HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rørisolering / lovkrav
Fighter 1145
Hej

Jeg skal have energimærket vores nye hus, og derfor er jeg i gang med at isolere rørene i ved jordvarmeanlægget i bryggerset. Det hele er meget kompakt, så der er ikke meget plads. Rørene har jeg typisk isoleret med 28/20 mm. rørskåle.

Nu mangler jeg brinerørene (se foto), som VVS'eren desværre ikke isolerede, da han installerede det komplette anlæg. Som jeg har opfattet det, skal jeg anvende et isoleringsmateriale, som hedder amaflex. Jeg er dog noget i tvivl om, hvilken tykkelse jeg bør købe når røret som skal isoleres består af mange forskellige rørdimensioner. Skal jeg blot købe i overmål og så tvinge det med strips eller skal købe mange dimensioner og så støde dem sammen og samle med tape ?

Er der nogen, som ved, hvor man køber Amaflex billigst ?

Ved fordelerne har VVS'eren fjernet isoleringen på pexrørrene inden han samlede dem i fordelerene (se foto). Som jeg ser det bliver de nu nærmest umuligt at isolere disse pexrør over gulvet idet der jo ikke er plads til det. Er det lovligt ikke at isolere disse når det er ikke i selve huset, eller giver det en anmærkning i energirapporten ?
 
lars-jacobsen
Nu kan vi desværre ikke se vedhæftede fotos. Et gammelt problem som jeg mange gange har gjort admin opmærksom på, uden der er sket noget.

Nå men brine/jordrør skal kondensisoleres og derfor er et produkt som Armaflex velegnet. Alm. Skumrørskåle er ikke tætte nok. Luft isolerer jo og det gør derfor ikke noget de ikke passer 100% til rørene i denne henseende. Men alt efter plads og lokale forhold vil det måske være bedst og pænest med forskellige deminsioner. Husk samlinger skal limes eller tapes (med korrekt produkt) så de er kondenstætte. Derfor dur det nok ikke at same med strips hvis rørskålene er slidsede op på langs. Der skal en tæt samling på hele vejen.
Mht pris er Google nok din ven, eller tag telefonen og ring til din lokal installatør.
I opgørelsen af husets energibehov i Be10 kan man undlade at medregne rørlængder under 1 meter.
Der kommer nok ikke nogen "anmærkninger" vedr. dette, med mindre der slet ikke er andet der bedre kan betale sig. Man kan jo også pakke hele fordeleren ind istedet for de enkelte rør, alt efter hvad der er praktisk muligt.
Der er kommet ny norm for varmeinstallationer her i 2013, med øgede krav hvor man jagter her eneste lille kwh. Derfor kan man nu fra flere producenter også købe præfabrikerede isolerinsskåle til fordelerrørene.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Admin
Test
Admin tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hej Lars

Som det ses kan man vedhæfte billede, og det har man kunnet længe.

Admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
lars-jacobsen
OK, så må der "bare" være tale om en fejl 40 i dette tilfælde Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars

Tak for info. Jeg benytter Amaflex som du beskriver og overvejer lige hvad jeg gør med fordelerrørene. Katastrofen er dog ikke så slem, efter min mening, da smule varme jo blot afgives til beboelsen.

Jeg forsøgte flere gange at indsætte de 2 billeder og nu forsøger jeg lige igen.

De skal vel blot indsættes ved at benytte "Tilknytte fil" Det er eneste billedefunktion, som jeg kan se, og filnavnene bliver nu markeret, men så kan jeg heller ikke gøre andet end f.eks. at slette dem igen via X. Jeg kan ikke indsætte dem direkte.

Jeg benytter Firefox browser, og det kan måske være problemet til netop denne side.
Fighter 1145 tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Admin
Hej

Funktionen skriv et svar skal benyttes ved billedvedhæftning
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Fighter 1145
Hej Admin

Der er noget periodisk galt med upload af billeder. Da det eneligt lykkedes at få ét billede uploadet, var det blot ét af e 2 billeder, som var markeret under "Tilknyttet fil" og ingen af dem fyldte for meget og heller ikke sammenlagt. Billede nr. 2 har jeg efterfølgende mange gange forsøgt at uploade, men det sker ikke. Jeg kan lige forsøge igen som jeg plejer:

Jeg er nu inde i "Skriv et svar"
Vælger gennemse og finder det billede som skal med.
Der er nu markeret under tilknyttet fil
Herefter trykker jeg på "Gem svar"
Hvis det lykkedes at få et med denne gang, har jeg været heldig. Kan det ikke ses, virker funktionen stadig kun periodisk.
 
lars-jacobsen
Tester lige om jeg kan vedhæfte et billede af en typist rørisolering - der kunne udføres bedre/pænere:

(Ja det er min egen.)

Jeg har valgt, Svar på indlæg, Tilknyt fil, gennemset og fundet den, (en .jpg fil på 1,1M) og trykket gem svar.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Den her kan jeg godt lide. Isolerede rørholdere og hele svineriet. Alle rør i CU og lavet i rørbukker. Meget bløde bøjninger....Meget lidt tryktab....
hamselv tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

 
woebbe jordvarme siden 1985
Ok ...... Det er bare gennemført........spitzenklasse

Super flot arbejde
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det var vores Henrik, der havde været på besøg hos en kammerat. Han lavede hele lortet på den måde han mestrede bedst. Bukkede og loddede hele lortet. En udsøgt fornøjelse at indregulere. Tydelig forskel på en standard montage og så sådan en fin custom-montage. Og Henrik er kølemand om en hals, hvilket ses på isoleringen. Han blev iøvrigt årets kølelærling det år vi udlærte ham. Desværre er han ikke i min afdeling og det er kun hobby for ham at lave sådan noget. Men skulle jeg bygge nyt, ville jeg nok overveje om ikke jeg ville give det ekstra det kostede, og så få ham til at lave rørene. Er man tekniker, er det bare lidt flottere.

Oveni kører dette anlæg simpelthen svinegodt, idet vi troede der var rent sand, men lerbanker under overfladen betyder godt med vand. Dvs der er faktisk aldeles rigeligt med slange. Bygherre er tømrer og er selvbygger. Så alt er topdollar.

Rigtig sejt er det, at de søde unge mennesker har bygget i udkantsdanmark og fået en storparcel til alm pris (tror det var 5 - 6000 m²). Beliggende ganske eventyrligt med bambier i haven osv osv.
 
hamselv
Almindeligvis bruger vi så pres-fittings og trækker isolering på undervejs, og limer afslutningsvis. Det er ret pænt og godt. På varmesiden går vi i standard og på-klipser standardisolering. Men kuldeisolering tager vi alvorligt og bruger frost-armaflex, og tilhørende isolerede rørholdere.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,302,548 Unikke besøg
XHTML CSS