HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
100 procent IPA
PeterKunz
Der kan vel ikke være noget i vejen for at bruge 100 procent IPA som frostvæske i stedet for den sædvanlige IPA-sprit, der jo består af IPA og ethanol?

IPA leder varmen bedre end ethanol, og man kan købe ren IPA uden tilladelse fra told og skat. Og så er IPA billigere end IPA-sprit.
 
Berg
Ja det ville jeg også gerne vide!

Er der nogen der kan bekræfte om ren IPA kan bruges istedet for IPA-Sprit?
 
airman
Udrag fra told hjemmeside:

IPA-sprit

IPA-sprit er sprit, der er denatureret med 2-propanol (isopropylalkohol) - 10 liter pr. 100 liter á 100 pct. sprit

IPA-sprit bruges bl.a. til

* fremstilling, fortynding eller opløsning af farver, lakker, rensemidler, blomstergødning o.l., desinfektionsmidler
* fremstilling af parfumer, kosmetiske artikler og toiletmidler
* fremstilling af desinfektions- og luftrensemidler, sæbe, myggebalsam o.l. varer.
* afvaskning, rensning, rengøring, desinfektion og polering af klicheer, trykplader o.l., printplader, loddede emner, elektriske komponenter o.l., kontormaskiner (i kontorservicevirksomheder), støbeforme, glas til produktion af termoruder o.l., metal før overfladebehandling (i produktionsvirksomheder), påfyldnings- og opskæringsmaskiner i levnedsmiddelindustrien, smøre- og skæremiddel ved arbejde i letmetaller, glas og apparater i kemiske laboratorier, kvartskrystaller til brug i den elektroniske industri
* frostsikring af jordvarmeanlæg
* bestemmelse af stenmaterialers massefylde
* fysik- og kemiundervisning i folkeskolen (årsopgørelse, se blanket 22.038).

Denaturering, forhandling og forbrug af IPA sprit må kun ske efter bevilling fra SKAT.

ALtså forstår jeg ikke jeres spørgsmål. IPA'en anvendes i en 30% opløsning. Ca 10% af IPA'en er isopropylalkohol og reste propanol (drikkesprit). Dvs 3% af brinen er isopropylalkohol???? Lad mig gætte på at der ingen målbar forskel er på om man anvender IPA eller ren PROPANOL.
 
airman
Hvor kan du iøvrigt købe propanol billigere end IPA?!?!?!??
 
bes1109
Mig bekendt er IPA sprit 90% ethanol + 10% isopropanol ???
 
PeterKunz

Citer

airman skrev:
Hvor kan du iøvrigt købe propanol billigere end IPA?!?!?!??

Denne kommentar forstår jeg ikke.

Jeg skriver, at ren IPA (altså 2propanol) er billigere end IPA-sprit.
Og du spørger hvor propanol er billigere end IPA, - det giver jo ikke mening?? Mener du IPA eller IPA-sprit. Jeg har slet ikke skrevet noget om propanol? Mener du Ethanol? Eller 1propanol?

Men ellers har det været sådan at 2propanol er billigere end IPA-sprit.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Berg
Airman, tak for svaret. Jeg tror dog du har byttet lidt om på enhederne.
Som bes1109 skriver, mener jeg også at:

- Ren IPA = 2-propanol (isopropylalkohol)

- IPA Sprit = 90% ethanol (sprit) + 10% 2-propanol (isopropylalkohol)

Ved brug af IPA Sprit som de fleste foreskriver, og 70/30 blandingsforhold, er det altså 27% af brinen der er ren sprit (ethanol), og 3% der er isopropylalkohol.

Og med ren IPA bliver det 30% af brinen der er isopropylalkohol. Altså 10 gange så stort indhold.

Så det er en stor forskel, så vidt jeg forstår det. Men virker det lige så godt?
Ved ikke om 2-propanol (isopropylalkohol) har samme egenskaber som ethanol mht. frost, korrosion osv.
 
PeterKunz
2propanol frostsikrer ikke helt så godt som ethanol. Så enten skal man leve med et par grader lavere frostsikring, eller også skal man hælde lidt mere i..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,293,575 Unikke besøg
XHTML CSS