HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VArmegenindvinding med emhætte.
Chr
Da jeg i sin tid besluttede mig for at bygge nyt hus var et af problemerne, hvordan man håndterer emhætten i et ellers meget lufttæt hus som det jeg ville have. Man kan jo ikke bare suge løs og over-rule ventilationsanlægget, sådan som de fleste af de løsninger jeg blev foreslået. Andre af løsningerne gik på at lave reciatulation med kulfilter. Faktisk var jeg ved at opgive, da jeg faldt over en tråd om emnet her på heatpump. Emhætten suger til genindvindingen. Hamselv påstod at det kunne lade sig gøre, og at han havde nogle gode ideeer til hvordan. I samme tråd kunne jeg se, at en anden bruger, mener det er Woebbe, har haft sit anlæg kørende på den måde i 25 år uden problemer.

Jeg tog tyren ved hornene og fik fat i xxxx, som udover at give tilbud på en VP også slog nogle streger og lavede et forslag til et ventilationsanlæg, som ikke bare overholder kravene til SEL mm, men også kan klare en emhætte.
Her lærte jeg noget om ventilationsbranchen -i hvert fald den del af den som jeg rendte ind i. xxx var den eneste, der både ville love at vi kan overholde SEL og vil stå på mål for sine tilsagn. Et simpelt spørgsmål som hvilken standard de ville teste anlæggets SEL og luftmængde efter kneb det meget med at få svar på. Der er vist en del lykkeriddere i den branche. Dermed var der faktisk kun en, der var kvalificeret til at levere det eftersøgte, så fat i ham.

Der er blevet lagt rør mm på loftet og mandag kon anlægget i drift. Det skulle det have været allerede i fredags, men min elektrikker havde klumret så gevaldigt i nogle kabler, at det ikke kunne lade sig gøre. Men op at køre, det kom vi mandag, og sikke en fornøjelse.Huset er lige blevet blower door testet og endte på 0,28 liter/kvm/sekund. Kravet er under 1,0, så det er rigtig fint tæt. (Det skal tømreren have stor ros for!).

Nu skal anlægget luge indreguleres og måles, men jeg er fuld af optimisme. Jeg kan allerede nu se, at selv på laveste trin et indeklimaet blevet markant forbedret og dampene fra kartoffelgryden forsvinder lige op i emhætten (Exhausto med volumenskærm). Skiftes der til emhættedrift -hvor denne opprioriteres- er der fint aftræk til en bulderkogende gryde og en stegepande. Og lydmæssigt er der ikke noget at hører. Gryden larmer mere end emhætten! I forhold til vores gamle lejlighed er det en revolution. Der larmede emhætten selv på laveste trin og køkkenvinduet skulle stå åben for ikke at tømme hele lejligheden for varme. Det er så fantastisk, at selv fruen er imponeret. Så alt i alt er vi meget tilfredse og glæder os til indreguleringen, så det kommer helt på plads.

Jeg vil overlade til xxx at komme med målinger og tekniske beskrivelser. På den front er jeg en ren novise i sammenligning.

Chr.
Redigeret af Admin d. 19-03-2013 12:50
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej Chr

Dejligt at høre at hamselv fik lavet en rigtig god løsning til dig.

Jeg har ,som du også rigtigt skrev, siden ca 1988 haft mit ventilationsanlæg med varmegenvinding hvor emhætten er komplet på. Det fungere upåklageligt, du skal bare sikre dig at din emhætte har et godt fedtfilter så der ikke kommer fedt ind på varmevekslerens plader, hvilket jeg formoder vil kunne reducere virkningsgraden, men da du har haft hamselv med på opgaven er jeg sikker på at der også er tænkt på dette.

Jeg har igennem årene snakket en del med forskellige folk der sælger varmegenvindingsanlæg, typisk på boligmesser og de har alle kun haft løsninger hvor emhætten køres direkte ud i det fri. Det vil efter min opfattelse kunne give det problem ,at der pga det vaccum der skabes i huset af emhættens motor, vil kunne blive suget luft baglæns ind gennem udsugningsventilerne. Det støv der kan ligge i udsugningskanalerne er absolut ikke godt at få ind i huset. Så endnu engang tillykke med din super forchromede løsning.

Når nu vi er ved snakken om ventilationsanlæg med varmegenvinding så kunne det være interesant at høre om det kan give problemer hvis man har en brændeovn, de to ting kunne vel også stå og modvirke hinanden med mindre man anskaffer sig en af de brændeovne med lukket brændkammer hvor forbrændingsluften kommer udefra ????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Løsningerne er faktisk simple. Det hedder rigeligt og med respekt for BR kravene til SEL.

I tidernes morgen tog man "bare" emhætterne fra etageboliger og smed disse på anlægget. Dette ret ukritisk, men der skulle så præsteres et tryk i størrelsesordenen på 100 Pa alene i emhætten. Det så + kanaltryktabet + hætter og så lå vi i størrelsesordenen 200 - 250 Pa. Og så vælter energiforbruget i de tryktab vi kan tillade os nu. Altså vi er nødt til at kunne præstere luft svarende til BR kravet med et max tryktab på helst under 90 Pa total, når vi er i almindelig drift. Dvs vi ligger nede på et indreguleringstryk på 20 - 30 Pa på udsugningsorganet. Altså meget lidt. Så hætter og kanaler skal For chr holdes ekstraordinært lave i tryktab og evne at kunne håndtere mere luft.

Øvelsen ender med, de desværre lidt kostbare taghætter, som EXHAUSTO's THAV/THFV eller Ølands klone af samme, der udmærker sig ved et ekstremt lav tryktab og en lidt mærkelig kurve grundet kontraspjældet der er i afkasthætten. For Chr's vedkommende vælger vi så for at have mulig større luftmængde at bruge Energy II aggregat. På kanalerne kører man så direkte kanal mod emhætten i ret rigelig størrelse. Modsat datiden, i dimension der besværliggør brugbare målinger i disse for at mindske tryktab. Praktisk skal man under almindelig daglig drift have en modstand der muliggør indregulering. Dette laver vi så med et motorspjæld + lyddæmper for ikke at tilføre rummet støj derfra (og samtidig fjerne muligheden for lydoverhør). Nu kan vi så pludselig lave udsugning med BR kravet og så åbne spjældet og få noget mere ekstra luft, så emhætten kan du. Begge dele med minimal støj. Når det så skal styres kommer udfordringerne. Emhætter uden (eller meget lidt modstand) findes ikke, og har ikke qva andre krav været et ønske. Faktisk skal man i centraudsugningsudsugningsanlæg have et stort lufttryktab for at sikre mod røgspredning. Så her køber man den emhætte der kan dokumentere en ordentlig emopfangning, rager indmaden ud af den og fjerner det indbyggede motorspjæld (og modstand). Så monteres en relæboks på der kan oversætte et tryk på knappen til en relæfunktion. Så genbruger vi praktisk auto-slukke funktionen i emhætten, så skidtet returner selv efter 60 minutter (smart da det ikke siger noget, og overventilation koster). Fra relæboksen bruger vi en lille relæboks mere der kan lave det til to potentialfri kontaktorer og vi derfra kan lave et klik/klak signal til at åbne spjæld og vi kan give besked til Genvex'en om at gå på trin tre. Så har vi pludselig mulighederne: Trin et - grundventilation - besparelses-mode lavere end BR. En art grundventilation. Trin 2 BR kravet - den vi skal holde. Trin 3 - mere end BR kravet. Trin 3 trigget fra emhætte - variant hvor luften fordeles anderledes med max luft for køkkenet. Trin 4 fuld knald. Altså 5 modes. Men kun når trin tre trigges fra emhætten "snydes". Trigges fra styringen, åbnes emhætten ikke. Dvs praktisk kan man genere ekstra kraftig badeværelses sug ved trin tre, hvis ikke emhætten røres.

Det skal være fint idet BR kravet i forvejen langt fra blev overholdt med datidens anlæg undtaget ved forceret drift. Det svære er at det hele skal laves med indreguleringstryk så lave som 20 - 30 Pa istedet for det 3 - 4 gange så høje modtryk som man brugte førhen. Det er røvsvært at dirrigere luft, når man ikke har noget at lede med. Det svarer lidt til at køre sæbekassebil ned af bakken uden styresnore . Men det ser fint ud, siger absolut intet. Nu skal vi så se om vi kan lave brugbare målinger på de temmelig små måletryk vi har.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Meget interesant at høre, det lyder som nogenlunde samme løsning som jeg selv lavede tilbage i 1988. Jeg satte et T stykke på udsugningskanalen helt oppe ved aggregatet og monterede 1 stk motorspjæld efter T stykket på udsugningskanalen og 1stk motorsplæld efter T stykket på den kanal der så går direkte til emhætten. De 2 motorpjæld arbejder modsat sådan så der enten er lukket for emhættekanalen og dermed åben for udsugning i i resten af husets udsugningsventiler eller helt lukket for husets udsugningsventiler og åben til emhætten som dermed får maximal udugningskraft. I den styring jeg byggede er der iøvrigt en trinløs regulering.

Det er iøvrigt bemærkelsesværdig at det er de samme motorspjæld der sidder der endnu hvilket vil sige at de nu har fungeret i 24 år.

Mit anlæg overholder dog helt sikkert ikke BR kravene, da jeg på indsugningen har sat en stor filterkasse hvor udeluften bliver filtreret gennem 4 filtre hvoraf det sidste er et hepa filter. Pga det store tryktab der er især gennem hepafiltret har jeg måtte indbygge en Extra ventilatormotor i filterksssen for at kompensere for tryktabet.
Det fungere fint, selv om det nok er noget overkill og kunne fungere med et lavere strømforbrug hvis jeg droppede filterkassen.

Men hvad med brændeovne / ventilationsanlæg kan det gi problemer ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2038&pid=14153#post_14153]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]
Men hvad med brændeovne / ventilationsanlæg kan det gi problemer ???


Nej:
Ventilationen i sig selv er ikke noget problem da det jo gerne skulle være nogelunde balanceret og dermed almindeligvis ikke have den store indflydelse.
Der hvor problematikken opstår er pga BR´s tæthedskrav. Den mængde luft der ryger op af skorstenens lysåbning på typisk ø15 cm skal jo komme et sted fra. Det er mange l/s og hvis huset på 197m2 er målt til 0,28 l/s/m2 har man "kun" 55l/s at gøre godt med. Om det er nok kan man så regne efter.

Ja:
Her taler jeg af erfaring.
Hos mig hvor huset er målt til 0,97 l/s/m2 har pejseindsatsen fået sin egen frisklufttilførsel via et (vist nok) 100mm spiro rør gennem gulvet. Det er lige netop nok til at holde liv i pejsen, men ligesåsnart jeg så tænder emhætten - som er lavet på traditionel vis med udblæsning til det fri - ja så skal der jo trækkes ekstra 250 l/s ind et eller andet sted fra når den kører fuld knald. Og det nemmeste sted er desværre gennem pejsen. Det har den konsekvens at røgen fra forbrændingen ikke forsvinder op i skorstenen, men biver suget ud i stuen... ikke rart.
Løsningen på dette er enten at åbne et vindue når der både er ild i pejsen og emhætten skal kører, eller når nu man har IHC styring, at lade dette styre og ændre ventialtionsanlægets betingelser så udsug sættes på min. eller 0 og indblæsning på max. På den måde kan der stadig opretholdes en fornuftig balance og vi undgår røg i stuen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det var en af de problemer jeg tænkte kunne opstå.

Men hvis man har en traditionel brændeovn der skal ha sin luft fra det rum den står i vil den vel når den brænder kunde lave et undertryk / sug som påvirker ventilationsanlægget i uheldig retning ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Ja du får ihverttilfælde større udsugning så balancen ryger. Og som i mit tilfælde skal brændeovnen og ventilationsanlæget formentlig kæmpe om den mængde luft der er til rådighed. Den af de to der kan skabe størst tryk vinder kampen.

Og varmegenvindingen bliver heller ikke særlig god da der jo bliver mindre afkastluft til at varme den kolde indblæsning op med.
Men det er jo en konsekvens af det valg man foretager når man beslutter sig for at tænde op. Som sagt det luft der ryger op i slorstenen skal jo komme et eller andet sted fra.

Så kan man jo begynde at måle røggastemperaturen og se om der skulle være noget at hente med en røggaskøler Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
mureren
Eller skifte til en pilleovn med integreret friskluftsindtag Smile
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
hamselv
Så fik vi målt lidt. Energiforbruget var så klejn så vores effektmeter ikke duede. Lige omkring de 200m3/h kunne klare med et par og fyrre Watt, som så resulterede i SEL på under 800 J/m3. Ret flot når vi så samtidig kan præstere over 150 m3/h i emhætten ved at skrue en smule op, og så åbne et motorspjæld.

Huset er så målt helt ekstremt tæt, med målt lækage på en tredjedel af kravet. Det gav så også den spændende udfordring at husets søn lige måtte holdes indendørs, idet døre der blev rykket op og lukket igen gav fuldstændig vilde udsving på måleudstyret, set i forhold til de særdeles små måletryk vi operede med. Det gav en del renden frem og tilbage (sådan opfører forbundne kar sig) indtil vi fandt det tilfredsstillende. Udsugning var ret nem, da det her i højere grad er det rene statiske tryk der er gældende for hvilket luftmængde der er tilstede.
Redigeret af Admin d. 19-03-2013 12:52
 
hamselv
Iøvrigt - brændeovn i sådan et hus -NEJ.....Hvad skal man med sådan en varmemængde. Sprit pejs??! Tror det heller ikke. Huset er simpelthen alt for godt isoleret og tætnet.

Tror jeg ville komme til at savne mine varme gulve i sådan et hus!
 
mureren
Jeg skrev nu også pilleovn...ikke brændeovn.
Når du skriver 1/3 af kravet, er vi så på 0,5 l/s/m² ved 50 pascal? Eller er det et andet krav (2015 eller 2020) du regner med?
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
Chr
Huset er bygget til at skulle opfylde 2015. Det er betingelsen for at slippe for naturgastilslutningspligten. Kravet er derfor under 1,0 l/kvm/sek. Blower door testen kom ud med 0,28 l/kvm/sek, så det er faktisk pænt under 1/3 af kravet. Tømrerne har virkelig gjort det godt med tætningstapen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Pillebrændeovn ville heller ikke være klogt med et hus af den kaliber. Du kan ikke fornuftigt regulere langt nok ned, og problemer med træk i brændeovnen ville være store, uanset om der køres med lufttilførsel eller ej. Det vil knibe med varme til at generere træk.
Redigeret af Admin d. 19-03-2013 12:53
 
woebbe jordvarme siden 1985
jeg tror ikke hverken brændeovn eller pilleovn vil være anvendeligt i det nævnte hus, det vil heller ikke på nogen måde være rentabelt og det er jo normalt argumentet for anskaffelse af brænde eller pilleovn.

hvis man godt kan lide hyggen ved at sidde og se på flammerne fra en " brændeovn " og få den intense varme kan man jo overveje at købe en barbas gasovn, sådan en har jeg selv og den fungere super godt, den jeg har er beklædt med fedt sten og ligner helt en "rigtig brændeovn " den køre på flaskegas (gasflasken står uden for huset) har lukket brændkammer og indsugnings og forbrændingsluft løber gennem et dobbelt rør som blot føres ud i det fri gennem husmuren hvilket gør den særlig egnet til huse med ventilationsanlæg. de hyggelige flammer ses gennem en stor glasplade og den har termostat regulering samt manuel regulering af flammer m.m.

den er naturligvis ikke så billig at bruge som jordvarme men en gang imellem når man vil hygge lidt er den perfekt, og så er den med elektrisk tænding, så man har flammer på ca 5 sekunder
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
I forbindelse med talen om tætheden er der en væsentlig faktor, som vi fik godt fat i fra starten. var helt fra starten, da jeg forhørte mig til hvilke tætheder han ville forvente at opnå (og hvad han havde præsteret tidligere) meget klat omkring det med dampspærren. Han står inde for tætheden, og det betyder, at alle gennembrydninger af dampspærren skal ske med hans godkendelse og enten tætnes af hans folk eller kontrolleres af hans folk.
Dette forhold blev klargjort for alle de leverandører jeg selv stod for (ventilation, VP, elektrikker, VVS og køkkenfirma). På den måde undgår man, at der bliver en abe at kaste rundt med, og det har virket. neste svipser var en elektrikker, der var ude at lave en reklamation. Han efterlod to huller, som han havde glemt at lukke til. De blev opdaget af både en opmærksom bygherre og af olk. Sidstnævnte checkede fluks de steder han havde været, og udbedrede hullerne.
Den opnåede tæthed, ikke mindst sammenholdt med det lidt komplicerede hus (et kors-hus med kiplofter etc) er opnået ved såvel grundig planlægning helt fra designfasen såvel som omhyggelighed da elementerne blev samlet. Jeg har ved selvsyn set, hvordan der omhyggeligt fuges, limes og spændes sammen om spær og samlinger mm. Planlægning og omhu. Resultatet taler for sig selv, og jeg kan selvfølgelig ikke andet end være aldeles tilfreds.

For lige at holde fast i trådens emne, så er ventilationen jo blevet justeret, og det spiller bare. Emhætten fungerer som den skal (og indblæsningsluften bliver betydelig varmere, når der laves mad!!!), stuen har fået lidt mere luft, så den har ligeså godt klima som resten af huset. Emhætten larmer mindre end induktionskogepladen og SEL er (som ovenfor beskrevet) rigtig lav. I runde tal vil ventilationen koste ca 400 kr i strøm pr år. Det er lidt svært at være andet end særdeles tilfreds.

Chr.
Redigeret af Admin d. 19-03-2013 12:54
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
ChristianJS
Jeg vil tage denne tråd op igen, da jeg gerne vil have det samme som dig Chr. Vi er ved at bygge hus med nogenlunde samme isoleringsmængde som dig, og jeg har også lagt mig fast på et Genvex Energy II- anlæg, og også med emhætten på.
Kan du fortælle noget om du stadig er glad for løsningen, og måske også lidt om rørstørrelser?
Mvh Christian
 
Chr
Jamen, det kan jeg da.

Jeg er stadig meget tilfreds med den løsning jeg har fået. Det virker helt som det skal. Jeg har et indeklima som de fleste misunder mig. Jeg ville vælge den samme løsning igen.

Jeg har ikke rørstørrelserne ved hånden, men der er en anden bruger, som ved en del om dimensioneringerne af den slags. Han kan sikkert hjælpe.

De lidt store dimensioner giver et meget lavt forbrug på Genvex'en. absolut lækkert.
Det er vigtigt at du får ventilationen tænkt ind i dit byggeri fra starten, så det kan blive lagt ind i isoleringen. Det sparer dig for at få rørene isoleret separat.

Du skal overveje et par ovenlysvinduer med fjernbetjent motorstyring, da topisolerede huse han overophede, og så er det lækkert at kunne åbne i toppen sammen med et vindue eller en dør og lade skorstenseffekten lufte effektivt ud.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
jonaskp
Jeg håber det er ok at jeg genopliver denne tråd - det virker nemmere end at starte en ny der grundlæggende handler om det samme.
Jeg er igang med at bygge nyt hus, der skal have varmegenvinding (Genvex) og er så stødt på udfordringen omkring emhætten.

Jeg besluttet at jeg gerne vil have emhætten koblet på ventilationsanlægget, ligesom Chr beskriver i denne tråd. Men jeg er lidt på bar bund i forhold til hvor og hvordan jeg skal starte. Jeg skrev en PB til Hamselv (fordi han havde hjulpet Chr kunne jeg forstå), men læste efterfølgende i en anden tråd at han (måske) havde lukket for PB'er.
Montøren som samarbejder med vores byggefirma afviste at vi skulle lave den løsning, men istedet bare skulle lave emhætte med seperat motor og afkast. Så den vej er der ikke noget hjælp at hente.


Jeg synes det er meget sparsomt med information omkring denne løsning på nettet, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe lidt.

Jeg er også meget interesseret i at høre fra Chr om den løsning der blev lavet, stadig virker tilfredsstillende, for så er det jo nærliggende bare at forsøge at kopiere ud fra det der er skrevet i denne tråd.
 
hamselv
Admin har lukket for PB, ikke jeg.
 
hamselv
....og systematikken er skam ikke så svær.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,123,773 Unikke besøg
XHTML CSS