HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ren teoretisk
inkea
Hvis man forestiller sig en given størrelse på en varmepumpe fx 6 kW af bedste kvalitet. Hvilken ville så være bedst under disse forudsætninger:
Luft til vand varmepumpe placeret efter producentens forskrifter.
Varmepumpe efter jordvarme princippet, men hvor jordsangerne (x meter) placeres fx i et energihegn som ikke er påvirket af regn, sol osv. men kun af luft/vind.

Vil den fritliggende jordvarmepumpe kunne klare sig lige så godt som en luft til vand varmepumpe?

Hvis disse to opstillinger skaber næsten lige meget energi og jordvarmepumpen kan køre under disse forudsætninger. Så vil alle yderligere tiltag med sol- regnvand-påvirkning af jordslangerne vel ren teoretisk give en bedre cop. Eller er jeg på afveje her?

Kan godt se, at det måske giver problemer med nogle brine typer og så er det jo også et spørgsmål om det kan styres i praksis. Og om det visuelt er acceptabelt. Kunne jo godt være, at konen havde en anden opfattelse Wink

Men hvis det kan, vil det så ikke altid kunne betale sig og bruge ”jordvarmeprincippet”?
 
Chr
Sidstnævnte er en død sild inden der står december januar i kalenderen.
Jordvarmepumperne kan ikke køre, hvis brinetempereaturen kommer under ca. -6ºC.
Det svarer til at prøve at bruge køleskabet til at dybfryse i. Så med mindre du kan undvære varmen om vinteren, så er det ikke en god ide.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
inkea

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2090&pid=14647#post_14647]Chr skrev:[/url]

Sidstnævnte er en død sild inden der står december januar i kalenderen.
Jordvarmepumperne kan ikke køre, hvis brinetempereaturen kommer under ca. -6ºC.
Det svarer til at prøve at bruge køleskabet til at dybfryse i. Så med mindre du kan undvære varmen om vinteren, så er det ikke en god ide.

Chr.


OK – det er en væsentlig faktor.
Kunne man forstille sig at en anden brine/væske ville kunne bruges i en sådan konstruktion. Eller en sågar en speciel type varmepumpe.
Kan godt se, at det måske giver optimeringsproblemer afhængig af årstid væsken skal bruges.
Luft til vand varmepumper kan vel arbejde i -25 til +40 grader, så et vist spænd må der vel også være på væske siden.
Jeg ved ingen ting – tænker bare højtFrown
 
hamselv
Problemet med at hente energi fra luft er afrimning. Det koster. Og du kan ikke bare vedholdende fryse is (det har ispinnen bevist). Ejheller er den slags øvelser fornuftige for virkningsgraden, snarere tværtimod.

Bruges CO2 som kølemiddel får god egnethed ved minus meget meget koldt, men de kan så slet ikke lide varme og trykkene bliver astronomiske. Nok derfor der foreløbig kun er set et par forkølede forsøg, hvoraf blandt andet Sanyo´s desværre blev fundet for let pga for dårlige virkningsgrader.

Fordelen ved at collekte fra jorden er åbenlyse. Du har en tilnærmelses lille forskel mellem bedste og dårligste jordtemperatur. Altså ret lille arbejdsområde for termoventilen. Derved kan anvendes et temmelig simpel varmepumpe uden afrimning eller andet fordyrende krimskrams. Og med en nedgravet collector er du ude over at solen æder collectoren (det var vel egentlig det store problem med de gamle wavin collectorer, man brugte tilbage i de gamle orange varmepumpers tid. Fin ide, de holdte bare ikke.
 
Chrholmen
Hej jeg er ikke helt enig med hamselv om ispinnen. Jeg har en IS61X. Den virker ved direkte fordampning da den har en stor passiv fordamper og 25m kobberrør i jorden. Den har holdt mit hus på 21c 24/7 hele sidste vinter. Det der oftest går galt er dimensioneringen. En meget stor fordel er at den er meget støj venlig da kompressoren står indendørs. Standby forbruget er ligeledes meget lille da elektronikken er simpel.
 
kla
vi behøves ikke at diskutere Ispinnen igen, den er det tærsket ret meget langhalm på.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Chrholmen
Det var heller ikke det jeg ville, men i princippet er direkte fordampning meget effektivt, og det er et alternativ til jordvarme med brine. Men jeg kan i alle tilfælde anbefale at få kompressoren indendørs da den derved ikke er til gene for naboerne. Om fordamperen så skal være en ispind, rør i jorden, plader på eller en blæser er op til smag og behag. Man vil med blæseren så opleve at der skal afrimes hvilket er lig med lavere COP.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
Chrholmen
Og nu et svar, jordvarmeprincippet har ikke noget at gøre med om man bruger slanger med brine i. Det er hvor varmen kommer fra det samme slanger lagt i en sø kaldes så varme, så hængt i luften er det luftvarme. Da det er temperaturen på det sted man hentervarmen fra der bestemmer COP så er svaret både ja og nej, da der på visse tider af året er varmere i luften og andre i jorden. En Årsmiddel COP viser også at de fleste jordvarmepumper er mest effektive.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
inkea
Hvis det forholder sig som der skrives i disse indlæg, betyder det så:
At man vil være bedre tjent med en luft - vand varmepumpe af en rimelig kvalitet end fx ICOPAL Energitag som jeg formoder, er baseret på en alm. "jordvarmepumpe"?
I givet fald, har dette princip vel ikke sin berettigelse - eller?
 
Chrholmen
ICOPAL Energitag ser i mine øjne lidt mærkeligt ud, men jo jeg vil mene det er en dårlig løsning. Der er ikke nogen varme optag hvis der ligger sne på taget. Det gælder om at der skal være udvksling imellem varmekilden og varmeoptageren.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
Bisgaard
Den tyske producent Hautec.eu har pr. D.1 januar introduceret energihegn på det danske marked. De har erfaringer med 1000 anlæg i Tyskland.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,338,907 Unikke besøg
XHTML CSS