HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Automatudlufter på brine
Fighter 1145
Hej

På mit jordvarmeanlæg, er der placeret en Flexvent automatudlufter ved brine-ekspansionsbeholderen, som er placeret lige over gulvet. Yderligere er der monteret en Flexvent automatudlufter på det højeste brinerør, som er højere end ekspansionsbeholderen.

Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan disse automatudluftere fungerer, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået princippet korrekt.

Den røde hætte på den, som er monteret på brinerøret var skuret helt i. Den anden var løsnet med 2 omgange, og det må den have været siden anlægget blev installeret.

Hvordan lufter jeg korrekt ud med disse automatudluftere, og skal begge hætter efterfølgende være skruet helt i ?

Kan tilspændte/løsnede hætter få trykket i brinen til at falde over tid ?

På forhånd tak !
 
Fighter 1145
Hej igen

Jeg har lige vedhæftet et billede af den type automatudlufter/udlader, som jeg har beskrevet. Den viste er ligesom den, der også er placeret på det højeste indvendige brinerør.
Fighter 1145 tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
lars-jacobsen
Du finder lidt billeder og manualer her:

http://www.flamcogroup.com/dk/catalog/flamco-ekspansionssystemer-og-tilbeh0r/luft-og-smudsudskillere/flexvent-luftudlader/flexvent-h?show=Billeder

Som jeg læser det så skal den røde hætte løsnes ca. 1-2 omgang i forbindelse med opstart/udluftning. Herefter lukkes den igen under normal drift. Bliver det nødvendigt med ny påfyldning/udluftning, ja så løsnes den røde hæte ca. 1 omgang under arbejdet hvorefter den bør lukkes igen.

Er hætten lukket, ja så er ventilen det også. Er den åben er der risiko for at der kommer luft i systemt og trykket kan falde over tid. Men det bør ikke ske hvis ventilen ellers er tæt og virker, og er placeret korrekt som det højeste punkt. Hvis den er placeret forkert, kan jeg sagtens forestille mig der kan suges luft i systemet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Fighter 1145
Hej Lars

Tak for dit svar.

Jeg havde også set en beskrivelse fra Flamco, men synes ikke den var specielt præcis. Din teori svarer dog stort set til min egen. Nu har jeg lukket for den Flexvent, som var placeret nederst i systemet, og som tilsyneladende har stået åben siden anlægget blev sat i drift.

Den øverste Flexvent, som er placeret på toppen af brinerøret har jeg åbnet med 1 omgang og så har jeg efterfyldt brinen med vand, så trykket nu er på 1,8 bar (Vølunds anvisning pr. telefon).

Inden jeg efterfyldte, tømte jeg for 3. gang brinens snavsefilter, og her kan jeg stadig finde småsten. Samlet set har jeg vel tømt så mange plasticspåner og småsten ud, som kan være i en tændstiksæske. Er det normalt, eller mon VVS'eren har droppe at skylle slangerne inden monteringen ?

Nu prøver jeg at lade Flexventen stå åben i nogle dage, og så satser jeg på, at der er luftet ud i systemet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,297,069 Unikke besøg
XHTML CSS