert beskrevet: Efter buffer deler den sig i to grene til henholdsvis stuegulv+radiatorer med en cirk pumpe umiddelbart forinden. Anden gaffel går til 1.etage shuntet fordeler med cirk pumpe.

T8/T9 er ved vv produktion ca 5,5 gr samt 7,5 gr ved varme. G2 står nu på 80 %. VV topper med 53 gr.

Vil de 20-30 starter per dag dræbe kompressoren før tid? Kan det bedre betale sig at købe en større buffer nu, da det det er billigere end at købe en ny kompressor?

Kan man parallelkoble bufferen så man varmer gulv og buffer på sammen tid og efter vp er slukket vil vandet fra buffer cirkulere rundt? (Prøver desperat at få længere driftstider per kørsel;-))
 
hamselv
Delta T'erne lyder fine, grænsende til perfekte. Men når du nu kører uden telestater er de måske mere optimalt at bruge bufferen i serie på returen....... Har for længe siden adspurgt en klog Bosch-mand om han ville opklare den tågede forklaring der er i manualen mht den dynamsiske hysteres, netop med henblik på løsning af disse her problemer, men svaret svæver stadig i vinden, selvom vi har rykket for svar.

Hvis ikke det støjer i radiatorerne kan du prøve med lidt mere fart på dine eksterne pumper, men tror ikke rigtigt det giver noget. Har lidt en fornemmelse af du måske har nogenlunde ens flow på primær og sekundær, og så ville seriekobling af bufferen nok være bedre.

Er primærflowet højest, vil en parallelkobling med en større buffer ved fedest. Specielt hvis du havde brugt telestater. Så er fiffet at stille til en lille smule højere varmekurve, sådan at du lader bufferen og derefter tømmer den inden drift igen.

Her i huset tager gulvvarmen + radiatorerne meget tæt på primærflowet. Men når så temperaturen går op, lukkes radiatorerne og bufferen lades (og min er stor). Min gamle VP kører så på returføler og kører derfor lidt højere op end din i fremløb inden den stopper. Men når den så stopper, skal der lige forbruges 500 liter vand fra bufferen først, inden man starter igen.
 
hamselv
HE'eren har vist Mitsubishi kompressor. Og de er ikke ligefremt berømte for at køre i kagedåse. Vi har dog nu efter en del års virke i varmepumpebranchen, netop bestilt vores første Mitsubishi kompressor, idet vi skal ud og skifte en der lyder grimt og yder dårligt. Så får vi prøvet det.....

Nu skal du så nok heller ikke panikke. 20 starter pr dag er jo ikke lig over 7000 pr år. Det bliver mindre. Og synes jeg kan huske en kollega vist anså 7 - 8000 starter pr år som normalt (jeg finder det højt).
 
stoffer

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2030&pid=14065#post_14065]hamselv skrev:[/url]

HE'eren har vist Mitsubishi kompressor. Og de er ikke ligefremt berømte for at køre i kagedåse. Vi har dog nu efter en del års virke i varmepumpebranchen, netop bestilt vores første Mitsubishi kompressor, idet vi skal ud og skifte en der lyder grimt og yder dårligt. Så får vi prøvet det.....

Nu skal du så nok heller ikke panikke. 20 starter pr dag er jo ikke lig over 7000 pr år. Det bliver mindre. Og synes jeg kan huske en kollega vist anså 7 - 8000 starter pr år som normalt (jeg finder det højt).


Det er selvfølgelig også bedre end min installatørs mål: 40-50 starter per dag - så kan man gå tidligt hjem fra arbejde. Det bliver interessant at se om 5-15 år, om at der er en klar sammenhæng mellem antal starter og levetiden på kompressoren.
Jeg vil overveje at øge buffer størrelsen for hvis jeg med en fordobling af bufferen kan halvere antal starter per dag, så har jeg måske også levetidsforlænget vp. Det må trods alt være væsentlig billigere at udskifte buffer end at udskifte kompressor. Jeg gætter på at en ny kompressor inkl arb koster 20-30k? hvor en ny 200-300l buffer ligger under 10 k?

Jeg kan desværre ikke øge flow på min eksterne cirk pumpe til betongulv da den allerede kører på max - selv på auto. Det ville have været en optimal mulighed for at se om et øget flow kunne have nedsat varmekurven.

PS: Bare rolig jeg går først i panik når vp går i stykker efter 5 års garantien er udløbet men indtil da vil jeg forsøge at skabe de bedste driftsbetingelser for systemet da der kun er min pung til at betale udover de 5 år.
 
hamselv
Skifter du selv bufferen koster den under 5 kg. Kompressoren koster nøgent 7975,- incl moms. Regn dertil 4 -5 timer (det er bøvlet med plads) + nogle kg kølemiddel. Selv for den snedigst kølemand er det vist svært at få til at løbe op i 20 - 30 tusinde.

Priserne incl moms.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,360 Unikke besøg
XHTML CSS