HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fjernvarmen kommer...
Leo_Jensen
Hej

Da vi købte vores nuværende bolig var der ingen diskussion om at området var et naturgasområde (med nogle få oliefyrede og elopvarmede huse) og at der aldrig-aldrig ville komme fjernvarme i området.

Vi købte så et elopvarmet hus, som vi så ville konvertere til vandbåren varme fra varmepumpe, og det er vi godt igang med. Varmeanlægget dimensioneres efter lav fremløbstemperatur, og vi har nu haft glæde af vores 12kW LG Therma V luft/vand VP i snart 2 år.

Så kom bomben for nylig: Det er besluttet, at der kommer fjernvarme til vores kvarter, hvis der er nok der tilmelder sig. Pt leveres fjernvarmen til 0.48 kr/kWh + et par små faste beløb, så årlig udgift vil formentlig være en anelse lavere med fjernvarme end med varmepumpe, og jeg er ikke i tvivl om at fjernvarme vil øge husets værdi.

Der er et temmelig godt introduktionstilbud: Stikledning for 20000 kr, færdig installation inkl et rimeligt avanceret og kompakt fjernvarmeunit og nye termostater (ikke at jeg mangler dem) for 48.000 kr.
Goddag til totalt bekymringsfri varmelevering og mere plads i bryggerset, farvel støj, farvel lovpligtige eftersyn og ikke mindst: Farvel til størsteparten af vores investering i varmepumpeinstallation.

Installatøren, der leverede anlægget er desværre gået konkurs, ellers ville det være oplagt at se om han ville købe det tilbage for en eller anden brøkdel af nyprisen. Jeg forestiller mig ikke at DBS er det mest geniale salgssted, hvis man vil have bare lidt af værdien hjem.

Har I ideer til hvordan man får solgt en stort set ny VP ? Eller skal jeg bare tage en tudekiks ?? Grin
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
woebbe jordvarme siden 1985
øhh....... hvad med bare at beholde det udmærkede og helt nye varmepumpeanlæg du har nu og som du næsten lige har købt...

din startpris for fjernvarmen er ifølge dine egne tal minimum 68000kr, den lille besparelse du regner med fjernvarmen vil give er vist mange år om at tjene sig hjem.

er du opmærksom på at du som elvarmebruger/varmepumpebruger får (vist nok) 37 øre i rabat pr kwh du bruger ud over 4000kwh om året

iøvrigt har man hørt skræk historier om billig tilslutning og lovning af billig fjernvarme som endte med helt vanvittige priser på varme efter nogle år. men det er jo ikke sikkert at det går sådan i dit område.

jeg tror ikke et brugt varmepumpeanlæg vil aldrig være ret meget værd heller ikke selv om det kun er 2 år gammelt.

om huset bliver mere værd med fjernvarme frem for 2 år gl varmepumpe der skal du nok høre en ejendomsmægler.

men held og lykke uanset om du gør det ene eller det andet.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Med moms og det hele er det 51 øre faktisk.

Og brugt - næhhh jeg tror ikke på det. Men der handles da lystigt og monteres helt fuldkommen urimeligt gamle anlæg ved jeg. Rekorden var da vi hørte om et anlæg. Med ø32 slange nedgravet i en halv meters dybde. Og for at fuldende succes'en købte man en tyve år gammel varmepumpe uden hverken udekompensering eller evne til at lave varmt vand. Det gik ikke så godt, men det var billigt. Efter et år drift rev man hele lortet ned igen.

Ser man på hvordan priserne er sammensat idag, udgør montage og timeløn jo en del, pga de relativt høje timelønninger og ikke mindst den høje danske moms. Hvis man som installatør skal til at hjemkøbe sådan noget kan man kun give fortvivlende lidt for det. Vi skal jo give garanti til den nye køber og også helst tjene bare lidt. Og en køber vi have en rabat der kan ses, hvis han køber brugt. Alternativet (nyt) har jo oftest en temmelig lang garanti. På luft-lufterne ryger de normalt direkte i skrotkassen, efter olie og kølemiddel er aftappet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv
hvad mener du er bedst for leo, ja til fjernvarmen med udgift på 68000kr eller behold varmepumpe ?????
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Nu er Leo så ikke kunde hos mig, men jeg ville nok gennemgå med en tættekam, hvad det er fjernvarmen faktuelt vil foreslå, og så sætte det hele op i et regneark (hvis han var min kunde).

Billig fjernvarme er klart at foretrække. Får bare pletter når jeg f. eks hører om Gylling og Hundslund (pris + ren elvarme).
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja man har flere noge hørt at billig fjernvarme alligevel ikke blev ved med at være billig.
Da man ikke får mange kr for et brugt varepumpenlæg tror jeg at jeg ville bruge det op jeg havde ( varmepumpeanlæg) og så se tiden an, de " gode" tilbud om tilslutning til fjernvarme skal nok blive ved med t være der idet man jo gerne vil have alle med på fjernvarmeordningen. Man kan jo så også se om fjernvarmen bliver ved med t være ok i pris.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
De der fjernvarmegutter har jo imponeret ved at lokke med sølv og gylden tale, hvorefter de trækker bukserne grundigt af kunderne.

Nu er luft/vand jo ikke mit ultimative valg og synes det er lidt synd Leo ikke valgt jordvarme. Som jeg husker det havde han faktisk pladsen - så rigeligt endda. På sigt er fordelene ved veludført jordvarme jo klare. Billigt at vedligeholde. Simpelt. Billigt i drift. Lang levetid. Laveste driftomkostning. Eneste minus lidt dyrere end LV anlæg (i den ende af kvalitetsskalaen, hvor de intet siger og har meget høj årsvirkningsgrad).

Menøhh derfor er det netop at man skal søge meget grundigt efter at finde ud af om priserne holder osv..... Der er de jo nogle grusomme drønnerter. Og fjernvarmemålerne ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om. Men dem jeg har set passer ikke specielt godt (eller også er vores varmepumper ret meget bedre end fabrikanten siger).
 
Leo_Jensen
Hej

I må undskylde mit fravær i debatten, jeg har haft en hyggelig weekend i Hamborg og omegn Smile

De 48.000 kr inkluderer stikledning, så det er hvad det koster at komme op at køre. 15.000 kr heraf kan udspecificeres som arbejdsløn, så hvis det er færdigt i 2014 er der fradrag til en værdi af 5000 kr, men det kunne de ikke garantere at nå, og hvis der er noget man kan regne med er det at man ikke kan regne med politikere...

Jeg burde have nævnt det fra starten: Vi snakker Middelfart. Jeg har boet her siden 1989 med fjernvarme. I 2009 flyttede jeg så uden for fjernvarmens område. De siger de ligger i den nederste fjerdedel mht fjernvarmepris, og det har da heller aldrig været dyrt.

Mht min varmepumpe: Den er stadig ret ny og fungerer skam fint, men...
Den er ikke servicefri, den er ikke støjfri og den fylder en del, både inde og ude, og varmeudgiften vil efter min overbevisning være temmelig ens med de 2 løsninger.

Mht salg: Den kommer nok til at konkurrere prismæssigt med en ny kineser. Alphapumper, VVB og buffer håber jeg så på kan sælges for en lidt større brøkdel af nypris, det er jo simple komponenter.
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Leo_Jensen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2065&pid=14439#post_14439]hamselv skrev:[/url]

Nu er luft/vand jo ikke mit ultimative valg og synes det er lidt synd Leo ikke valgt jordvarme. Som jeg husker det havde han faktisk pladsen - så rigeligt endda. På sigt er fordelene ved veludført jordvarme jo klare. Billigt at vedligeholde. Simpelt. Billigt i drift. Lang levetid. Laveste driftomkostning. Eneste minus lidt dyrere end LV anlæg (i den ende af kvalitetsskalaen, hvor de intet siger og har meget høj årsvirkningsgrad).


Jeg ville selvfølgelig helst have haft jordvarme, men jeg havde ikke plads til jordslanger: 770 kvm grund, hvoraf der er bebygget godt 200 m2 + indkørsel og terrasser = Hele grunden skulle ryddes for og der skulle graves slanger ned OVERALT for at komme op på bare 350-400 m
MVH Leo

LG Therma V 12kW inverter luft/vand med 120 l buffer og 180 l VVB. Trækker foreløbig 25m2 tung gulvvarme i spisestue/køkken samt 3 radiatorer i værelser og bad på 1. sal + brugsvand.
Soveværelse, 1 x bad samt stue er stadig opvarmet med hhv el og brændeovn. 183m2 hus i 1½ plan, årg 1974
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,562 Unikke besøg
XHTML CSS