HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Regnvand og jordvarmeslanger
Finn DK
Hej

Jeg faldt lige over denne her, da jeg googlede efter jordvarmeslanger: http://www.naturstyrelsen.dk/Udgivelser/Aarstal/2013/udvikling_af_faskine_med_jordvarmeslanger.htm

Mvh, Finn
 
Chr
Jeg skal indledningsvis sige, at jeg foreløbig kun har skimmet ned over rapporten.

Noget af det første jeg falder over er, at når man pløjer slangerne ned, så er det ikke muligt at lægge hverken drænslanger eller faskiner ned sammen med jordslangerne. Det er jo noget af en begrænsning.

Dernæst. Hvor klogt ar det at lægge sine faskiner og drænslanger med sammen med jordslangerne? Meningen er jo, at de skal optage regnvandet, så man ikke belaster det offentlige kloaknet, men hvad med om vinteren, når jorden fryses af brineslangerne? Hvis drænslangerne eller faskinerne fryser, og dermed blokerer. Så kan regnvandet ikke komme væk, og når vinterens sne smelter og smeltevandet skal væk. Smeltevandet er 0º varmt, så det kan ikke bidrage til at tø faskinerne og drænslangerne op.
Personligt ville jeg ikke være prøvekanin, men ville overlade det til andre.

Det jeg synes kunne være relevant, hvis der graves render kunne være at lægge en membran i bunden af rende, så der kommer til at ligge mere vand umiddelbart rundt om slangen. Det vil bidrage både til varmeledningen til slange og mere vand der kan fryses til is og dermed mere energi der kan hentes af varmepumpen.

Så vidt mine strøtanker om rapporten.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Ved ikke lige hvad jeg synes.

Men fra den virkelige verden kender vi en der har i underkanten slange. Der er så brugt turbocollector og nedgravet et par faskiner op og ned af slangen. Han har intet problem med faskiner og VP'en kører meget fint, med særdeles fine brinetemperaturer.
 
hamselv
Skal iøvrigt hilse fra Jesper, Christian. Ingen nævnt ingen glemt.
 
hamselv
Næste projekt af de mærkelige, vi forventer opstartet her om ikke så lang tid. Vi er i høring PT med delvis nedlæggelse af slange i et åløb. Det bliver spændende.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,294,658 Unikke besøg
XHTML CSS