HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sommerindstilling / varmt vand Vølund 1145
Fighter 1145
Hej

Mit jorvarmeanlæg er Vølund 1145 15 kw med en 300 liter varmtvandsbeholder. Jeg har stoppe produktionen af varme, idet vi i øjeblikket ikke kommer under en indetemperatur på 22 grader.

Jeg vil også gerne kunne styre varmtvandsproduktionen lidt bedre, så der kun produceres varmt vand mellem kl. 5.00 og 5.30. Altså én start i døgnet, så køretiden bliver lidt længere end de typiske 5-10 min. Indstillingen er sat på "økonomi", og jeg har forsøgt mig med "Ferieindstilling", hvor jeg har valgt varmtvandsproduktionen fra, og så indstillet tidsplanen. Jeg har dog fundet ud af, at Ferieindstillingen har højere prioritet end tidsplanen, så fra betyder altså helt fra, hvilket jo ikke var hensigten. Aktiverer jeg blot tidsplanen, sker der alligevel starter uden for tidsplanen.

Hvis der ikke er andre og mere hensigtsmæssige muligheder for indstilling, kan jeg måske sætte indstillingen i tidsrummet 5.00 -5.30 til normal, og øvrig indstilling i skema 2 til økonomi, og så håbe på, at temperaturen ikke falder så meget, at økonomi aktiveres.

Kan nogen oplyse om ovenstående forslag er ok, eller om der kan indstilles mere optimalt ?
 
pmp
Du skal sætte tidsstyringen sådan:
5.30 - 5.00 "FRA"
Så er den afbrudt i de 23,5 time der er imellem.

Det er stoptiden du skal sætte - ikke drifttiden.
Hvis du bruger ferieindstillingen, holder den "ferie" fra tidsindstillingen.

Jeg har redegjort meget mere for det i andre tråde her på heatpump.dk, som du evt. kan søge efter.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Fighter 1145
Tak PMP

Det var lige en detalje jeg havde overset. Nu fungerer det som tiltænkt.

Nu er spørgsmålet så bare, om det kan svare sig, at lade temperaturen køre så langt ned inden start. Vi har ikke manglet varmt vand, men om morgenen lige inden starten kan temperaturen være helt nede på 25 grader, og så skal der jo arbejdes for at få de 300 liter varmet op igen.
 
lars-jacobsen
Om det økonomisk kan betale sig er samme problematik som alm. natsænkning.
Hvis omkostningerne ved at genopvarme er mindre end omkostningerne på at vedligeholde driftstemperaturen så ja. Det kan man godt regne ud, men det nemmeste er nok bare at lave en (el)måling på pumpen i de 2 driftssituationer. Men umiddelbart er der en mulig besparelse pga mindre varmetab ved de lavere temperaturer.
Der kan dog være andre forhold end komfor og økonomit som man bør tage med i den forbindelse, f.eks. legionella.

Citer

Temperatur Temperaturens effekt på vækst af Legionella
Under 20 °C Legionella kan overleve, men er oftest i et hvilestadie
20° - 50 °C Legionella kan vokse – det optimale temperaturniveau for vækst er 35 °C til 46 °C
Over 50 °C Legionella kan overleve, men der sker ikke vækst
55 °C Legionella dør inden for 5 – 6 timer
60 °C Legionella dør inden for en halv time, men der er øget risiko for kalkdannelse
66 °C Legionella dør inden for 2 minutter


25 grader er i mine øjne alt for lavt med mindre man har stort flow/forbrug, så bakterien ikke når at formere sig voldsomt i tanken. Med en 300L tank er det nok ikke tilfældet og derfor kan det udgøre en betydelig sundheds risiko.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars

Tak for dit svar, som bestemt giver anledning til overvejelser. El-patronen er indstillet til at varme de 300 liter op til 70 grader hver 14. dag. Om det er nok til at opretholde sikkerheden er jeg ikke helt klar over.

Når varmtvandsindstillingen står på "økonomi" har vandet en temperatur på ca. 42 grader. Det er jo ikke så smart når det er i det temperaturområde, hvor legionella trives bedst.

Jeg tror, at jeg vil forsøge, at få temperaturen op på de 50-55 grader, og så stadig kører med forøgelsen hver 14. dag.

Selv om jeg kan læse, at risikoen for legionella er lille, kan konsekvenserne være meget alvorlige, så her bør sikkerheden vinde over forsøget på at klemme den optimale økonomi ud af anlægget.
 
lars-jacobsen
Sandsynlighed (statistik) kan man jo altid få til at passe. Dødeligheden ved at sætte sig i sin bil og køre på arbejde er nok større, end ved ovennævnte situation. Så det er et gamble. Det er ikke et spørgsmål om man dør, men hvornår (og af hvad).
Var der tale om en midre beholder, ja så no problem. Men opvarmningsspids minimere også risikoen, så mon ikke der går afligevel. Specielt hvis du holder dig over de 42-45 gr. Så ville jeg ikke være nervøs mere.
Gad vide hvor mange tilfælde der er i DK om året af smitte med legionella, altså om det egentlig er et reelt problem.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Nå, mit sidste spørgsmål fandt jeg selv lidt svar på:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/infektioner/tilstande-og-sygdomme/bakteriesygdomme/legionella/

http://www.b.dk/danmark/faerre-smittet-med-legionella-bakterie

http://www.helsingorkommune.dk/Nyheder/Nyheder/Ulykkelige%20legionella-sager%20afventer%20domstolens%20sidste%20ord.aspx
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Ingen grund til panik - I skriver helt forbi hinanden.

Nibe bruger 2 følere - BT6 og BT7. Start og stop bestemmes af BT6, der er nederst i tanken. BT7 er i toppen. Det er netop derfor Nibe har problemer med mange starter til vv. Der skal ikke tappes meget før temperaturen falder på BT6.

Lars har ikke nogen BT6, så han ved slet ikke hvor tit han er nede på 25 grader i bunden af tanken. Men det er du altså tit, Lars.

Om der i bunden af tanken er 25 eller 42 grader ændre ikke problemet med Legionella. Inden for 20 til 50 gr. har de det fint.

Jeg har kørt med en start pr. døgn i flere år. Min BT6 kommer tit langt under 25 gr. Lav en log-fil, så kan du let se det.

Hvor tit du vil hæve temperaturen til de 55 gr er en helt anden historie. Det er der mange kloge menesker der har en ide om. Men det betyder ikke nogen hvor tit BT6 hæves til 42 gr. Måske trives der små bæster endda bedre hvis du har 3 vv-starter pr. døgn end hvis du kun har en.

--------------------------------------------------

Hvad der så giver den bedste økonomi er en anden sag. I mit tilfælde er jeg gået fra 3 starter på 10 min til en start på 20 min. (målt om sommeren)

Du må prøve dig frem. Vi har jo den store fordel med Nibe, at vi bare kan lade loggen kører, så er det ingen sag effterfølgende, at se hvad der giver mindst drifttid - og om du holder dine komfort-betingelser.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Nej vi er ikke nået dertil endnu hvor vi går i panik.
Problemt er nok jo mere man ved, jo mere er der at bekymre sig om og spekulere over. Er man uvidende, ja hvad er så problemet .... Wink

Er helt med på jeg kun har een refernce temperatur i min VVB og at det altid er meget koldere nederst i tanken. Basalt set kan temperaturen jo falde helt ned til koldtvandstilgangen.
Nu blev der heller ikke skrevet hvilken temperatur det var der nåede ned på 25 grader og da jeg som du så rigtig nok skriver kun har een temperatur at forholde mig til, syntes jeg tallet var lige lavt nok.
Legionella er ikke noget jeg har bekymret mig om tidligere eller er bange for idag. I "gamle dage" stillede man jo bare Oliefyrs termostaten på 60 gr. Ja selv idag "sparer" jeg da VV spidsen.

Og igen det er jo ikke kun i VVB de formerer sig. Det er i hele rørsystemet. Og da det jo er en "luftbåren" smitte er det nok mere et problem med det stillesstående vand i et brusehoved der kun bliver brugt hver 2-3 dag.
Hvis man ikke er blevet syg af det tidligere, og man kan leve med lunket vand i perioder, ja så kan man da ligesågodt fortsætte, og nyde livet med de penge man sparrer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Vi har aldrig haft komfortproblemer med det varme vand. 1 start om morgenen til de 300 liter ser ud til at være ok. BT6 er den eneste temperatur, som jeg kan aflæse, og den svarer til den temperatur, som vises i varmtvandsdisplayet. Ved BT7 er der blot 2 streger. Om der er truffet et bevidst valg, eller om noget ikke er forbundet korrekt, er jeg ikke klar over.

Jeg tror også, at én start pr. døgn vil være det mest optimale, hvad angår kørselstid, og slid, men der eksperiment er jeg i gang med at udføre.

Nu, hvor der udelukkende produceres varmt vand, undrer jeg mig over, at der kan høres en summende lyd fra varmepumpen, når den ikke kører. Der kan også konstateres et strømforbrug. Er der nogen, som er klar over, hvad dette kan være ?

Cirkulationspumperne til gulvvarme/varmtvand er eksterne, og kører ikke nu. Brinepumpen skal vel ikke køre, når der ikke produceres noget, og hvis den alligevel skulle gøre det ville brinetemperaturen, som kan aflæses, vel ikke stå på 23 grader ind og 19 grader ud. Der jo altid være et svagt strømforbrug til standby, men der bør vel ikke i den forbindelse fremkomme en "køleskabslyd" (konstant brummelyd).
 
Fighter 1145
Har lige tjekket, at forbruget som jeg kalder "standby", hvor jeg undrer mig over brummelyden, ligger på 100 W.
 
Fighter 1145
Har lige fundet ud af, at brummelyden har noget at gøre med varmen. Jeg troede jeg havde koblet alt varme fra og kun producerede brugsvand, men i menuen hvor der kan vælges Auto eller manuelt, skulle jeg koble varme fra. Lyden forsvandt omgående og strømforbruget faldt til 47 watt. Når jeg så slukker for pumpen på kontakten under displayet, falder forbruget til 43 watt.

Jeg synes at det er underligt, at der med et slukket anlæg kan konstateres et forbrug på 43 watt. Kan det være diverse følere m.v. som fortsat er tændte når anlægget er slukket.

Forbruget i slukket tilstand svarer til 1,032 kwh pr. døgn.

Jeg kan se, at det som jeg kalder "slukket" kaldes "standby" hos Vølund, men jeg kan ikke se hvad dette betyder i forhold til driften og tændt/slukket. Er der nogen som ved noget om dette ?
 
lars-jacobsen
Brummelyden og det høje forbrug har så været varmebærepumpen.

Om 43W er meget på en Vølund ved jeg ikke.
Til orientering bruger min varmepumpe 12W i standby, aflæst på min Kamstrup 382 bimåler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,347,215 Unikke besøg
XHTML CSS