HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller pillefyr
Mosely
Hej

Er ved at vurderer om jeg skal vælge et jordvarme anlæg eller pillefyr som erstatning for gammelt udtjent oliefyr.
Håber der er nogen der vil give sig tid til at komme med et par "indspark" på nedenstående.


Huset som skal opvarmes er på 140 m2 i grundplan samt ca 70 m2 på 1 sal. Har gulvvarme i hele underetagen samt store radiatorer på 1 sal hvor der er soveværelser. Normalt er der ingen varme på 1 sal hvor vi sover, klarer os med varmen der trækker op fra stueplan. Normalt fremløbs temperatur på de shuntede gulvvarme systemer er ca. 35 °C. Rumtemperaturene i stueetagen styres af rumtermostater og ventiler på de forskellige zoner. Der er PT ingen andre styringer som f.eks natsænkning eller styring af fremløbs temperatur ud fra udetemperatur.

Det nuværende olieforbrug ligger på ca. 2000 liter, med et døgnforbrug på maks. 14 liter på de koldeste dage. Den nuværende Tarm kedel som har indbygget varmvandsbeholder (VVCool er fra 1978 og sikkert godt kalket til. Har på baggrund af ovenstående regnet mig frem til at en en 6 kW varmepumpe burde være OK.

Overvejer derfor følgende jordvarme anlæg:
Bosch Compress 6000 LW (ekstern varmtvandsbeholder) eller LW/M (integreret varmtvandsbeholder) samt 300 meter slange i én længde.

Jordvarme slangen vil komme til at ligge i vandholdigt grus. Det er et moseområde, hvor der under 50 cm. muldlag er rent grus. Graves der et hul (i den tørre vinter periode), står vandet efter et par timer ca. 50 cm. under terræn.
Regner med at nedpløje slangerne da det ikke vil være muligt holde en rende "stabil" i 1,1 meter dybde, gruset skrider sammen pga. af tilstrømmende vand.

Har 6 m2 Batec solfangere tilsluttet 280 liter VVB (brugsvand). Solvarmens VVB sidder foran oliefyrets VVB i vinterperioden og kobles om når oliefyret slukkes i sommer perioden.

Vil gerne fortsætte med den nuværende VVB til solvarmen, men er i tvivl om den ledige øverste varme spiral i beholderen har overflade nok til at varmepumpen kan afgive effekt nok til brugsvandet. Den øverste spiral i VVB er en 15 mm kobber rør spiral på 8,4 meter, hvilket giver en hedeflade på ca. 0,4 m2

Har overvejet om det er muligt at booste brinetemperaturen på indgangen til varmepumpen vha. varmeveksler på solvarme glykolen. Vil regulere brine-flowet gennem varmeveksleren således temperaturen på brinen ikke overstiger anbefalede værdi (har set 20 °C angivet her i debatten ). Kan se man normalt anbefaler denne løsning på brine afgangen fra VP, men forstår ikke hvorfor man ikke gør det på indgangen til VP.

Vil af pladshensyn gerne køre uden buffertank.

Vil gerne have input på følgende:

1. Er I enige i at en 6 kW varmepumpe er en passende størrelse ?

2. Kan jeg anvende den nuværende VVB på de 280 liter med varmespiral med 0,4 m2 hedeflade sammen med LW modellen, eller er det for lille hedeflade ?

3. Er det OK med de 300 meter slange i en længde ?

4. Erfaringer / betragtninger vedr. boost af brine via varmeveksler på solvarme glykol kredsen ?

På forhånd tak, for de der giver input.

MVH

John
 
hamselv
1. Er I enige i at en 6 kW varmepumpe er en passende størrelse ? JA

2. Kan jeg anvende den nuværende VVB på de 280 liter med varmespiral med 0,4 m2 hedeflade sammen med LW modellen, eller er det for lille hedeflade ? NEJ DET ER IKKE HELDIGT MED SÅ LILLE EN HEDEFLADE, SERIEKOBL I STEDET MED EN INDBYGGET VV BEHOLDER. BRUG DEN ØVRE SPIRAL TIL OVERFØRSEL AF OVERSKUDSVARME.

3. Er det OK med de 300 meter slange i en længde ? JA

4. Erfaringer / betragtninger vedr. boost af brine via varmeveksler på solvarme glykol kredsen ? GAVNLIG, MEN DYRT AT LAVE
 
hamselv
Glemte lige..... Buffer skal du have!
 
kla
Både METRO THERM og Vølund har begge varmepumper som kan sammenbygges til sol, og til og med styrer solen, ret smart faktisk at man kun har brug for en styring, spiralen i din Batec er desværre for lille, ganske som hamselv siger. De har en funktion indbygget så hvis du laver et glykolanlæg, kan du montere en trevejsventil og lade på jordslangen, koster evt en veksler på 9 kW til ca 6.000 kr og en skifteventil, varmepumpen styrer skifteventil og cirkulationspumpe., altså forberedt til solvarme. med et spritanlæg er det no-go
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
hamselv
Ja og DVI kan da vist også..... Troede reklamer var henvist til forsiden!

..og Metroterm er vel en Nibe pumpe (ligesom Vølund).
 
kla
Tror ikke at det er reklame at fortælle hvad et produkt kan når tråden starter med et spørgsmål om netop de egenskaber, men det er op til Admin at afgøre.

Desuden vil enhver underskrift med henvisning til hvad man sælger og hvor man bor være en reklame eller misforstår jeg det med reklame ??
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
RSB

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2053&pid=14323#post_14323]hamselv skrev:[/url]

Glemte lige..... Buffer skal du have!


Altid?
Og hvad gør den udover at begrænse antallet af starter ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
hamselv
Hvis du kigger i manualen, vil du se at den nævnte varmepumpe anvender en automatisk reguleret varmebærerpumpe. Dvs den vil være meget lidt glad for ikke selv at få lov til at bestemme vandflowet over veksleren. Derfor ....buffer. Og gevinsten er som du selv nævner længere start og stop tider => længere levetid og lavere driftomkostning. Bufferen behøver ikke være specielt stor, og behøver heller ikke placeres i samme rum. I nye huse ophænges de oftest over manifolden, inde i et skab.
 
lars-jacobsen
Hvis man som de fleste her på sitet gør kører uden telestater eller med åbne ventiler nærmest hele tiden, og varmebærer pumpen kører automatisk (efter behov og ikke hele tiden) burde der jo være vandflow til veksleren når behovet er der. Bufferen er derfor i mine øjne ikke nødvendig ud fra denne betragtning. Det er jo ikke en akkumuleringstank.
En 60-100L buffer betyder formentlig ikke meget på antal start/stop og driftstiderne ifht betongulvet. At det så kan være en god ide at have bare en lille buffer for at sikre flow med lukkede telestater, og optage og udligne tryk og flow variationer ved skift mellem varme/VV produktion er så en anden sag. Men argumentet om man skal have den for at opnå lange driftstider køber jeg ikke Smile
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Så taler vi om at lave varmeanlæg der ikke overholder BR! Det laver vi ikke. Og at slukke pumpen med kompressoren i så henseende lyder slet ikke klogt.

Jeg er nødt til at forholde mig til anlæg der er udført således BR overholdes. Dvs telestaterne er der.
 
hamselv
Iøvrigt har spørgerens hus radiatorer, ergo behøver vi ikke spekulere i hvordan vi ville gøre på ren gulvvarme. Og med Compress 6000 er flowsikring en absolut nødvendighed.
 
lars-jacobsen
Jeg siger såmænd heller ikke man ikke skal have telestater, det er jeg selv tilhænger af. Og dermed at kunne regulere temp. individuelt i hvert rum som BR også foreskriver. Men man kan jo stille termostaten så tilpads højt i alle rum at det i praksis svarer til telestaterne ikke er der, (og så regulerer på varmekurven).

Hvorfor skulle man ikke slukke den interne varmebærerpumpe i takt med kompressoren ? Der er da ingen grund til den kører hvis ikke kopressoren producerer varme. Her går jeg ud fra der er installeret en ekstern gulvarmepumpe på shunten der kan lave cirkulation i gulvarmekredsene. Men ellers er det da korrekt, så bør der kører en behovstyret pumpe ala Alpha2 eller lign.

Spørgeren oplyser han har gulvvarme (med 35 gr. fremløCool i hele stueetagen og at radiatorerne på 1. sal normalt ikke benytttes. I tilfælde af behov for lidt varme deropppe kunne det være de 35 gr. stadig er nok til at dække behovet, omend det ikke er det samme som at overholde DS/BR krav.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Vi kan som ansvarlige installatører ikke lave anlæg baseret på: "der normalt ikke kører" osv. Hvis du kører uden buffer, hvordan havde du forstillet dig returvandet skulle komme til returføleren, hvis du ikke har flow på primærsiden.

Og nej, laver vi gulvvarme idag, køres uden shunt. Manifold der fødes direkrte fra varmekredspumpen. Dette kun ved ren gulvvarme. Blander du radiatorer ind i det er du nødt til shunten.

Og med al respekt, så gider vi altså ikke lave installationer der ikke er rimeligt sikrede mod fejljusteringer og forkert adfærd. De første anlæg vi udførte, var ofte uden buffer, men vi fandt hurtigt ud af at disse vare temmelig følsomme overfor korrekte justeringer. At anvende metodikken, som anført i manualerne er langt nemmere at håndtere og herr og fru Jensen har langt nemmere ved at justere dem.

Selvfølgelig har alle nørd-trickene lidt små fordele, men det er marginalt. Kører selv uden telestater. Men jeg må også forventes at kunne trimme dette til top-dollar. Det kan jeg ikke forvente at et pensionistægtepar kan. Og med dagens lønninger og det prisniveau varmepumpeinstalallationer sælges for, kan vi ikke regne med at skulle trimme gulvkredse (og smedene gør det heller ikke for optimalt).

Mht buffere foretrækker jeg dem større end de små 100 liter'e. Men er man i pladsnød, er de slet ikke så dumme. Og om ikke andet kan du hydraulisk adskille varmepumpesiden og varmekredssiden. Og de rigtige buffere har en diffusor på indløbet, så blandingen bliver minimal. Rent styringsteknisk justerer du med fordel varmekureven således omkring en tredjedel gulv kalder på varme altid. Men f. eks nu her med ret koldt ude og godt med sol, vil mange nye huse lukke ned. Og så er fidusen åbenlys. Og bruger du så en 300 liter tank, gemmer du alligevel lidt varme. Har du ventilationsvarmeflade tilkoblet er du simpelthen pisket til at gøre det sådan. Ellers hedder det kold indblæsning under VV produktion.
 
lars-jacobsen
Ja vi er så vidt ganske enige. Det var bare dit "skal have en buffer" jeg flueknepper.
Mener bare der skulle skrives "bør have en buffer", da der er flere fordel ved at have en end ikke at have en. Det er ikke en "must have" komponent, da den kan undværes, hvis ellers installationen tilpadses dette.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det kan vi så ikke i vort koncept. Da vi overholder BR og da vi ikke vil lave installationer der meget nemt kan fejlbetjenes, er bufferen et must have. Hvad andre laver kan jeg være ligeglad med. Men adspørges jeg, er det must have. Så er den vist ikke længere.
 
Mosely
Hej debattører

Imponerende med så hurtig og nuanceret feed back. Rigtig mange tak for det til jer alle, det er virkeligt værdsat.

Synes der er kommet mange gode indspark og ”vinkler” på mine spørgsmål så jeg kan komme videre med planlægningen.

Hvis der er nogen der har lyst (og energi) til at give input på nedenstående så vil det være fint. Så på forhånd tak.

Buffertank
Vedr. Buffertank så har Bosch en enkelt konfiguration i deres installation manual hvor de specificerer at der kan køres uden buffer, men som de skriver er det ”En absolut forudsætning for denne tilkobling er, at et minimumsflow på 70% af det nominelle flow kan opretholdes hele året rundt.”
Har overvejet muligheden for at buffre varmen i beton gulvene, og lade 1 salen med radiatorer klare sig med det varme der er til rådighed. Normal kører cirk. pumpe til 1 sal aldrig, så der er kun naturligt flow hvilket vil sige ”ikke iskolde” radiatorer.
Som skrevet har jeg ikke rigtig plads til buffer tank, med mindre den kommer til at residere i skunken Frown

Kunne godt tænke mig at køre med ekstern styring af setpunktet til VP, for på denne måde at kunne buffre varme i perioder med overskuds produktion på planlagt solcelle anlæg (2013 ordningen)

Boost af Brine inlet via Solvarme veksler
Det jeg havde overvejet var at booste brine temperaturen ind i VP via en solvarmeveksler (SVV) på glykol kredesen. For at undgå temperaturer ind i VP på over de 20 °C ville jeg så regulere flowet gennem SVV via en 3-vejs reguleringsventil. Har i forvejen en PLC der kan styre dette, så det kommer vel kun til at koste ventilen samt en temperatur føler (samt veksler og ventil på glykol siden selvfølgelig), eller er der noget andet jeg har overset ?

Nedpløjede jordvarmeslanger
Hvad er jeres erfaringer med at få tilladelse til at nedpløje slangerne. Er de kommunale myndigheder mere strikse overfor dette ?, samt er der særlige hensyn man skal tage ?.
Har i nogen anbefalinger for jordvarme slangerne ?


MVH
John
 
RSB
Alternativet til at bruge buffer kunne være det samme som jeg har valgt, måske lidt dyrere løsning der dog også inkludere ventilation.

Jeg kører uden buffer og uden shutkreds. JVP er direkte tilsluttet gulvarmen og temperaturen på fremløb reguleres af den frekvensstyret JVP.
I ventilationen sider der en LVP efter krydsvarmeveksleren der tager den sidste energi ud af ventilationsluften og laver varmt vand af det. Hele anlægger incl. ventilation 180l VVB, 6,5 kW JVP og LVP fylder 200*90*60 cm.

Hvis man har radiatorer kan en shunt-kreds monteres.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
RSB
Kan man ikke rette egne indlæg ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,026 Unikke besøg
XHTML CSS