HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
57 Starter på 52 timer
Sorenzoo
57 Starter på 52 timer og 11 timers kompressor dritdstid. Er det acceptabelt? Det er et Nibe Fighter 1220-8 tror jeg den hedder, 2x150 meters slange og 3 i husstanden, og vandbåren gulvvarme og et par radiatorer på 1 salen.

Har ikke en fornnemmelse af om det er fornuftige tal.?

Tak.
 
hamselv
Øhhhh buffer størrelse??? Eller mangel på samme??? Settings??? Er VP stillet meget for højt i forhold til hvad der skal bruges???

Som udgangspunkt skal VP stå lavest muligt, og varmebæreren (radiatorerne/gulvvarmen) skal skrige efter varme. Selvfølgelig afbalanceret efter opretholdelse af komfortkrav. Men skruer man bevistløs op for varmepumpen og lader radiatorer og gulvvarmetelestater slukke, får man resultater som du beskriver. Jeg tror jeg har et par starter eller tre pr døgn. Med mellem 1 og adskillelige timers drift af gangen. Om sommeren kortere drifttider, men stadig få starter.
 
Sorenzoo
Jamen der sidder sådan en lille beholder ved siden af den, UKV 40, en 40 liters beholder som jeg antager er buffer... Alt mit gulvvarme er tævet på max, men mine radiatorer står jeg ikke rigtigt på noget... VP er bare standard udover at jeg har lavet margin på grader på forbrugsvand lidt større, da der kun var 3-4 graders forskel som standard, og håbede det kunne gøre den ikke startede så tit...
Ved ikke om jeg har 100 procent tillid til min smed som har sat det op, men han siger jeg skal rense et lille filter der sidder på det, og at det måske kan gøre at der er mange starter... Men ja, ellers modtages gode råd meget gerne.!
 
lars-jacobsen
Her er lidt statistik over min VP.
På gode dage (om vinteren når den rigtig skal lave varme) er der få starter. I overgangsperioder og om sommeren hvor den ikke kører over længere tid, bliver den nødt til at lave nogle "sjat/pjatkørsler" for at vedligeholde Varmtvandsbeholderens temperatur.
Hvis man kun har VV behov på faste tider1-2 gange om dagne eller kan acceptere store variationer kan der hentes lidt på større differens (delta T).
Jeg har forsøgt at minimere/optimere på kørsler og forbrug (kWh og COP), men comfort har en pris, og vores behov => lidt flere starter en minimalt.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
varmepumpe_starter_1.pdf [519.85kB / 1018 Downloads]

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Sorenzoo
Det var dog en lækker statistik. Mange tak for det.
Jamen det bekræfter mig jo i at den kører for tit. Så er spørgsmålet jo bare hvad jeg skal gøre ved det....? Det er vel bedst at den kører længere tid af gange og ikke så tit omkring slid tænker jeg.?
Det er jo ikke fordi jeg synes den bruger voldsomt for meget strøm, og der er jo god varme og fint varmt vand, men ville bare gerne være sikker på at den kørte optimalt.
 
allankj1
Jeg kan sige at jeg har omkring 42 starter i snit pr. måned. Det giver lidt over 500 starter om året. Du har på 9 dage det samme antal starter som jeg har på et år. Shock
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Hov regnede lige forkert (troede det var 57 starter på 24 timer). Men på 19 dage har du samme antal starter som jeg har på et år.

Du når dog aldrig ned på mit lave antal da du sandsynligvis har radiator og buffer, mens jeg kun har 167 m2 betongulv at varme på + min varmepumpe måske er lidt bette til opgaven.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,346,076 Unikke besøg
XHTML CSS